• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • MiaMajsan

Jag tycker att det som man "måste" ha hemma eller förväntas bli bjuden på är kranvatten. Man kan inte kräva att någon ska ha något annat att bjuda på. Finns det annat så finns det och då kan gästen få välja om den blir tillfrågad.

• Vila

Jag dricker heller inte kaffe och den enda som "stör sig" på det är min 89 år gamla farmor som undrar när jag ska bli vuxen och börja dricka kaffe (jag är 32 år). Då förklarar jag helt lugnt att jag nog aldrig kommer att börja dricka kaffe och att jag redan är vuxen.

Vi har pulverkaffe hemma och många tesorter. De flesta som kommer hem till oss väljer faktiskt att dricka te och de klagar inte, om jag får Earl Grey borta så pinar jag i mig det och säger inget. Om jag köper en kaffebryggare däremot för att mina vänner ska kunna dricka riktigt kaffe då kommer jag att börja ställa lite krav på deras teutbud också.

• Lillismaj

Men även om man inte dricker kaffe själv så kan man väl bjuda på det eftersom man vet att så många dricker det. Ren egoism tycker jag.
    Och de flesta har väl annan dricka än kaffe hemma att bjuda er som inte dricker det, läsk, juice, saft, mineralvatten, te.....

• Pipop

Men om man bjuder hem folk på fika/middag/whatever har man väl ändå passande mat och dryck att bjuda på?

Den här tråden påminner lite om den där häromveckan där TS inte tyckte att det var hennes sak att bjuda hennes gäster på mat de kunde äta (ja om de "valt" det själva dvs var vegetarianer, muslimer, judar(?) osv osv).

Om man bjuder hem kaffedrickare på fika eller middag så kanske det är mest gästvänligt att införskaffa lite kaffe. Och om gästerna inte dricker kaffe så har man givetvis alternativ hemma också. Är det verkligen så svårt och hemskt och sån fruktansvärd uppoffring?

• Mamma 04 och 06

Som du säjer så är ju kaffe beroendeframkallande. Därför ska man bjuda sina gäster på de så att de mår bra, det är trots allt ingen farlig drog... Vill man att gästerna ska återkomma så kanske man kan vara lite tillmötesgående, annars lär de inte dyka upp igen. Lite besvärligt för dem att ta med en kaffekokare, enklare för dig att ta med önskad dryck om du går bort.

• Mamma 04 och 06

Kan tilläggas att jag inte dricker kaffe.

• Nigella
    Lillismaj skrev 2010-05-18 21:19:07 följande:
    Men även om man inte dricker kaffe själv så kan man väl bjuda på det eftersom man vet att så många dricker det. Ren egoism tycker jag.Och de flesta har väl annan dricka än kaffe hemma att bjuda er som inte dricker det, läsk, juice, saft, mineralvatten, te.....
    Så då är det egoistiskt av de som inte gillar läsk att inte bjuda på det när det kommer gäster till dem vilka gillar läsk?? Du vet, det är många som gillar läsk...
  • Denebola
    Lillismaj skrev 2010-05-18 21:19:07 följande:
    Men även om man inte dricker kaffe själv så kan man väl bjuda på det eftersom man vet att så många dricker det. Ren egoism tycker jag. Och de flesta har väl annan dricka än kaffe hemma att bjuda er som inte dricker det, läsk, juice, saft, mineralvatten, te.....
    Har man verkligen läsk, juice och saft hemma?

I dryckesväg kan jag erbjuda te, kaffe, kranvatten och eventuellt mjölk, beroende på hur mycket det finns i paketet vid tillfället.

Jag dricker visserligen kaffe, men är ganska koffeinkänslig, så det är ofta jag tackar nej till kaffe ändå. Skulle enda alternativet vara kranvatten skulle jag inte klaga, och jag skulle inte förvänta mig något speciellt till mig.

Inte går man väl på en middag hos en vän och kräver ett annat vin om det som bjuds inte faller en i smaken?

Och bara för att många andra dricker kaffe har man väl ingen skyldighet att själv bjuda på det? Det är ju ungefär samma som att kräva att en vegetarian bjuder en på en rejäl köttbit, bara för att man själv brukar äta kött.
  • Doktorn
    sara1981 skrev 2010-05-18 17:43:51 följande:
    Fast grejen är ju inte att man retar sig på att folk dricker kaffe, de får dricka precis hur mycket de vill utan att jag bryr mig det minsta. Det är ju inställningen att när folk kommer hem på fika så förutsätts det att man ska bjuda på kaffe, trots att jag inte dricker kaffe själv. Däremot när jag besöker folk, så kan jag inte i min tur förutsätta att de bjuder på något som jag tycker om att dricka... Det är väl lika lätt för dem att ha något annat alternativ hemma (läsk/saft/juice ex) som det är för mig att ha kaffe?
    Jag har alltid läsk, saft och juice hemma. Och tre-fyra sorters te.

Har du kaffe till mig om jag kommer på besök då?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Xay1de

Förut var jag ingen stor kaffeälskare, men nu dricker jag åtminstone två koppar om dan, ofta mer. Har däremot alltid gott te hemma, aldrig påste, bara löste.

Jobbar som lärare och hade under studietiden en kompis som fick underkänt på sin praktik av lärarhandledaren som tyckte att hon missade för mycket av den sociala biten när hon inte ville dricka kaffe med de andra lärarna...

Svar på tråden jag hatar kaffe!