• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Malleballebuse skrev 2010-09-15 15:38:00 följande:
    Grattis till alla er som fått op-tider.
    Ingen nämd ingen glömd, jag har lite svårt att hålla reda på vilka som är var i kön .
    Är jätteglad för er skull.

En liten fråga om mens.
    Jag har inte haft min mens på ca8 veckor nu och funderar på hur vanligt det är efter men har opererat sig.
    Vet att jag inte är gravid då jag är steril men för säkerhetsskull så sitter där också en spiral.
    Har eran cykel varit oregelbunden och/eller har ni haft långa uppehåll undertiden  då viktnedgången varit ganska snabb?
    Inte ovanligt att mensen gör långa uppehålle eller att man får en massa mellan blödningar då minskar eller ökar mycket i vikt men de brukar ändå stabilsera sig hur lång tid de tar är individuellt
  • vänat
    Lalalong skrev 2010-09-15 21:53:52 följande:
    På Ersta finns inget viktkrav. Men man ska flyta i 2 veckor innan, så ner går man ju.
    vist är de så at flytter man går man när och även jag hade endast flytt i 3 veckro inget antal kg opades iskövde men som sagt varier från sjukhus till sjukhus.
  • vänat
    Malleballebuse skrev 2010-09-16 09:10:54 följande:
    Pjuffsan: grattis till Pyret.

Jag har gått ned ca 18kg på 3 månader och de första 2 veckorna gick jag ner 0,5kg per dygn.
    Sen lugnade det ner sig till ca 1-1,5kg i veckan och de senaste 3 veckorna har jag stått still, men nu böjar det ticka nerför igen.

Köpte kläder igår och nu är jag så vilsen i storlekarna att jag fick be tjejen i butiken om hjälp.
    Det blev 2 par byxor i stl M och en kappa i stl S !!!!!
    Tjejen som hjälpte mig var nästan lika glad som jag
    Roligt att du köpte lite nya kläder och som sagt brukar de kännas bra att få köpa någon mindre stolerlek än tidigare. vist är de som du säger att man lätt blir vilse i storlekar när man tappar kg.
  • vänat
    Annicka skrev 2010-09-16 12:03:01 följande:
    Ja det känns skönt att få rensa bort kläder som är för stort!
    Ja byxor behöver jag ha och en vinterjacka måste jag inför skaffa också för den jag har dränker jag mig för den var redan stor förra vinter och ännu större nu och det kommer inte se snyggt ut om jag går i ett tällt till vinter om du förstår vad jag menar.

Kram Annicka
    Sen värme de inte heller om de äör en alldesls för stor jacka! Vist är de en härlig känsla att man får plocka bort kläder som är förstora!
  • vänat
    littlemisstrouble skrev 2010-09-16 16:27:02 följande:
    ser att ni pratar om för stora kläder

vad ska ni göra med era kläder sen när dom är för stora? spara? slänga? sälja?

om jag får op så kommer jag sedan ha massa kläder som är för stora som jag inte vill slänga för dom är i för fint skick och har kostat massor. ska nog försöka sälja bort isåfall.
    Mina kläder som blivigt förstora har jag delvis lämant på sekuhand och delis sålt på tradera så de har blivigt lite av varje jag gjort med kläderna som blivigt förstora.

Sen är de en plagg som jag sytt om så de blivigt nya plagg eler gjort de i mindre stolek.
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-09-16 19:05:22 följande:
    En fråga: Kan någon hjälpa mig att hitta den gamla gbp-tråden? Jag hittar ingen.
    Har du tittat här i tråde staren där fins någon läka till gama tråd har jag för mig.
  • vänat
    Elwi skrev 2010-09-16 23:13:01 följande:
    Tjolahopp
    Grattis till alla remisser, op tider och viktnedgångar!

Jag har då avklarat både Gruppinfo av sköterska och dietistmöte... nu återstår bara läkarbesöket nästa vecka.
    Men jag är grymt nervös. I och med att jag ligger på gränsen med mina 36,7 i BMI är jag så osäker på om jag kommer godkännas en OP.
    Men jag har ju struma och 40kg fläsk som jag går och kångkar på.....
    Det känns ju galet om jag ska gå på alla dessa förberedelsemöten och sen få ett rungande NEJ av läkaren....

Jag vet inte vad ska ska stilla min oro... är det några här inne som fått Ok som också legat på gränsen?
    Om det är det så snälla.... speak up! berätta! Så kan jag sluta bita på naglarna nu.

Kram å go natt!
    Måste vara tufft att gå¨på alla desa möten som du beskriver och änu ej vet om du blir godkänd eller ej.

Barra håla tummar och hoppas på de bästa
  • vänat
    kaylaSTHLM skrev 2010-09-17 11:12:00 följande:
    Är det någon som vet något om bukplastik ? får man det fortfarande via remiss ? hur mycket ska man ha i BMI för att få det godkänt.. osv ?? nån som gjort / ska  via remiss ?+
    vilket BMi man ska för at få en bukplastik varera från lansting till lansting. Sen ska de vara vist mycket häng och man ska besvär i form av exvis svamp exem eller likande. Och de krävs en remiss.
  • vänat
    Soulstar skrev 2010-09-17 21:28:00 följande:

Alltså: är det bara jag som tycker att det här med BMI är ett ganska trubbigt redskap? Jag är såklart glad att jag numera kan titulera mig idealviktig, men när jag började labba med hur lite jag skulle väga för att kallas underviktig blev jag nästan mörkrädd. Med mina 180 centimeter behöver jag väga 57 kilo för att klassas som underviktig. Jag kan säga att det skulle inte vara mycket kvar av mig med den vikten.

Någon som upplever samma sak med det här med undre gränsen på idealvikt, eller är jag bara van att vara tung och har tappat uppfattningen om vad som är normalt att väga? Input mottages varmt

Sen är de inte enbart BMi de stirrade sig blind på utan även midjemått är en sådan sak de tar hänsyn till samt personens mående BMi är liksom enbart ett rikt märkt ett annatriktmärke är midjemåttet.
  • vänat
    lyckligjanuari skrev 2010-09-19 08:26:26 följande:
    Åh vilken skillnad! Som en ny människa
    Grattis till dina tappade kg! Du har ju gåt ner mycket på kort tid!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)