• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

frökenKAJO skrev 2010-09-12 19:24:00 följande:
    Det är si och så med vetenskapligheten kring gbp eftersom det är ett relativt nytt ingrepp. En diskussion som jag missade helt innan min operation är den gällande huruvida man bör sy slitsar för att minska risken för tarmvred. Vid vissa sjukhus gör man alltid det, vid andra inte. Det pågår en studie kring slitsarna just nu, vilket en del hävdar är helt oetiskt eftersom man "vet" att det är bättre att sy än att låta vara.

Här är en kritiker till den pågående studien:
    www.mynewsdesk.com/se/pressroom/cftk/news/vie...

Här är en mailkonversation mellan kirurger som har några år på nacken. Då var de flesta inne på att man INTE skulle sy.
    Vem ska man tro på, tro på, tro på när...?
    www.laparoskopi.nu/dokument/Slitsslutningelle...

Något att fundera på för er som ännu inte hunnit opereras!
    då de nu är olika vet inte ensjukhsuen själv avad som är bäst de har heölt enkelt valt att tro på olika studier då de gäller sy fast tarmarn eler ej.

Lia så de gäller flytt efter opartionen eler ej. Lika väl hur vida man ska bör dricka till maten eller inte.

Men inget vet til 110% där har de valt att tro på olika studier fick jag til svar när jag ringde runt till några av de oparde sjukhusen i sverige.
  • vänat
    Lever i väntan skrev 2010-09-13 12:52:51 följande:
    Hej allihopa!
    VI bara berätta att jag gjorde en GBP på Ersta sjukhem den 30 mars 2005 och gick ner 50 kg.
    Nu 5,5 år senare har jag fått två underbara barn och lyckats behhålla men viktnedgpng (nästan, -45 kg idag).

Vill bara tala om att göra en GBP var det bästa jag gjort i hela mitt liv (förutom få barn) och jag önskar alla
    lycka till och hoppas ni får en op. inom kort.

Nu har jag börjat men resa/kamp om att ta bort all överbliven hud. Verkar dock som om jag får beskosta detta själv
    då de blivit så hårda på landstinget!

Kram
    Grattis till så väl dina tappade kg som till att du fått barn!
  • vänat
    Mach skrev 2010-09-13 15:07:47 följande:
    Nu bär det snart av mot Sthlm och imorgon är det dags för op.
    Oj vad snabbt de 2 veckorna har gått sedan jag började med flyt. Nu 'är det ju dags..:)
    Ja tiden går fortaren än man tror! men de är ju skönt att de kan vara så i bland också och vissa gånger önskar man i stället att man kunde stoppa tiden.

Skönt du kommer närmare och närmre
  • vänat
    trollbottom skrev 2010-09-13 18:44:12 följande:
    YES, idag fick jag ett brev från Ersta och den 5 oktober ska jag dit och träffa diverse folk för bedömning. Känns helt underbart skönt, trodde jag skulle få vänta längre.

Men nu till saken, vart ska jag höra av mig angående resan? Betalar man den själv när man åberopat vårdgarantin?
    Jag fick resn betald av mitt hemlansting då jag åberopade vårdgaratin och operades i skövde resona behöver man allas inte stå själv.
  • vänat
    missteddy skrev 2010-09-13 19:22:47 följande:
    ni som gjort op hur mycket har ni gått ner efter ett år?
    Jag gick ner 52kg på ett år. Hurmycket man går ner beror dels vis på om man är man kvinna och hur gamal man är hur övervikten sitter fördelad etc etc.
  • vänat
    trollbottom skrev 2010-09-14 01:15:15 följande:
    Hjälp, jag måste ju fixa resa ner och hem. Vart vänder jag mig? Fixar jag resan själv och får tillbaka sen? Vart ringer man, för inom vårdgarantin ska man väl få resan va?
    Jag ringde reseservice i mitt hemlansting så bokade de resan och betalde resan. behövde endast visa upp kallesen
  • vänat
    lyckligjanuari skrev 2010-09-14 18:43:15 följande:
    Finns det fler än jag som i princip aldrig dumpar? Jag har provat det mesta nu lite mer än jag borde. Jag har tagit prover förut och fått höra att jag har väldigt höga insulin nivåer jag funderar på om det kan spela roll
    Jag dumpar aldrig på något mer än om jag har bråttom och de har bara hänt en gång på dessa 2,5år som opad.

Enligt min dietse så om man dumpar elelr inte bero inte enbart på vad man äter utan också i vilken mängd och vad man ätigt iinan eller inte ätigt innan etc etc.

Sen hur vida insulin nivå spellar roll .
  • vänat
    SkinnyNo2 skrev 2010-09-14 22:33:51 följande:
    När det går fort så går det undan!!! Skrattande

Inte nog med att jag blev uppringd från Ersta och tillfrågad om jag kunde komma på bedömning idag istället för den 23/9, när jag var på väg dit ringde dom igen och frågade om jag kunde komma ännu tidigare än den tid dom bokat in tidigare under dagen....

Fick träffa en läkare och efter ca 3 min av "kallprat" fick jag ett JA till operation.....!!!!!
    Vet dock inte exakt när op kommer ske men enligt sköterskan jobbar dom på för fullt nu och har väldigt korta väntetider. Första kvinnan som ringde sa ju ca 1 månad, sköterskan som jag sen träffade sa 2-3 månader. Vet inte riktigt vem jag ska tro på men det spelar inte så stor roll för jag fick ett JA! Är överlycklig! Skrattande
    oavesett de blir om en månd eller 2-3månder är de ju väldigt snabbt oparations tid. Och de i sig är possitift .
  • vänat
    Tjohalia skrev 2010-09-15 07:34:03 följande:
    Jo men som jag skrev tidigare så skulle det vara perfekt med op i juni då skolan slutat... vet inte hur jag ska fixa skolan om det blir op mitt i terminen!
    Om man fixa skola efter opartionen eller ej skulle jag vilja säga är indivuduellt beroende på vem man är hur man mår. Vad man studiera hur man studier på distans eller på skolan etc etc.

Så att få svar på den fråga funderingen är ju endast at vänta se och pröva sig fram efter opartionen.

Hoppas dock som sagt att du får en opartions tid som inte krockar allt för mycket med dina studier som du själv är inne på.

Eller kanske kan du få läsa i kapp redan  innan så du gjort bort så mycket som möjligt avdina studier i fall i fall opertionen blir tidigare.
  • vänat
    Tjohalia skrev 2010-09-15 10:07:49 följande:
    Problemet är väl att min skola ligger 110 mil hemifrån, jag pluggar på distans men med obligatorisk närvaro några dagar/månad (ibland längre perioder), dessutom har vi hur mycket som helst att göra även när vi är hemma...
    Som sagt beroende på vad man pluggar så kan man trots allt i bland ofixa de vet själv då jag vart i likande situtaion men som du säger ofta har man hur mycket som helst att göra även hemma men brukar vara möjligt även om de innebär änn mer arbete och pluggande.
    Men som sagt allt är individuellt inte säkert du har obligatrisk närvaro direkt  efter opertion men jag förstår att man inte vet inna men hopas som sagt på bästa möjliga lösning för din skull.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)