• dazazz

BF November,2010 DEL 2

Jag hade väldigt gärna velat ha fyra. Min man vill ha tre men hade inte klagat över fyra heller. Men jag är ju också 35 och det var ivf båda gångerna, iofs på första försöket så vi har haft tur. Vi har fortfarande flera embryon i frysen så vi har sagt att något fullt försök blir det inte, men däremot kanske vi försöker med fler av de frysta. Men eftersom jag trots allt är 35 och det finns en maxtid de är frysta så finns det inte mycket utrymme för pauser. Vi får väl se om man orkar med både fler graviditeter och fler barn så tätt...

• dazazz

Belavon, om det verkligen blir problem är det bästa att hyra en från bb, de är elektriska och bra. Om allt funkar super och man bara vill pumpa ur någon gång kanske handpumparna är ok... Den här gången kommer jag antagligen se om jag kan hyra med en från bb direkt, jag har väldigt små förhoppningar på en välfungerande amning ;)

• dazazz

hejhej allesammans!

vi har haft en trevlig helg, även om den inte blev som vi tänkt, men vi har fått lagat massa god mat och gjort både äppelmos, äppelchutney och björnbärssylt. och fryst in de sista rabarberna. har fortfarande massa äpplen och björnbär som behöver plockas och kokas till mos/sylt, så det blir nog en sådan vecka... det är så praktiskt att ha egen sylt, jag är ingen syltmänniska egentligen men det går åt en del när man har en lillkille som äter gröt två gånger om dagen :)

håller med, det är mycket gnäll på oss, men så är det faktiskt också rätt så jobbigt just nu. nu ligger väl iofs jag bland de sista, men det känns som en rätt så tröstlös period just nu, graviditeten börjar helt klart ta ut sin rätt och samtidigt så är det låååång tid kvar, jag fattar inte hur det ska gå om det bara ska bli jobbigare och jobbigare... men idag går jag in i v 30! det känns i alla fall som en riktig milstolpe :)

sexet ja... bläää... jag har i princip ingen lust alls och vi är båda trötta av att bli väckta varje natt av lillkillen. när vi väl fick till det häromveckan så fick jag svampinfektion efteråt som var urjobbigt, så nu känner jag mig ännu mindre motiverad :(

• dazazz
    MammaDeborah skrev 2010-09-13 11:32:07 följande:
    Min bebis ligger nog också med huvudet nedåt och alla mina har stannat så (men ingen har fixerat sig!) men hon svänger runt en hel del ändå. Rumpan dyker upp på bägge sidor och mitt uppe. Men jag tror inte huvudet har varit uppe och vänt vid revbenen på några veckor nu. Jag tror banne mig att hon är den mest rörliga av alla fem! Helt vild är hon! Maken satt länge och hade handen på magen igår kväll i soffan och jag såg hur det ryckte i hans mungipor ibland när hon sprallade som mest :) När vi sen gick och la oss frågade han mig om hon hade somnat nu. Joo, jag tror det, sa jag... men icke, i nästa sekund knökade och bökade hon för fullt! *s*
    Marinero skrev 2010-09-13 11:15:04 följande:
    Ang preventivmedel så blir det minipiller. Vi vill inte ha så tätt som nu va vi känner i nuläget, OM det skulle bli en till.
    Inte ens minipiller kan jag ha :( Spiral har jag inte vågat testa än... Det är ju en hel del pengar för hormonspiral och eftersom jag hittills inte har klarat nåt med hormoner så vågar jag inte.. Kopparspiral är uteslutet eftersom jag har haft ett utomkveds för 7 år sen och det sägs öka risken lite. Dessutom blir jag emellanåt väldigt dålig av mina rikliga menstruationer och kopparspiral kan ju ofta ge ännu större blödningar och jag hade nog varit jättedålig var fjärde vecka isf... Jag får nog fortsätta bearbeta mannen till att "klippa". Han har ju lite mer åldern inne. Jag är 27, han 43. Han är mest negativ till att de ska skära i hans kropp... och jag säger inte att jag inte förstår honom, för det gör jag.. men hur sjutton ska man göra? Säkra perioder litar jag inte på, kondom är kasst, pessar vet jag inte om jag gillar/litar på. Nåväl... får väl se när amningen trappas ner, då måste vi bestämma oss..
    en sådan där p-dator då (tror jag det heter)? den kostar iofs också en del, men om det  funkar så kanske det är värt det. jag har ingen koll själv, har mest sett att folk här på fl varit nöjda. iofs har det oftast varit när målet varit det omvända ;) men då måste det ju funka i preventivt syfte med :)

se där. det finns några fördelar med att behöva göra ivf ;)
  • dazazz

Williams mamma, jag har en kompis som råkade ut för samma, vet inte exakt hur mkt för liten, men såpass att de plockade ut honom efter att ha övervakat ett par veckor, kommer inte ihåg om det var v 34 eller 36 de tog ut honom. Han VAR onekligen liten, men frisk och stark. De låg lite på neo om jag minns rätt, men inte länge. Så vitt jag vet var det inga som helst problem sedan och han är nu en stark, pigg och normalstor fyraåring. Vi hoppas att det här går riktigt bra det med! Kram!

• dazazz
    Kinne79 skrev 2010-09-13 22:04:26 följande:
    Tyvärr har vi ju inte lyxen med att våga vänta men förstår absolut vad du menar. Denna bebis tog drygt 2 år med behandlingar och grejer. Därför vågar vi inte avvakta utan kommer kontakta sjukvården när bebisen är runt 9 mån för om det skulle lyckas på första försöket om de vill starta behandling direkt så känner vi att runt 18 mån skulle vara ok. Men självklart kan det ändras om denna bebis är jättesjuk eller liknande. Och sen vet vi ju inte hur lång tid behandlingarna tar med remisser hit och dit och sen ska det ju ta sig också. På två år hann vi med 6 försök, så den mesta tiden går åt till väntan och kötider. Vi känner att hellre för tätt än superlång tid emellan. Jag är ju tyvärr inte jätteung, så vill man hinna med en ev 3:a så har vi inget val. Så här i efterhand önskar jag att vi börjat försöka när vi var yngre.
    jag förstår helt. vi planerade för den här lilla redan innan killen var född. eller snarare, vi sa att om det inte skulle visa sig vara skitjobbigt alltihop (typ kolik, noll nattsömn osv) så skulle vi köra igång rätt snabbt. han är född i januari och vi siktade väl på att sätta igång ett år senare. nu BLEV han en hyfsat lätt bebis, så någon gång i november-december ringde jag su, då kom julen emellan, sedan fick jag ingen äl och tillslut blev det fet (vi hade frysta embryon kvar) i mars som tog sig. och här sitter jag nu :)

vi har för övrigt precis samma tanke nu, blir det här också en hyfsat enkel bebis så kör vi igen efter ett år eller så. vi är 35 båda två så här kan man inte ligga på latsidan ;)

på plussidan så har du ju inga kötider nästa gång, men i gengäld behöver man hinna spara ;) om det nu är vanlig ivf ni har gjort och inget specialfall vill säga.
  • dazazz
    Bisquit skrev 2010-09-16 09:24:26 följande:
    Sen tycker jag att den har legat likadant hela tiden sen ul... huvudet nere i vänstra hörnet och fötterna uppe i högra. Nu känner jag även att den hickar rejält och då är det alltid nere i vänsta hörnet. Och hickningarna kan man ju tydligen känna bäst från ryggen?
    min mamma som är bm sa att det visst är det absolut vanligaste sättet för dem att ligga (antar att hon menade från någon viss vecka) till följd av hur livmodern oftast är formad. min verkar också ligga så, känner massa fotrörelser högt upp på högersidan... ibland känner jag så tydligt något litet vid naveln också, det måste ju vara en hand då kan man tycka?
  • dazazz
    tessiej skrev 2010-09-16 14:11:19 följande:

haha, Glömde ladda upp bilden, här kommer den :P
    o, vilken söt tös! och det såg onekligen väldigt mysigt ut :)
  • dazazz
    Kinne79 skrev 2010-09-17 11:14:23 följande:
    Funderar på det här med vikt, hur mycket gick ni upp i slutet på era förra graviditeter? Typ mellan v.30-40?  
    jag gick upp ca 6 kg på de sista tio veckorna förra gången.

vägde mig förresten idag och låg på 72. så jag håller mitt mål att gå upp mindre den här gången än så länge i alla fall. nu är det bara att hoppas på att det håller i sig :)
  • dazazz

Jag jobbar ca 70%, det har jag gjort sedan grabben började på dagis. Har turen att kunna jobba en del hemifrån så jag är på kontoret två heldagar och jobbar hemma tre halvdagar. Känns väldigt skönt nu när orken inte är så stor...

Jag har börjat sova dåligt :( Vaknar massa gånger av att ha ont i svanken, av att inte ligga skönt i största allmänhet och av att armarna somnat (alltid nåt dom sover i alla fall :D ). Typiskt nu när man känner att man verkligen behöver sova... Nu ligger man och son och snusar så gott, så skönt att höra deras lugna andetag, mina älsklingar :)

Blev så ledsen igår, min man hade dåliga levervärden, förhoppningsvis är det bara tillfälligt så han ska tillbaka för nya prover om ett par veckor. Antagligen är det ju inget, men man kan inte låta bli att tänka, särskilt nu med alla hormoner i kroppen...

Ang fk-pappren så skickade jag in moderskapsintyget för ett par veckor sedan och igår kom blanketten som arbetsgivaren ska fylla i. Vet inte om det är den ni tänker på eller om det är något annat papper?

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2