• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • Miss Obsessive

Förlåt, men jag tycker att det är en ganska barnslig inställning att säga att bara för att du inte erbjuds vad du anser vara bra alternativ, så ska ingen annan göra det heller. Jag ser verkligen inte problemet med att ha en kaffebryggare och ett paket kaffe hemma att bjuda på vid besök och nej, jag dricker heller inte kaffe själv. Själv vill jag att mina gäster ska känna trivsel när de kommer och gör mitt bästa för att stunden de är i mitt hem ska bli trevlig, bjuder jag på mat och någon/några av gästerna äter specialkost så ordnar jag självklart alternativ åt de, även om alla kanske inte ordnar något jag uppskattar om jag blir bortbjuden (är vegetarian). Och bjuder jag på fika så är kaffe självklart att bjuda på, även om jag inte dricker själv. 

• Nigella
    Miss Obsessive skrev 2010-05-19 10:23:24 följande:
    Förlåt, men jag tycker att det är en ganska barnslig inställning att säga att bara för att du inte erbjuds vad du anser vara bra alternativ, så ska ingen annan göra det heller. Jag ser verkligen inte problemet med att ha en kaffebryggare och ett paket kaffe hemma att bjuda på vid besök och nej, jag dricker heller inte kaffe själv. Själv vill jag att mina gäster ska känna trivsel när de kommer och gör mitt bästa för att stunden de är i mitt hem ska bli trevlig, bjuder jag på mat och någon/några av gästerna äter specialkost så ordnar jag självklart alternativ åt de, även om alla kanske inte ordnar något jag uppskattar om jag blir bortbjuden (är vegetarian). Och bjuder jag på fika så är kaffe självklart att bjuda på, även om jag inte dricker själv. 
    Jag har kaffe (och te och saft och mjölk och oftast läsk) hemma till gäster som vill ha det så jag tycker att det vore trevligt på kurser, tillställningar och när man blir bjuden till folk att NÅN gång få slippa att folk förutsätter att man dricker kaffe eller te och bli bjuden på ett alternativ - utan att man ska behöva be om det och känna sig vara till besvär!
  • felicityporter
    Nigella skrev 2010-05-19 10:51:36 följande:
    Jag har kaffe (och te och saft och mjölk och oftast läsk) hemma till gäster som vill ha det så jag tycker att det vore trevligt på kurser, tillställningar och när man blir bjuden till folk att NÅN gång få slippa att folk förutsätter att man dricker kaffe eller te och bli bjuden på ett alternativ - utan att man ska behöva be om det och känna sig vara till besvär!
    Det värsta är när man är på en tillställning där det bara serveras kaffe till fikat och man själv skamset måste pipa fram att man tyvärr inte dricker kaffe, varpå värdinnan blir helt perplex för att till slut hämta saft från barnens bord. Det har inte hänt mig, men det hände min mamma många gånger under min uppväxt.
  • Suck och suck

Du behöver inte ha kaffebryggaren framme ts. Jag älskar kaffe som sagt,
    men jag har bara pulverkaffe hemma. För jag har tröttnat på kaffebryggt kaffe, hemma hos oss själva alltså. Märkligt! vet inte varför? Jag tycker det är gott med kaffebryggt kaffe när jag är ute.
    Som sagt, här hemma är Änglamarks pulverkaffe godast.
    Du kan som sagt var ha lite pulverkaffe hemma bara. Det är ju smidigare.

• Suck och suck

Det DOFTAR ju underbart med kaffe också. Det borde man tycka även om man inte är kaffedrickare. Det tyckte jag själv när jag var yngre och inte drack kaffe och det tycker nog min dotter.
    Hur kan man bara vilja avvara den underbara doften?

• Suck och suck

Här i Stockholm är det förresten obligatoriskt att gå omkring med en kaffe latte i handen då man är på stan, på tunnelbanan, på universitetet eller någon annanstans, annars får man inte komma hit.

• Suck och suck
    Suck och suck skrev 2010-05-19 11:53:17 följande:
    Här i Stockholm är det förresten obligatoriskt att gå omkring med en kaffe latte i handen då man är på stan, på tunnelbanan, på universitetet eller någon annanstans, annars får man inte komma hit.
    (Var en släkting i småland som sa det en gång till mig: "Varför går ni stockholmare alltid omkring med en kaffe latte i handen på stan?" )
  • oväntatväntatgravid

Jag älskar kaffe och är beroende men aldrig att jag skulle tvinga någon att fixa kaffe till mig som jag visste själv INTE gillade det.... nej, det känns helt fel.. då skulle jag isf gå förbi pressbyrån eller något liknande på vägen dit och få mitt kaffe.

Jag tycker inte att man ska förutsättas bjuda på något man själv inte gillar... Sen håller jag med, det är bara kaffe som ingår... varför kan de inte ha ett alternativ som är lite godare än Earl Grey?? Som du säger... en läsk eller något annat. Det slutar ju oftast med att dessa får betala för något som vi får gratis.. eller att de får dricka vatten eller något annat tråk.

• Miss Obsessive
    Nigella skrev 2010-05-19 10:51:36 följande:
    Jag förstår varför du är frustrerad över detta, eftersom jag själv emellanåt hamnar i liknande situationer. Likadant är det för mig när det ska bjudas på fika på föreläsningar, od och de som håller i evenemanget enbart ordnat skinksmörgåsar/vanlig smörgåstårta och man måste tacka nej för att man inte äter kött och inte "bara" vill peta bort skinkan/det köttiga också får man sitta och känna sig som världens miffo.. Bjuder man på fika så tycker jag självklart att man bör se till att ha något att erbjuda även de som inte dricker tex kaffe. Bjuder man ett större sällskap, tex vid middagar eller kalas, så anser jag att man bör ta reda på om någon av gästerna fordrar någon form av specialkost så att man kan erbjuda även dessa personer något. 
  • Doktorn
    oväntatväntatgravid skrev 2010-05-19 11:54:50 följande:
    Jag älskar kaffe och är beroende men aldrig att jag skulle tvinga någon att fixa kaffe till mig som jag visste själv INTE gillade det.... nej, det känns helt fel.. då skulle jag isf gå förbi pressbyrån eller något liknande på vägen dit och få mitt kaffe. Jag tycker inte att man ska förutsättas bjuda på något man själv inte gillar... Sen håller jag med, det är bara kaffe som ingår... varför kan de inte ha ett alternativ som är lite godare än Earl Grey?? Som du säger... en läsk eller något annat. Det slutar ju oftast med att dessa får betala för något som vi får gratis.. eller att de får dricka vatten eller något annat tråk.
    Fast det ingår ju i valig hövlighet och hyfs att tillhandahålla mat eller dryck som alla kan ta av.
    Jag skulle aldrig servera kött till vegetarianer bara för att jag själv inte gillar min vegetariska matlagning, eller alkohol som enda alternativ bara för att jag anser att ett fett rödvin passar bäst till biffen.

Som värd har man ett ansvar att se till att gästerna trivs, och har man bjudning i Sverige (vare sig det är polare på fika eller chefen på middag) får man anta att någon av gästerna är kaffedrickare.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden jag hatar kaffe!