• dazazz

BF November,2010 DEL 2

Hedi skrev 2010-11-02 23:15:02 följande:
    Dazz: Du kanske har nagra bra knyttips? usch va jobbigt med hostan . Jag maste knipa som bara den om jag nyser, riktigt jobbigt hoppas man kan träna upp det där sen.
    mitt bästa tips är nog att gå in på www.sjalbarn.se, där finns massa folk som kan och även länkar till mängder av youtube-klipp på olika knytningar. om du känner att knytningen inte funkar kan du säkert ladda upp ett kort och få bra tips på vad du gör fel, där finns massa kunskap. du kan ju även mäta din sjal och ställa en fråga om vilken knytning de rekommenderar med den längden på sjal och din längd.

det lättaste ska vara en elastisk sjal, då kan man liksom inte göra så fel, däremot är den främst avsedd för första halvåret, sedan blir barnet för tungt. jag hade en som min syssling fick låna till sin nyfödde, jag knöt den knytningen jag brukade använda som kallas dubbelt kryss och hon tyckte det kändes bra. fördelen är ju att de är så lätta i början så det är nog nästan lättare att lära sig då än med ett tungt och krumbuktande barn :D

jag använde mig även av sjalen om vi var tvungna att åka bil utan bilstol, visst det är självklart inte lika säkert, men barnet sitter i alla fall ordentligt fast och det går även att stoppa in huvudet innanför sjalen så det i alla fall dämpar stöten om något nu skulle hända. 
  • dazazz
    sunflower79 skrev 2010-11-03 08:14:48 följande:
    någon berättade att det där när det strålar ut i benen är när bäbisen kommer åt nån nerv som hamnar i kläm.. får oxå det ganska ofta.. jätteobehagligt!!
    Bebis050810 skrev 2010-11-02 22:19:58 följande:
    Kan det vara så att man blir så hungrig på kvällen för att man äter så dåligt på dagarna?

nä ska ta och tina upp en bulle nu!
    kan vara det, men jag äter ändå på dagen.. bara för att jag måste! men har mer aptit på kvällen =) var bullen god? hahaprecis så har jag tänkt om alla de smärtstillande du skriver om... därför tänker jag oxå prova akupunktur! och lustgas tror jag =) men om BM säger att jag verkligen skulle behöva epidural kommer jag lyssna på dem, för förhoppningsvis vet väl de bäst antar jag *snurrigt*
    jag försökte prova lustgas men jag fick panik av känslan att något var över ansiktet så jag totalvägrade. eda vill jag verkligen inte ha, jag skulle inte vilja riskera värksvaghet. å andra sidan slår det mig att med de värkstormar jag hade så kanske lite värksvaghet skulle ge "normala" värkar ;)
  • dazazz
    MammaDeborah skrev 2010-11-03 08:35:04 följande:
    Elastisk sjal är det enklaste och mysigaste till en liten nyfödd. Det tar några gånger att lära sig knyta, men sen sitter det i ryggmärgen :)
    Själv har jag en vävd sjal men ska nog skaffa en elastisk också. Den kommer nog vara oumbärlig om kvällarna när maten ska lagas i väntan på att mannen kommer hem. Fördelen med en elastisk är ju att man kan knyta klart den helt innan man stoppar ner bebis, en vävd sjal knyter man med bebis i famnen. Däremot kan man inte bära lika länge i en elastisk eftersom det blir väldigt tungt när bebis börjar bli stor.
    Jag rekommenderar alla att gå in på www.sjalbarn.se
    Där finns information om sjalar och selar och även väldigt bra beskrivningar på hur man knyter. Forumet är supertrevligt med många trevliga mammor som gärna delar med sig av sin kunskap.  Det finns nästan någon på varje ort som kan tänka sig att träffas och visa.

På tal om nåt annat. Sov som en prinsessa i natt :) Tog tabletter vid nio, somnade framåt elva, uppe och kissade vid ett och sen minns jag inget mer förrän klockan ringde halv sex i morse. Ljuvligt! Imorgon är det äntligen dags och jag har gett upp alla tankar på att det skulle starta självmant innan dess. Så idag ska jag beta av mer av syhögen (och kanske uppdatera bloggen!) och sen mammafika lite innan mannen slutar jobba. Tänkte även se om jag hittar en sistaminuten-tid hos någon frisör också. Har ju fortfarande noll koll på bra frisörer i Linköping....
    Tänkte att jag och maken skulle passa på att äta i stan också. Det dröjer väl ett tag till nästa gång så lika bra att passa på :)
    jag brukade faktiskt även knyta min vävda sjal först och sedan tråckla in killen, det gick även bra att ta ur honom och sätta i honom igen. då var han ju iofs större, vet inte om det är skillnad när de är små...
  • dazazz
    sunflower79 skrev 2010-11-03 09:43:09 följande:
    tradera kanske?
    sjalbarn.se har ett köp&sälj också, där vet de ju på gott och ont värdet på saker och ting... men man får bra råd om vad man bör köpa om man är novis :)
  • dazazz
    kicki08 skrev 2010-11-03 10:41:58 följande:
    dadazz: Jag fick panik av lustgasen dom två första förlossingarna. Den här gången fick jag den så sent så jag verkligen kände att det faktiskt funkade. det tog bort den där värsta toppen av det onda. Plus att man blev lite "borta"
    Så denna gången var det min räddning
    ja, vem vet, den här gången kanske den blir min bästa vän :)

har en mysig dag idag... har ju haft en enveten förkylning som inte gett med sig och hosta så jag inte kunnat sova så i måndags sjukskrev jag mig. i måndags och igår var jag ett vrak, men idag är jag bara normaltrött :) så nu är killen på förskola ett par timmar och själv har jag krupit ihop framför tvn med te och dator och virkning... såååå skönt... men imorgon är det tillbaka till jobbet, på gott och ont :)

har börjat få ont nu också, fram till nu har jag faktiskt mått oförskämt bra men nu har jag ont i ljumskarna så jag har svårt att gå och ont i fogarna bak, så jag får kanske börja trappa ner lite... mindre än fyra veckor kvar i alla fall :) 
  • dazazz

frogster, jag förstår dig så väl. jag var också jättebesviken på min mamma när första föddes. jag har förstått i efterhand att det till viss del handlade om missförstånd och galna nyförlöst-mamma-hormoner men jag kan ändå tycka att hon prioriterade fel. vi har pratat mycket om det nu inför det här barnet och jag hoppashoppasHOPPAS att hon förstått och att det ska bli bättre den här gången.

säger ABSOLUT inte att det ligger hos dig, det är VERKLIGEN inte det jag menar, men när du pratar med henne och när du tänker över vad som händer, tänk då också på i vilken speciell situation man är som nyförlöst. hormoner sprutar åt alla riktningar och man tolkar saker så lustigt. alltså återigen, jag menar absolut inte att hon är oskyldig och allt sitter i ditt huvud, bara att man tar åt sig det så mycket MER när man är i det läget. i vårt fall förstörde mina tolkningar och tankar så mycket i efterhand, jag tycker fortfarande att hon borde funnits mer för mig och att hon borde låtit bli att säga många av de sakerna hon sa, men i efterhand kunde jag också se hennes situation. man kan se det som att hon gjorde och sa fel då, men att det var min reaktion som gjorde att det FÖRBLEV dåligt mellan oss så länge.

har ett klockrent exempel som iofs inte alls handlar om tiden efter förlossningen men som kanske ändå kan illustrera hur jag tänker. min mamma är förlösande bm och under hela första graviditeten så kunde hon kläcka ur sig saker som "det är inte säkert förrän vecka XX", "håll koll på alla fosterrörelser, minskade fosterrörelser är farligt", "man kan inte andas ut förrän barnet är fött" osv. allt jag ville att hon skulle säga var hur LYCKLIG hon var för min skull och hur FANTASTISKT det skulle bli att få ett barnbarn. så där och då var jag jättesårad och upplevde det som att hon inte var glad för att jag skulle få barn. men i efterhand, när hormonerna lugnat sig så förstod jag att hon ju var lika glad som jag var men att med hennes kunskap och erfarenhet så var hon också så orolig att något skulle gå snett så hon helt enkelt inte KUNDE uttrycka den lyckan. hade jag kunnat tänka rationellt där och då hade jag förstått det redan då och ändå vetat att hon gladde sig. den här gången vet jag redan det och har därför inte ens reagerat över att hon säger sånt ibland.

funderade på det med att ingen varit riktigt glad över din brors barn innan. kan det kanske handla om lite dåligt samvete? att hon nu mår dåligt över att hon glatt sig så över ditt barn men inte över hans att hon överkompenserar nu?

min mamma har på något sätt haft bilden av att jag inte behöver hennes hjälp. jag har ett stabilt förhållande med en underbar man som finns hundra procent, hans föräldrar ställer upp (de bor iofs inte här så de är inget dagligt stöd), stabil ekonomi osv, så hon verkar inte kunna förstå att JAG behöver henne för att hon är MIN mamma, och att jag struntar i om någon annan har mindre stabilt, jag behöver henne NU. och jag vill att hon ska säga att MITT barn är FANTASTISKT. det har gjort att hon inte kunnat förstå vad hon kan erbjuda mig, jag har det ju så bra ändå. kanske kan det vara något liknande? att din mamma tänker att hon behövs bättre för din bror och hans barn då det är instabilt och du har sådan ordning omkring dig?

oj, det blev långt, lite självterapi där också tror jag ;) hoppas du tolkar mig rätt. jag har själv mått sååå dåligt över hur det blev med min mamma, så mitt stora råd är att försöka förstå varandra direkt och inte låta det gå tid. lycka till!

• dazazz
    Hedi skrev 2010-11-04 11:39:59 följande:
    Kwackie: Grattis!!!

Dazz: Oj va jobbigt om hon var sa pessimistisk. Man blir ju inte dirket lugnare när en person med erfarenhet utstralar rädsla och osäkerhet kring ens graviditet. Det är ju faktiskt läkare och bm uppgift lite att stötta, sa jag förstar verkligen om du blev ledsen över det.

Jag sov jättebra inatt och imorse, mannen lämnade Emmie pa Kindergarten. Nu sitter jag här och äter nybakade scones .
    nej precis. och jag ville ju bara att hon skulle glädjas med mig. men i efterhand förstod jag ju att det helt enkelt var just för ATT hon var så glad för min skull att hon inte vågade tro på det fullt ut. men som sagt... mina hormoner med allt vad det innebar hjälpte ju inte upp direkt... ;)
  • dazazz

Tack Sunflower. Jag var så rädd att det kunde misstolkas som en förringning av de känslor man kan ha som gravid och nyförlöst så jag är glad att så inte är fallet :)

• dazazz

Popcornplaya, jag tycker du ska ringa ändå, är ju jättesvårt att säga. Hellre en gång för mycket än en gång för lite, det säger de ju själva...

• dazazz
    Annizsj skrev 2010-11-05 09:25:09 följande:
    Jisses ja! Fast nu är vår son 3,5 år och långt ifrån blöjfri. Ärligt talat så vet vi snart inte vad vi gör? Jag sätter honom på pottan (han gillar inte vår stora toalett) varje morgon och kväll (försöker iaf) och oftast så kissar han då. Men han ska ha blöja hela tiden, med undantag ibland. Känns bara så svårt hur man ska fortsätta nu? På dagis går han på toaletten och har bajsat några ggr. Då är han jättestolt. Alla hans kompisar på hans avdelning är blöjfria vad jag vet och det blir lite hysch hysch att ha blöja då. Vill inte att han ska bli retad. Sen är det inte så fräscht eller ekonomiskt heller. varför ska blöjorna vara så satans bekväma för? Suck! 
    Funderar på att dra igång någon slags belöningsgrej . Typ köpa klistermärken som han får sätta fast varje gång han säger till att han måste kissa/bajsa? Vad tror ni om det?  
    jag har ju ingen som helst erfarenhet av potträning men jag tycker belöningssystem lätt blir lite.... ja, jag vet inte... särskilt när det rör sig om så basala livsfunktioner som toa och äta och sova osv. men vad vet jag :)

har för mig att jag läst om blöjor som är avsedda för just blöjträning, där det faktiskt blir blött, kanske märker han nackdelarna då? eller leta upp ett obekvämt märke :D

läste något med jesper juul om det, artikeln behandlade eg något annat, men han tog upp ett lite liknande fall där barnet var utan blöja och gick på toa när han skulle kissa men totalvägrade att bajsa på toaletten utan skulle ha blöja. föräldrarna hade prövat allt men så en dag så upptäckte mamman när pojken skulle bajsa att blöjorna var slut, så hon sa det och helt plötsligt slutade pojken med blöjan. jesper juul menade att det var för att det var för att mamman förmedlade att det verkligen inte var möjligt, även om hon tidigare tyckt att hon  visat övertygelse om att pojken skulle vara utan blöja så var det inte förrän det faktiskt inte FANNS någon blöja som det funkade.

vet inte om det ger något, men jag kom att tänka på historien i alla fall, kanske ger den någon inspiration :)
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2