AVA klinik i Riga
Orkar inte... Värsta blödningen på jobb idag... Är det kört nu... Mållös
. Som flera av de andra skriver i tråden så behöver det inte alls vara kört. Håller tummarna stenhårt för dig just nu!Orkar inte... Värsta blödningen på jobb idag... Är det kört nu... Mållös
. Som flera av de andra skriver i tråden så behöver det inte alls vara kört. Håller tummarna stenhårt för dig just nu!Zaq1234, Då är det exakt en vecka tills du är i Riga
! Hoppas att hyston går bra. Jag har läst en del om det och funderar på om jag kanske också ska göra det (om inte det här försöket tar sig). Vi har två embryon kvar i frysen...vill ju gärna ha de bästa förutsättningarna för att de ska vilja stanna kvar. Men först får jag vänta ut den här ruvningen, känns absolut nada så känner mig inte så förhoppningsfull. Men, men...ska försöka leta fram de där positiva tankarna som jag hade för några dagar sen...vet inte var det tagit vägen. Någon som sett dem?
Kram på er alla
[quote=74023663][quote-nick]Rosen 76 skrev 2014-09-19 12:29:51 följande:[/quote-nick]
Fick svar på onsdagens hcg idag, 6139
Det säger klart inte mycket när jag inte tagit det andra än så jag ser sänkning/ höjning...
Jag har fortfarande rosa/ brun blödning... Riga säger fortsätt med medicin samt extra Vitamin C 1 gr per dag...
Nervvraket har talat...
[/quote
Åh Rosen...stor kram till dig. Men som sagt, det behöver inte vara kört. Sänder mig massor med kramar och hoppas på det bästa.
Hej alla,
jag är inte så aktiv i mitt skrivande men nu vill jag delge min upplevelse av hysto-undersökningen eftersom det verkar vara några som tänker göra eller funderar på att göra den. Jag gjorde den på gamla AVA.
Jag hade tid kl. 11.30 och var väl där ca en kvart innan. Blev inkallad runt 11.30 in i ett rum där jag överlämnade 3 blanketter som jag skulle ha med mig färdigt ifyllda. V berättade också lite hur undersökningen skulle gå till och jag fick ställa frågor. Var lite nervös för detta med att bli nersövd.
Sen in i ett litet rum där det fanns 2 sängar där jag bytte om till nattlinne (jag hade blivit ombedd att ha med mig även en morgonrock och "slippers" men nåt sånt har jag inte så det blev en längre kofta och strumpor). Tog även av mig linserna då jag förmodligen skulle sova i ett par timmar.
Sen in i undersökningsrummet där läkaren och 3 sköterskor redan var på plats. Fick lägga mig på britsen och läkaren berättade vad som skulle hända. Först hystoundersökning sedan söva ner och bli skrapad. Så själva hyston får man följa på en skärm och se hur det ser ut inuti livmodern. Lite svårt var det att förstå allt var läkaren sa med engelska termer men jag hade inte polyper eller myomer etc men livmodern var ganska "knölig" som förmodligen var onormal celltillväxt. Läkaren sa, denna livmoder vill inte bli gravid. Läkaren berättade senare att detta kan bero på överdos av Progynon för min kropp även om jag t o m gått ner i dos p g a att jag fick migränliknande huvudvärk av den sk standarddosen.
Eller så kan det vara nåt som heter hyperplasi, nåt som drabbar kvinnor 40+.
Sen var det dags att sövas ner för att bli skrapad. Jag frågade hur länge jag kommer att sova. Ca 5 minuter sa läkaren. Sen stack det till lite i armen och några sekunder senare sov jag.
13.30 började jag vakna till och inom en halvtimme var jag uppe ombytt och klar.
Hade med mig frukt som jag åt och blev även bjuden på thé och några chokladbitar.
Innan jag lämnade stället fick jag träffa läkaren igen. Han gick igenom det han sett och vad han gjort när jag var sövd. Han hade skrapat bort celltilllväxterna. Han berättade även vad dessa kunde bero på. Så bitar har skickats för analys för att kolla om det ev kan vara hyperplasi vilket jag verkligen hoppas att det inte är. För det kommer innebära medicinering i 2-3 cykler innan FET kan göras. Suck!
Jag fick även ta blodprov på TSH värdet och lite andra grejer som jag inte uppfattade exakt vad det var.
Sen var jag bara tvungen att fråga hur jag kom från brits till säng. Fick de bära mig? För jag har absolut inget minne av detta. Läkaren sa att han lett mig till sängen, att jag tagit mig dit på mina egna fötter. Så på nåt vis sover man men ändå inte. Eller man har iaf inget minne av det. Lite läskigt. :)
Jag lämnade kliniken ca 15.30.
Nu väntar jag på svar från kliniken för vidare instruktioner och hoppas så innerligt att inte FET försöket blir senarelagt. Är så stressad av att det tar sån tid!
. Jag är själv intresserad av att göra hysto i Riga (IVF-Riga), så ditt inlägg var väldigt givande för mig. Tack så mycket! Läste också att du fått svar på proverna och att du kommer få medicinera i två månader...men vilken tur att du gjorde en hysto så att du fick reda på det. Tråkigt med ytterligare väntan, men efter de månaderna kommer din kropp att vara sååååå redo
!!Tack Chikita! Jag ska göra mitt bästa för att fixa fram ett stort, fett plus...om jag så ska rita dit det på gravtestet. Fantastiskt att höra att du är i v 16 nu och att du mår toppen, det är du verkligen värd efter så många års kämpande.
Solkattan, det är jättelätt att hitta till kliniken. Man kan om man vill göra det väldigt lätt för sig beställa tur o retur med "Taxi Baltic" (grön taxi) på flygplatsen. Kostar i ca 280skr tor. Man kan såklart ta buss och komma billigare undan, men om du flyger så är det så enkelt att bara ta en taxi. Tycker att man kan vara värd det, är ju inga större summor om man tänker på vad man ska betala för allt det andra.
Har du en iPhone så finns det en jättebra app som heter Citymaps2go. Laddar du ner den (7kr tror jag) och sen karta över Riga, så har du en gratis GPS och skriv i adressen och följ kartan. Superlätt! Lycka till!
Swede: vi flyger hela familjen redan på torsdagen till Riga. Ska vara på kliniken fredag kl 11. Bokat ett hotel i närheten av buss/ tågstationen. Tänkte att kombinera resan med lite nöje också... :). Är det långt ifrån gamla stan till kliniken ... ?
Hittade flyg o hotel (3 övernattningar) för 4500 för tre pers. Tror första flygresan för 5 åringen är alldeles lagom till Riga ... :)
Beccalie; Förstår dig
. Det är verkligen ingen dans på rosor det här. Som Chikita skriver, det kan vara skönt att prat med någon utomstående. Vi här i tråden finns om du behöver "prata". Förstår om du vill ta en paus härifrån...ibland orkar man bara inte...
Har personligen en liten svacka just nu också...nyinflyttad till en stad jag inte känner någon, kan inte jobba med mitt vanliga jobb när jag gör behandling så är på ett temporärt jobb där jag inte känner någon. Träffar mina "gamla" kollegor varje dag och alla undrar såklart varför jag inte är på jobbet...och eftersom jag gått upp i vikt efter all medicinering så tror alla såklart att man är gravid, och när man säger att det är man inte så fortsätter de och säger att "då får ni allt sätta igång-du blir ju inte yngre" (TACK, JAG VET!)
Jag är trött på läkare som säger "barn är det bästa som finns".
Jag är trött på folk som säger att de förstår, VERKLIGEN, för att i nästa sekund fortsätta att ge goda råd och berätta om grannens fantastiska nyfödda bebis. Och bla bla bla...
Jag är trött på alla goda råd:
-"Jag känner ett par som försökt skaffa barn i flera år och när de bestämde sig att sluta försöka så blev hon gravid. Du ser, du ska bara inte tänka på det och slappna av. Då kommer det att gå ska du se".
-"Ni kan ju adoptera. Vi känner ett par som adopterade, men när de fick hämta hem sitt barn så blev hon gravid på naturlig väg, bara för att hon tänkte på annat". Jag är trött på råd.
Jag är stressad över pengar. Vi har inte råd att göra så många försök till. Och ja, ALLA är gravida var man än tittar.
Fick negativt idag på ruvardag 12, så känns inte som så stor chans att det kommer att ändra sig till ett plus till i övermorgon. Men, men...har sett att det är möjligt och kan ändra sig (Nenne), men jag har tänkt att om det inte gör det så kan jag kanske sätta mig lite bekvämt och luta mig tillbaka i min fåtölj, så kanske jag kan bli gravid? ...bara jag slappnar av lite, eller vad tror ni andra!?
Beccalie, det blev ett längre inlägg än jag tänkt. I grund och botten vill jag bara säga att jag förstår dig och att du inte är ensam
Det är en berg-o-dalbana det här, ibland är man på toppen av den och ibland tar man sig en tur långt ner i dalen (ursäkta uttrycket, lät lite vulgärt). Och det är inte lätt. Långt ifrån. Tråden kommer ju finnas kvar. Och de flesta av oss kommer också att finnas kvar här.
Ta din tid.
Vi förstår.
Och vi finns här.
Massor med styrkekramar till dig
PS. Ursäkta mitt långa inlägg.
Tack Chikita124
ja det var en 5-dagars blasto jag satte in. Hur gammal är din dotter nu? Massor med kramar
Testade negativt idag...känns väldigt jobbigt. Får se hur man går vidare nu...Kram