• dazazz

BF November,2010 DEL 2

kicki08 skrev 2010-09-07 07:56:41 följande:
    Sammandragningar här med igår kväll. ONDA sådana. Mensvärk deluxe och tryck nedåt. Hua! Fattar inte att en lugn arbetsdag kan göra något sådant..... :-\ Hoppas verkligen inte det kommer sätta igång och vara såhär nu ända fram till förlossningen

Slitna familjen här igår kväll oxå. Theo är snorig, sambon är hängig och sjuk och jag är inte helt kry heller än och låg helt däckad igår i soffan med onda sammandragningar. Härligt.... :-\
    ja, visst är det kul! ;)
  • dazazz
    Bebis050810 skrev 2010-09-07 08:01:47 följande:
     jag är rätt så nojjig av mig!! men å andra sidan så kommer denna lilla bebis inte kunna "rädda" lika mkt som de andra 2 i och med att vi åker till dagis flera ggr i veckan med de 2 stora.
    lite sådär tänker jag med. herregud, den farligaste smitthärden här kommer inte vara nordstan utan storebror ;)
  • dazazz

jag är också redan trött på det så vi har en liknande plan. om inte jag helt plötsligt ääääälskar att vara hemma så tänker jag börja jobba några strötimmar redan efter jul, har turen att ha en arbetsgivare där vi verkar kunna lösa det utan att jag behöver känna någon press. i så fall kommer min man antagligen inte ta ut några dagar då utan jag jobbar om lillan sover medan killen är på dagis och funkar det inte så hittar vi en annan lösning. sedan kan jag också tänka mig att någon gång framåt mars börja dela på ledigheten typ 30-70 eller 60-40.

jag tycker egentligen att det är rätt att dela upp föräldraledigheten mer, jag tror att det är den enda vägen för att få det mer jämlikt. samtidigt är det väldigt intressant att läsa era historier, i ett förhållande där båda jobbar (även om det är ojämna löner) så blir det ju inte lika knepigt, men jag kan se problematiken både med studenter och vid jobb som tex bonde och andra typer av eget företagande där man inte har möjlighet att ta in ersättare. ett sådant förslag skulle nog behöva mogna lite mer och åtföljas av andra förändringar i föräldrapenningens beräknande eller andra kompensationer för att täcka upp liknande situationer.

• dazazz
    Bebis050810 skrev 2010-09-07 11:01:18 följande:
    Ja för om min karl skulle ha avbytare för att kunna vara hemma med barnen så skulle det kosta oss massor!! jag skulle ju tex stämpla och en avbytare kostar minst 300 kr/timme och man behöver ha honom både till morgonmjölkningen och kvällsmjölkningen det bli 1800 kr/dag och så mkt får man ju inte ut i FB/dag, så som sagt vi skulle aldrig klara det ekonomiskt då! men sånt förstår ju inte politikerna...... de har ju dessutom skyhöga löner och fallskärmar o bidrag hit och dit, de är rika de! tänk om de hade haft lite mer normala löner som vi vanliga dödliga, DÅ hade samhället blivit mer jämställt, med så tänkte de inte. blir så trött på deras översittarfasoner!! de lever i sin egen lilla bubbla, har inte en aning om hur livet ser ut i verkligenheten, inte minst på landet, har det ens sett en ko/mjölkmaskin/mjölkningsrobot...... tvivlar!
    nä, det har inte jag heller. men jag vet hur jag googlar fram en bild av den :D

men jag kan bli GRYMT irriterad på alla som säger att de inte har råd att låta mannen vara hemma där de är i liknande situationer som vi. jag känner att när man kommer över en viss lönenivå så är det faktiskt bullshit att skylla på ekonomin. visst, vi märker också skillnad på om det är jag eller min man som är hemma, men vi har såpass marginaler att vi har möjlighet att snåla in för att kompensera och kommer man över en viss lönenivå så skulle jag faktiskt våga påstå att det stora flertalet (av de över en viss lönenivå alltså) har den möjligheten. när man sedan räknar in lönekompensation från företaget (vilket ändå är relativt vanligt) och jämställdhetsbonusen så är skillnaden marginell. då kan jag bli så less på att folk bara drar till med ekonomin utan att faktiskt RÄKNA på det. det blir liksom en så lätt ursäkt för att bara köra på i gamla invanda mönster. (vill återigen poängtera att det här ju gäller en viss del av föräldralediga)
  • dazazz
    MammaDeborah skrev 2010-09-07 11:16:11 följande:
    Ja, det är det, men så vitt jag vet roterade han till slut som han skulle. Men han låg så väldigt länge och sjönk inte alls ner i bäckenet som han skulle. Jag har ärligt talat inte en aning om ifall han var vänd dit han borde eller inte när han kom ut. Det gick så in i norden fort då..

Förmodligen var det därför de satte värkstimulerande dropp på mig, men resultatet blev bara en överjävlig öppningsfas eftersom värkarna tryckte på något som inte riktigt kunde tryckas på om du förstår hur jag menar. Jag vill bara krysta och fick inte. I flera timmar. Jag fick panik! Sen gjorde det inte saken bättre att jag var ensam när jag väntade och födde honom. Min väninna ringdes dit i sista stund och var med på sluttampen. Jag trodde i min enfald att jag skulle klara det ensam men det var för tufft. Nu vägrar jag att ens låta mannen gå och parkera om bilen när det är dags. Jag går hellre hela vägen från personalparkeringen (han jobbar på sjukhuset) bara jag får ha honom vid min sida hela tiden. Det har jag nog sagt till honom hundra gånger så jag tror att han börjar fatta *ler*
    usch, det låter som att du hade en fruktansvärd upplevelse. du vet väl att de flesta mvc (om inte alla) har psykolog kopplade till sig? om du inte redan har gjort det tycker jag att du ska be att få en remiss dit, man vet ju aldrig om det ger något men det kan ju vara värt ett försök. jag har själv fått en remiss för att få prata om mina upplevelser med amningen från förra gången, det värsta som kan hända är att det inte hjälper, men om det är en bra människa som jag känner förtroende för så kanske det faktiskt blir bättre :)
  • dazazz
    MammaDeborah skrev 2010-09-07 11:41:39 följande:
    Jo, jag känner till det, men jag känner mig liksom så löjlig.. som att jag borde ju inte tycka att detta är nån stor grej som har gjort det så många gånger.. Dessutom verkar ju min bm redan har gjort sig sin uppfattning om mig och den verkar ju vara allt annat än positiv. Jag har nämligen i perioder problem med kraftiga migränattacker och det är svårt att hitta medicin jag kan ta under graviditeten. Dessutom har jag begynnande magsår och äter dagligen medicin mot detta och då i dubbel dos mot mvc:s rekommenderade eftersom inget annat funkar. Jag har flera gånger försökt förklara att magsmärtorna ger mig kraftiga sammandragningar och att det inte på något vis kan vara bättre för barnet. Dessutom kör de strikt efter ett viktprogram på vårt mvc och hon tycker ju så klart att jag är alldeles på tok för överviktig. Väger i nuläget 87kg och har en normalvikt på runt 71-72kg. Jag skrev in mig på drygt 80 kg i vecka 21 och då utgick hon från sin tabell och tyckte att jag var otroligt överviktig enligt den trots att jag då var drygt halvvägs! Jag är 170cm lång. Detta ifrågasatte jag såklart och då blev jag väl med ens ännu mer besvärlig.. suck.. Kan ju tillägga att det bara blir 18mån mellan de två yngsta och jag hade inte lyckats gå ner allt efter förra graviditeten. Jag drar L i kläder och är inte enorm på nåt vis.. Det känns som att om jag drar upp detta också med henne så kommer hon bara att sucka åt mig.. Samtidigt är jag jätterädd och kände paniken komma krypande när jag låg på förlossningen igår kväll.. Jag är om möjligt ännu räddare för tanken på snitt så det är definitivt inget alternativ.
    låter som att du har oturen att ha fått en knäpp bm... men din bvc-sköterska då? känner du förtroende för henne? för oss var det hon som först tipsade om psykologen, kanske kan hon hjälpa dig att få en remiss?
  • dazazz

jag tyckte det var svårt det där med att träffa folk under mammaledigheten. jag är inte riktigt en fika-person och får lite krupp på att bara sitta och babbla om ingenting och det blir ju lätt så med nya människor, jag har många vänner som jag känner sedan länge, visst pratar vi om väder och vind men likagärna om väldigt allvarliga och personliga saker. jag träffade några andra nyblivna mammor i området ett par gånger men det kändes bara som att försöka fördriva tiden, och samtidigt kände jag mig rätt ensam. den här gången har jag tänkt försöka göra en veckoaktivitet av att åka in till stan och vara med på veckomötet på mitt jobb och sedan luncha med jobbkompisar eller någon kompis, på så sätt blir jag inte lika isolerad. får hoppas att den lilla donnan gillar mitt upplägg bara :)

• dazazz
    MammaDeborah skrev 2010-09-08 13:22:41 följande:
    Mix and match kanske funkar? Nja, eller inte, det beror ju på vilken typ av människa man är. Lindex har ju massor av plyschbrallor i regnbågens alla färger. Investera i ett gäng sådana (ta 3 betala för 2) så borde det ju genast bli mycket lättare!

Jag har lite samma problem, fast ändå inte. För jag slår mig bara ner vid maskinen och syr ihop nåt som matchar ;) Sen tycker jag det är lite kul att matcha lite "vilt" så där ;)
    mammadeborah, du som syr, har du några tips på var jag kan hitta bra mönster på byxor och bodies till bebisar? skulle vilja sy basbodies och typ mjukisbyxor med muddväv. sydde lite till killen men körde alltid fast på att jag inte hittade bra mönster så jag var tvungen att försöka rita av kläder, vilket ju är rätt så tidskrävande. när jag väl hittade mönster på byxor blev de inte alls bra i midjan, stack upp för mycket fram och gick inte över blöjan bak, så sedan tappade jag orken...
  • dazazz

Tack för tipset, MammaDeborah. Den fanns på mitt bibliotek så jag får åka och låna den. Kul :) Har du förresten något tips på var man kan köpa bra muddväv att använda som linning? Köpte från Stoff

• dazazz

I det senaste har jag fått som växtvärk i knävecken. Är det någon som känner igen sig? Funderar på om det kan ha med blodtillförseln att göra...

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2