Nigella skrev 2010-05-17 13:48:10 följande:
Jag är så trött på denna "kaffekultur"! Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt). Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting. Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar. Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe... Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?
Känner igen mig i mycket tråkigt nog. Är heller ingen kaffedrickare även om jag tycker det luktar gudomligt gott. Men det smakar ju råttgift alltså !!!
Min sambo är heller ingen stordrickare vad gäller kaffe, han dricker på jobbet och det klarar han sig bra på. Alltså har vi sällan kaffe hemma eftersom det ofta blir för gammalt och smakar illa (enligt kaffedrickare då).
Brukar ha som nödlösning en såndär liten burk med snabbkaffe hemma, det brukar funka för de flesta. Men så kom en kompis med sambo på spontanbesök och oj så tokigt! Ja, jag hade ju då inget kaffe att erbjuda förutom snabbkaffet då - men nääää, det dög ju inte för det är ju tydligen såååååå äckligt. Jag (som själv då drack te) erbjöd te, saft, juice, mineralvatten (ja, allt som fanns hemma) och det var med stor motvilja som de drack saft.
Där satt jag då och bad så mkt om ursäkt för att jag inte hade nått kaffe, men wtf - jag tackar och bockar när jag blir bjuden på kranvatten då "värdarna" inte har något annat än kaffe!
Bortskämda kaffenarkomaner är vad vissa är