Kinne79 skrev 2010-09-13 22:04:26 följande:
Tyvärr har vi ju inte lyxen med att våga vänta men förstår absolut vad du menar. Denna bebis tog drygt 2 år med behandlingar och grejer. Därför vågar vi inte avvakta utan kommer kontakta sjukvården när bebisen är runt 9 mån för om det skulle lyckas på första försöket om de vill starta behandling direkt så känner vi att runt 18 mån skulle vara ok. Men självklart kan det ändras om denna bebis är jättesjuk eller liknande. Och sen vet vi ju inte hur lång tid behandlingarna tar med remisser hit och dit och sen ska det ju ta sig också. På två år hann vi med 6 försök, så den mesta tiden går åt till väntan och kötider. Vi känner att hellre för tätt än superlång tid emellan. Jag är ju tyvärr inte jätteung, så vill man hinna med en ev 3:a så har vi inget val. Så här i efterhand önskar jag att vi börjat försöka när vi var yngre.
jag förstår helt. vi planerade för den här lilla redan innan killen var född. eller snarare, vi sa att om det inte skulle visa sig vara skitjobbigt alltihop (typ kolik, noll nattsömn osv) så skulle vi köra igång rätt snabbt. han är född i januari och vi siktade väl på att sätta igång ett år senare. nu BLEV han en hyfsat lätt bebis, så någon gång i november-december ringde jag su, då kom julen emellan, sedan fick jag ingen äl och tillslut blev det fet (vi hade frysta embryon kvar) i mars som tog sig. och här sitter jag nu :)
vi har för övrigt precis samma tanke nu, blir det här också en hyfsat enkel bebis så kör vi igen efter ett år eller så. vi är 35 båda två så här kan man inte ligga på latsidan ;)
på plussidan så har du ju inga kötider nästa gång, men i gengäld behöver man hinna spara ;) om det nu är vanlig ivf ni har gjort och inget specialfall vill säga.