Helen C skrev 2010-06-19 21:19:39 följande:
Man glömmer smärtan så fort bebisen e ute. Vet med andra barnet när värkarna kom igång så sa jag. Fan är de såhär dom kändes, va har jag gett mig in på haha
Ja, tänk hur man glömmer smärtan! Jag hann inte tänka så mycket under min andra förlossning, för det gick så fort att det enda jag orkade tänka var att det skulle sluta (vilket det ju gjorde fort), men min tredje förlossning gick långsamt, så när jag äntligen började krysta minns jag att jag tänkte: "nämen för h**vete, jag har ju gjort det här två gånger, var jag här nu igen, hur kunde jag glömma att det gör så för jävligt ont?!"

Och så gör man det en fjärde gång... Tänk att man aldrig lär sig...

Men jag längtar faktiskt efter förlossningen. Det är en så magisk upplevelse. Inget kan slå den. Och nu blir det nog min sista gång. Tror det räcker med fyra barn.
Angående smärtlindring så klarade jag mig med enbart lustgas hittills. När bm under min tredje förlossning föreslog sterila kvaddlar och något annat, så blev jag riktigt skitsur. Jag tycker att det räcker med lustgas och en supervarm vetekudde! Kan tipsa er att hålla en sådan mot underlivet när ni är öppna 8 cm och framåt. För de två sista cm brukar ju vara de svåraste och det var sååå underbart att känna värmen där nere, det dämpade mycket av smärtan då! Det var bm som föreslog det och det ska jag ha nu med!