BF November,2010 DEL 2
Slitna familjen här igår kväll oxå. Theo är snorig, sambon är hängig och sjuk och jag är inte helt kry heller än och låg helt däckad igår i soffan med onda sammandragningar. Härligt.... :-\
jag är också redan trött på det så vi har en liknande plan. om inte jag helt plötsligt ääääälskar att vara hemma så tänker jag börja jobba några strötimmar redan efter jul, har turen att ha en arbetsgivare där vi verkar kunna lösa det utan att jag behöver känna någon press. i så fall kommer min man antagligen inte ta ut några dagar då utan jag jobbar om lillan sover medan killen är på dagis och funkar det inte så hittar vi en annan lösning. sedan kan jag också tänka mig att någon gång framåt mars börja dela på ledigheten typ 30-70 eller 60-40.
jag tycker egentligen att det är rätt att dela upp föräldraledigheten mer, jag tror att det är den enda vägen för att få det mer jämlikt. samtidigt är det väldigt intressant att läsa era historier, i ett förhållande där båda jobbar (även om det är ojämna löner) så blir det ju inte lika knepigt, men jag kan se problematiken både med studenter och vid jobb som tex bonde och andra typer av eget företagande där man inte har möjlighet att ta in ersättare. ett sådant förslag skulle nog behöva mogna lite mer och åtföljas av andra förändringar i föräldrapenningens beräknande eller andra kompensationer för att täcka upp liknande situationer.
jag tyckte det var svårt det där med att träffa folk under mammaledigheten. jag är inte riktigt en fika-person och får lite krupp på att bara sitta och babbla om ingenting och det blir ju lätt så med nya människor, jag har många vänner som jag känner sedan länge, visst pratar vi om väder och vind men likagärna om väldigt allvarliga och personliga saker. jag träffade några andra nyblivna mammor i området ett par gånger men det kändes bara som att försöka fördriva tiden, och samtidigt kände jag mig rätt ensam. den här gången har jag tänkt försöka göra en veckoaktivitet av att åka in till stan och vara med på veckomötet på mitt jobb och sedan luncha med jobbkompisar eller någon kompis, på så sätt blir jag inte lika isolerad. får hoppas att den lilla donnan gillar mitt upplägg bara :)
Tack för tipset, MammaDeborah. Den fanns på mitt bibliotek så jag får åka och låna den. Kul :) Har du förresten något tips på var man kan köpa bra muddväv att använda som linning? Köpte från Stoff
I det senaste har jag fått som växtvärk i knävecken. Är det någon som känner igen sig? Funderar på om det kan ha med blodtillförseln att göra...