Annizsj skrev 2010-11-05 09:25:09 följande:
Jisses ja! Fast nu är vår son 3,5 år och långt ifrån blöjfri. Ärligt talat så vet vi snart inte vad vi gör? Jag sätter honom på pottan (han gillar inte vår stora toalett) varje morgon och kväll (försöker iaf) och oftast så kissar han då. Men han ska ha blöja hela tiden, med undantag ibland. Känns bara så svårt hur man ska fortsätta nu? På dagis går han på toaletten och har bajsat några ggr. Då är han jättestolt. Alla hans kompisar på hans avdelning är blöjfria vad jag vet och det blir lite hysch hysch att ha blöja då. Vill inte att han ska bli retad. Sen är det inte så fräscht eller ekonomiskt heller. varför ska blöjorna vara så satans bekväma för? Suck!
Funderar på att dra igång någon slags belöningsgrej . Typ köpa klistermärken som han får sätta fast varje gång han säger till att han måste kissa/bajsa? Vad tror ni om det?
jag har ju ingen som helst erfarenhet av potträning men jag tycker belöningssystem lätt blir lite.... ja, jag vet inte... särskilt när det rör sig om så basala livsfunktioner som toa och äta och sova osv. men vad vet jag :)
har för mig att jag läst om blöjor som är avsedda för just blöjträning, där det faktiskt blir blött, kanske märker han nackdelarna då? eller leta upp ett obekvämt märke :D
läste något med jesper juul om det, artikeln behandlade eg något annat, men han tog upp ett lite liknande fall där barnet var utan blöja och gick på toa när han skulle kissa men totalvägrade att bajsa på toaletten utan skulle ha blöja. föräldrarna hade prövat allt men så en dag så upptäckte mamman när pojken skulle bajsa att blöjorna var slut, så hon sa det och helt plötsligt slutade pojken med blöjan. jesper juul menade att det var för att det var för att mamman förmedlade att det verkligen inte var möjligt, även om hon tidigare tyckt att hon visat övertygelse om att pojken skulle vara utan blöja så var det inte förrän det faktiskt inte FANNS någon blöja som det funkade.
vet inte om det ger något, men jag kom att tänka på historien i alla fall, kanske ger den någon inspiration :)