Inlägg från: Jojo 85 |Visa alla inlägg
  • Jojo 85

BF November,2010 DEL 2

Kinne79 skrev 2010-08-08 11:22:31 följande:
    Min systerdotter slog ut en bit av båda framtänderna när hon var drygt 2 år, ibörjan var ju alla helt förskräckta över det, men iom att det bara är mjölktänderna så gör det ju inte så mycket och nu 1½år senare så är det ju hon att ha dessa vampyrtänder, hon är ursöt med dom.
    Ja, det är ju bara mjölktänder..
    Dock hoppas jag att pulpan lever o att tanden som är kvar kan sitta för tydligen är det så att det kan ta längre tid att på sin permanenta tand om det ote växer en mjölktand under.. det kan oxå göra att det blir trångställt eftersom det inte isf funnits en mjölktand som gjort plats åt den permanenta. Just eftersom hon bara är 15mån är det ju ändå så lång tid kvar innan det kommer några permanenta tänder.. så även om det är en halv tand så är det ju bättre än ingen alls. Vi ska ringa folktandvården imorn o jag hoppas på tid imorn oxå. Så får vi se sen hur det blir..
    Josefine 4 maj 2009, BF 1 dec 2010 - jojossmultronstalle.blogspot.com/
  • Jojo 85

bebis: Jobbigt att han flyr från konflikterna..

Taniko: Så får jag med från mitt jobb, eller om det var 20% ..minns inte riktigt. Fast tror bara det var för 60 dagar.. Det beror på hur länge man varit anställd på min arbetsplats.

Vi har fått tid till tandläkaren kl 12.. så nu ska jag klä på mej annat en myskläder.. så hoppas jag att Josefines tand kan sitta kvar (den biten som fortfarande sitter).

• Jojo 85
    Annizsj skrev 2010-08-09 12:26:50 följande:
    Jojo85- gick det bra hos tandläkare? Har ni anmält till försäkringsbolaget?
    Jo, det gick bra. Tanden fick sitta kvar. Hon undersökte inte ens eftersom vi inte tycker att tanden tryckts till på något sätt utan sitter där den satt bara att en bit gått av. Vi ska höra av oss igen om tanden blir grå så undersöker dom mer då isf.

Vi ska kontakta försäkringsbolaget oxå, har inte hunnit det än, men det blir senare i veckan om vi inte kommer fram idag.
  • Jojo 85
    Rosen skrev 2010-08-09 13:24:10 följande:
    aha okej så det var inget om inkomstuppgifter o liknande? för jag sökte ju hp för ett tag sen men så fick jag papper tillbax att dom ville ha inkomstuppgifter o hur många timmar jag jobbat osv o då tyckte jag det blev för struligt eftersom jag har 2 jobb så jag tänkte strunta i hp. så tänkte jag om det var det som var startbrevet.
    Jag minns inte hur det var när jag väntade Josefine.. men jag minns iaf att jag fick papper som jag och min arbetsgivare skulle fylla i angående arbetstid o inkomstuppgifter. Har man flera jobb så gäller det ju för varje inkomst o arbetsgivare om jag förstått rätt. Du får ju ingapengar innan dom vet din inkomst. Sen får man ju ta ut fp redan från 60 dagar innan BF om man behöver.
  • Jojo 85
    Marinero skrev 2010-08-09 19:05:21 följande:
    Oj, det minns jag faktiskt inte... jag fick mina uppgifter när jag fick beviljad hp har jag för mig... nu ligger de ju inne eftersom man liksom är inne i systemet. Men jag vet iaf att det fanns begäranblanketter i den och anvisningar mer minns jag inte. Man glömmer så fort
    Har du koll på hur det är med SGIn.. visst är det så att vi behåller vår SGI eftersom i får barn tätt.. även om vi inte tar ut minst 5 dagar i veckan?
  • Jojo 85
    Helen C skrev 2010-08-09 20:36:45 följande:
    SGI e väl dom lägsta nivå dagarna som man har. dom ligger väl på 180/dag va....???Och FP är den du behåller om man får barn innan barnet e 2½
    SGI är ju sjuppenningsgrundandeinkomst (eller vad det heter). Alltså 80% av lönen.. som FPn beräknas på..

Jag måste ringa FK så jag får klarhet i det där.. jag har tagit ut 5 dagar för säkerhetsskull, men vad jag hört ska inte det behövas när man får barn igen inom en viss tid..
  • Jojo 85
    Kinne79 skrev 2010-08-09 20:44:17 följande:
    Du får samma föräldrapenning som du hade vid första barnet om du blir gravid innan det första fyller 1 år och 9 månader utan att skydda din sgi efter 1 årsdagen. Men om du behöver sjukpenning eller a-kassa så är din sgi nollad.

Sgi har alla som jobbar, även dom utan barn. Det står för Sjukgrundande inkomst och är den som räknar ut vad man får i ersättning när man är sjukskriven.
    ok.. så jag måste ta ut minst 5 dagar i veckan för att behålla SGI om jag blir sjuk el så?
  • Jojo 85
    Bebis050810 skrev 2010-08-09 20:57:40 följande:

Jag ringde FK och dubbelkollade och hon sa att jag kommer få samma fp som tidigare eftersom jag blev gravid innan minsta var 1 år och 9 månader. det va ju på marginalen det där, med 2 veckor hihi

så om jag inte vill så behöver jag inte anmäla mig på AF, men jag behöver ju stämplingspengarna!! annars klarar jag inte ekonomin!

men sen har min SGI höjts sen förra året, med typ 25 kr/dag himla så gutt!!

frågade du angående antal daga man måste ta ut i veckan för att behålla SGI om man blir sjuk?
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2