• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • Doktorn
    Nigella skrev 2010-05-19 07:49:08 följande:
    Så då är det egoistiskt av de som inte gillar läsk att inte bjuda på det när det kommer gäster till dem vilka gillar läsk?? Du vet, det är många som gillar läsk...
    Det handlar ju egentligen inte om hur många som gillar något. Det handlar om att en överväldigande majoritet av Sveriges vuxna befolkning dricker kaffe til frukost, efter lunch/middag och på för- och eftermiddag.  Svergie är väl en av världens största kaffedrickare?

Man kan naturligtvis fullständigt ignorera detta, sticka huvudet i sanden och sura över alla kaffedrickare som förväntar sig en kopp.  Eller så har man en burk snabbkaffe hemma.  Förutom te, förstås, vilket man också kan kosta på sig av artighetsskäl och respekt mot sina gäster.

Sen skadar det ju inte att ha ett alternativ till varma drycker, såsom oboj och saft till besökande barn, t.ex.  Fast denna tråd handlar om kaffe, och många debattörer verkar fullständigt strunta i att så många dricker kaffe och tycker det är helt ok att strunta i dessa människors dryckesvanor.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • sara1981
    Doktorn skrev 2010-05-19 08:20:46 följande:
    Jag har alltid läsk, saft och juice hemma. Och tre-fyra sorters te. Har du kaffe till mig om jag kommer på besök då?
    Jag har alltid kaffe hemma...
    Amilia 2006 Max 2008
  • Kaldorei

Stör mig också på det, och skulle ALDRIG i hela mitt LIV köpa hem en kaffebryggare! Det får duga med pulverkaffe, annars får man vara utan hemma hos mig.

• Doktorn
    MiaMajsan skrev 2010-05-18 20:09:16 följande:
    Jag tycker att det som man "måste" ha hemma eller förväntas bli bjuden på är kranvatten. Man kan inte kräva att någon ska ha något annat att bjuda på. Finns det annat så finns det och då kan gästen få välja om den blir tillfrågad.
    Och samtidigt är det av ren artighet värdens/värdinnans ansvar att se till att ha rimliga alternativ hemma när man bjuder hem någon. T.ex. alkoholfritt om man serverar alkohol och kaffe samt te när man har vuxna på besök, eftersom en överväldigande majoritet av den vuxna befolkningen dricker just kaffe och te.
  • Doktorn
    sara1981 skrev 2010-05-19 08:31:20 följande:
    Jag har alltid kaffe hemma...
    Så bra, då kommer jag förbi på en kopp!
  • Doktorn
    Kaldorei skrev 2010-05-19 08:32:55 följande:
    Stör mig också på det, och skulle ALDRIG i hela mitt LIV köpa hem en kaffebryggare! Det får duga med pulverkaffe, annars får man vara utan hemma hos mig.
    Pulverkaffe fungerar ju alldeles utmärkt.  Då har du ju något att erbjuda oss inbitna kaffedrickare! 
  • felicityporter

Jag kan hålla med dig till viss del, jag avskydde kaffe väldigt länge men har lärt mig att uppskatta det till viss del eftersom det underlättar i sociala situationer. Min stora favoritdryck är Coca-Cola, vilket de flesta människor fnyser åt och ofta får man höra vilken oerhört dålig karaktär man har om man som jag dricker en eller två burkar Coca-Cola om dagen. Inte sällan är dessa personer själva kaffedrickare som gärna dricker både en, två och tre koppar kaffe om dagen, men det är socialt accepterat och ses inte alls som en "barnslig last".

• end of days
    Doktorn skrev 2010-05-19 08:38:20 följande:
    Pulverkaffe fungerar ju alldeles utmärkt.  Då har du ju något att erbjuda oss inbitna kaffedrickare
    Det kallas för övrigt missbrukare, att använda en drog regelbundet
  • Denebola
    Doktorn skrev 2010-05-19 08:36:40 följande:
    Och samtidigt är det av ren artighet värdens/värdinnans ansvar att se till att ha rimliga alternativ hemma när man bjuder hem någon. T.ex. alkoholfritt om man serverar alkohol och kaffe samt te när man har vuxna på besök, eftersom en överväldigande majoritet av den vuxna befolkningen dricker just kaffe och te.
    Ska då även nykterister bjuda på alkohol? Det är ganska många svenskar som dricker alkohol...
Svar på tråden jag hatar kaffe!