Inlägg från: Party of five |Visa alla inlägg
  • Party of five

BF November,2010 DEL 2

Marinero skrev 2010-10-13 12:30:11 följande:
    F´låt, nu känner jag att jag bara irriterar mig på folks kommentarer... men jag bara måste Tungan ute

Jag skrev igår som status på fb: en månad kvar t bf. Då skrev en att skönt snart är det jobbiga över. Jag skrev ja äntligen. Då skriver en som fick sitt andra barn i juli att ja men på¨ett sätt börjar det jobbiga för det är fullt upp med två barn, tro mig o bla bla. Men verkar jag va helt bakom flötet? Jo jag FATTAR det! Jag syftade på att det fysiskt jobbiga är övr!!! Jaaaaa jag fattar att det kommer bli jobbigt med två barn!! Även fast jag bara har ett barn just nu! Suck... Jaja inget o bli riirterad över eg, mena väl inget illa såklart men jag är på ett aggro humör nu känner jag Demon
    Jag har också en kompis på fb som alltid ska kommentera min status då det gäller mina barn (har ju tre sedan innan). Hon har två små och tar alltid fram hur mycket jobbigare hon har det osv. Jag jämför ju inte mig med andra då jag skriver att min 2-åring t ex haft en orolig natt och jag inte fått sova. Hon kan svara på det att hon får vaka varje natt med sin 1-åring och att jag ska vara glad att jag får sova de flesta nätter. Sådant där. Att det kan vara störande!
  • Party of five

Usch och fy för denna nattsömn säger jag bara! Har så ont i höfterna hur jag än ligger. Och dessutom så gör det jätteont att vända sig. Jag kan inte ligga en sekund på rygg för då mår jag illa. Jag har en del dagar då jag kan gå lite grann, men de flesta dagar gör det också för ont. Jag är så definitivt färdig att få ut denna baby nu. Går in i vecka 38 på söndag, så då är den ju också färdig.

• Party of five

Samma sak har jag fått höra nu när jag ska få mitt fjärde. Tror jag aldrig varit så här nervös för förlossningen innan! Obestämd

• Party of five

Mina förlossningar har alla varit olika.
    1: född på bf-4. Haft värkar två dygn, ingen sömn, 19 h på sjukhus innan hon var ute. Värksvag så blev hjälpt med hinnsprängning, tabletter, oxytocindropp, -spray, petidin (för att kunna sova mellan värkarna).Tog lustgas (som inte var tillräckligt uppskruvad, fick jag höra efteråt...). Krystade ändå "bara" 38 min, förlorade 1300 ml blod, hb sjönk till 88. Svimmade på toa efter förlossningen, så kunde duscha först följande dag.

2: född på bf+9. Vattnet gick 0:37, värkarna började direkt, öppnade mig så snabbt de sista 6 cm att jag hade som det kändes "en enda värk" en timme innan hon var född 5:23, efter 7 cm krystskede. Hann inte få annat än lustgas, men denna gång såg vi till att den var väl uppskruvad!

3: född på bf+2. Vattnet gick 14:20 och var öppen 3 cm en timme senare. Kraftiga men sällan kommande värkar, så var fortfarande bara 7 cm öppen kl 01. Sedan gick det fort och krystade på 2 min. Egentligen den bästa förlossningen av dem tre för även om det gick långsamt så hade jag så pass mycket tid mellan värkarna att jag inte upplevde den som besvärlig. Behövde inget annat än lustgas (och är dörädd för nålar, så vågade inte ta epidural någon av gångerna... ). Men efter denna fick jag livmoderinflammation pga en bit av fosterhinnan blev kvar så skrapad också och det var HEMSKT!! Låg inne med idf-antibiotika i en vecka. Mest rädd för det, faktiskt. Och så minns jag tanken som for igenom mitt huvud när jag skulle krysta ut trean: "Nej, var jag här nu igen???? Har jag inte lärt mig redan att det gör för jävligt ont???" Hmmm...

• Party of five
    Party of five skrev 2010-10-14 12:07:12 följande:

efter 7 cm krystskede.

Haha, 7 MIN krystskede, förstås...
  • Party of five

Skriver ju som en kratta, det skulle ju stå intravenöst dropp (ivf- inte sant) iaf inte idf iaf...

• Party of five
    MammaDeborah skrev 2010-10-14 12:19:42 följande:
    Verkligen tre helt olika förlossningar!!

1: Bf+2. Drygt 16h på förlossningen, krystade ca en halvtimme. Fick epidural och värkstimulerande dropp. Tyckte det var skitjobbigt och hemskt och allt på en gång!

2: Bf+2. Drygt 7h på förlossningen. 3min krystvärkar, bara lustgas. Allt gick bra tills moderkakan skulle ut.. där var det stopp... Inget hände. Läkaren fick den att släppa på OP-bordet precis innan de var redo att söva mig... :-/ Förlorade massor av blod och hade ett hb på 78. Var dålig i flera veckor innan jag lyckades återhämta mig. Fick svårt att knyta an ordentligt.

3: Bf-5. Ca 3h på förlossningen. Drygt 5min krystvärkar, bara lustgas. Drömförlossning rakt igenom :)

4: bF-8. Igångsättning. Sattes igång vid 10, sonen är född 19.00. Överdjävlig förlossning med värkstimulerande dropp, krystvärkar i flera timmar pga att han låg i vidöppet läge. Sen roterade han rätt och 7cm-född gick på fem minuter! Fick kraftig reaktion på värkstimulerande dosen jag fick efteråt så jag blev väldigt skakad.

Så lite olika erfarenheter har jag ockå..
    Ja, dina var också verkligen olika. Dessa oväntade komplikationer är ju det som man är rädd för mest. Smärtan i sig är ju jävlig, men det klarar man nog någorlunda (om allt flyter på normalt dvs).
    Marinero skrev 2010-10-14 14:17:32 följande:
    Precis hemkommen fr sjukgymnasten. De va INTE foglossning. Jag hade ett snett becken. Så hon lyckades räta till den och det ska kännas lite bättre imorgon. Jag ska eg inte bära Olivia, men ja, hur lätt är det? Hon går inte än. Men om jag bär henne så ska jag inte bära henne på sidan så jag ska försöka lyfta så jag har henne framför mig och inga ensidiga rörelser. Och jag ska även få låna en TENS-apparat så jag ska dit på måndag igen så ska hon visa mig hur den funkar. Så nu hoppas jag på att kunna röra mig hyfsat iaf, för idag har jag bara velat gråta vid varje steg Tur sambon är hemma idag.
    Hoppas det blir bättre nu då, hur rättade hon till ditt bäcken? Jag menar, det låter svårt och med magen sen... Då är det ju självklart att du haft så ont, man har ju asont fast man inte har snett bäcken...
  • Party of five

Alltså, det är så man nästan blir deprimerad! Steg just på vågen, och tänkte ju få slag!!! Halvt kg till så slår jag 100-strecket... Förvånad Vikten stod stilla veckorna 30-34, men nu har jag ökat 1 kg/veckan! Jag som tänkte att jag aldrig skulle väga tresiffrigt... Gråter Det roliga är att min kompis hela tiden påpekar åt mig hur jag bara magrar och magrar i ansiktet och att jag strålar. Är inte fet heller, även om jag är tung. Så jag vet inte hur det här går ihop?! Alla som tippat tror jag väger något på 80. Heh, ids inte rätta till dem... Blir megabantning efter årsskiftet, vet ni det? Normalt har jag vägt kring 70.

Har någon av er brukat få ont/knip i magen (inte livmodern, utan på sidan av magen) nu under graviditeten? Jag fick sist i matbutiken så jag knappt kunde lyfta fötterna. Det stack så in i norden! Och just fick jag stiga upp från stolen och släpa mig att vila på sidan en stund för det satt igång och höll i ca 5 min. Ännu lite, men kunde iaf komma tillbaka till datorn. Och nu har jag som mensvärk i låren. Kan det vara luft? Eller är det förstoppning? Gör så ont, läkaren sist sa att det bara är kroppen som är utsliten, men hallå?! Det kommer någon enstaka gång som en attack bara.

• Party of five
    Maddie72 skrev 2010-10-14 22:05:28 följande:
    Du skriver om ont i sidan av magen. Det har jag med, och neråt. Jag gissar på ligament som dras i extra mycket. Som när man ställt sig upp för snabbt, eller gått för snabbt.
    Det kan det ju vara, men det kan komma på mig även om jag suttit totalt stilla en stund och fortfarande sitter. Magen är ju iof väldigt uttänjd, har t o m fått nya bristningar - även om jag inte fick en enda med trean, och väldigt få med tvåan... Jag hade luft i magen i natt, så det kan också ha varit det, men jag är ju inte säker.

Ska till mvc idag, mindre roligt att stå och vänta på bussen när det blåser så tusan och man inte kan knäppa rocken... Men vågar inte köra bilen - det har snöat och de har lovat varmare igen så min karl vägrade byta till vinterdäck för en dag (de är dessutom i uselt skick så vi har beställt nya som borde komma i början av nästa vecka). Dessutom ska jag ta alla tre tjejer med mig, för de har höstlov från skolan. Hoppas att dagen blir bättre än hur den ser ut att bli.
  • Party of five

MammaDeborah: jättefina kläder lillan får! Angående amningsdyna - jag sydde en själv då jag väntade ettan. Fyllde innerdynan med såna där styroxbollar som finns i t ex påsstolar etc. Sedan sydde jag ett dynöverdrag också, som man kan tvätta. Blev jättebra.

Var idag till mvc - så här såg det ut i v. 36+5:
    Blodtryck: 99/64, vilket är LÅGT! Jag har iof alltid haft lågt, men detta var ju superlågt.
    Vikt: +800g på en vecka...
    Protein: + (lite) men det är kollat flera gånger att det måste vara flytningar
    Hb: 123
    Sf-mått: 38 cm
    Hjärtljud: 145

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2