Lalalong skrev 2010-10-02 14:19:48 följande:
Jag har inbillat mig att det ska gå över... Och trodde verkligen att det skulle göra det innan 6:e dagen 

Huuur ska detta gå??? 
Men jag kämpar på! 
Är dock lite nyfiken... (hehe, ingen risk att jag trillar dit. Jag håller strikt på mina soppor, så det är inte därför jag frågar, men vill ju veta varför dom plågar en). 
Vad är syftet med pulverdiet egentligen? Ja, att äta få kcal och gå ner snabbt i vikt för att minska levern. Men äta få kcal kan man ju faktiskt göra utan soppa. Man skulle ju t.ex. kunna äta en god och ganska tilltagen kycklingssallad för 200 kcal. Eller 3 knäckemackor med lite philadelphia ligt o.s.v. o.s.v. (Ja... märks att man är bantingsskadad som har koll på kcal...). Så vad är syftet just med att man ska minska i vikt på en rälig soppdiet? Är det "bara" för att säkerställa att man får i sig all näring? Eller har det några fler funktioner som gjort att t.ex. Ersta tagit beslut att man ska flyta för att hålla sig runt 800 kcal. Minska magsäcken? Tömma kroppen på "gifter"? 
Antar att ingen kanske vet, men är det någon som har funderingar..?
Delvis är de som du skriver för at man ska få i sig alla näringsämnen så att kroppen orkar med själva operationen.
Sen är de så att pulverditen är rätt antal kalorier vanlig mat är lättare att man överdoserar äte för mycket av vilket inte är samma risk med pulverdieten. Sen att äta vanlig mat ökar suget på att man ha mer detta är de svar dieten gett på grupp information jag var på.