• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • vildabär

Ibland kan jag undra varför det som exempelvis förskollärare är ok att dricka kaffe eller te även bland barnen, men inget annat? Alltså, kaffe och te finns tillgängligt dagligen (det är bara att ta!) och fröknarna dricker både en och två och tre koppar under dagen. Varför är detta ok, men inte andra drycker? {#lang_emotions_dreamer}

• Virriga Vera

Nä, jag håller inte med dig. Jag dricker inte heller kaffe och det finns alltid alternativ. Vanligt vatten är ett sådant.

• Amlin

Jag har lite svårt att förstå ditt argument över huvudtaget faktiskt, eler jag förstår att det har kokat ett tag för jag hänger inte med i logiken.  

Att det är jobbigt att bli ifrågasatt för att man inte dricker kaffe, det fattar jag. Folk borde kunna ha vett att knipa i hop över folks val överhuruvtaget ibland. 

Men att resturanger har "äckligt te" är väl ändå inget att bli irriterad över. Om en kaffedrickare är sur över att få  mellanrost istället för mörkrost så är väl inte det resturangens problem? Kaffet är ju inte altid av toppklass men det är bara nåt man får ta. Är det ett café så slutar jag gå dit om kaffet suger. Earl Grey är en av de mest omtyckta te sorterna och det är väl inte märkligt att det är en vanlig sort man erbjuder.

Att man inte får byta något annat är inte heller så konstigt. Jag menar att de serverar kaffe på maten är ju logiskt, vill man inte ha det får man ett likvärdigt alternativ, alltså te. Då kan man ju inte förvänta sig något betydligt dyrare. Det är ju som att komma med den torra kakan man brukar få till och kräva en bit tårta för vaniljdrömmar tycker jag minnsan inte om.

Sen har jag nog aldrig varit på ett ställe där man inte kunnat få ett glas kranvatten, före under eller efter maten. DET förstår jag om du stör dig på. Vatten bör alltid finnas.

• Virriga Vera
    Starkast skrev 2010-05-17 16:02:23 följande:
    Tillåtet är det väl alltid, men för att undvika en pinsam situation när det blir knäpptyst och "värden" stirrar som om man är från en annan planet och tycker det är rysligt pinsamt att h*n inte har något alternativ. Dessa tillfällen inträffar titt o tätt hos människor man inte känner. Ex. på möten eller olika träffar etc.
    Men vad är det för märkliga människor ni möter? Jag är över 50 år, har aldrig druckit kaffe och upplever inte alls det ni beskriver. Frågar folk varför jag inte dricker kaffe så svarar jag som det är att jag inte tycker om det, också är det bra med det. Jag tar gärna ett glas kallt vatten och ännu har ingen tittat konstigt på mig för det.
  • Malin o Henke
    Nigella skrev 2010-05-17 13:48:10 följande:
    Jag är så trött på denna "kaffekultur"! Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?
    Jag håller med dig till FULLO!!! Precis så har jag det oxå!! KANSKE att man får nån gammal saft eller nåt överbliven skvätt läsk sen helgen helt utan kolsyra eller "Det finns ju vatten i kran!! Hahaha"... *MORR* Kaffe är fruktansvärt ÄCKLIGT!! O om folk kommer hem till mig så får dom faktiskt sätta på kaffe själva om dom vill ha ( om inte min sambo som gillar kaffe är hemma) för jag varken KAN eller VILL sätta ingång bryggaren!!
    *Längtar till nästa PLUS!!!! O då SKA det gå!!!!*
  • Malin o Henke

Hur gott är det med vanligt kran vatten o kanelbulle då?? HUA...

*Längtar till nästa PLUS!!!! O då SKA det gå!!!!*
  • bara lilla jag

att kaffet ingår på restauranger är för att kaffer kostar mindre än en läsk eller vad som helst förutsatt att läsken är buteljerad.. Men jag menar går du på en restaurang och det står kaffe ingår så kan du ju givetvis välja te. För det verkar ju som att du dricker te så jag förstår inte problemet i att välja det eller att bara välja bort det..

Vi dricker både kaffe och te hemma vilket leder till att vi har givetvis kaffe hemma men även en salig blandning utav te. Vi har allt från grönt te till frukt och earl grey. Men vet jag att jag får besök så ser jag alltid till att ha kaffe, te och saft hemma samt mjölk och socker. Jag bjuder alltid mina gäster på något att dricka och jag frågar alltid vad de vill ha och jag ser inget fel i det.. Jag skulle nog tycka att det var värre att komma till någon och inte bli bjuden på något, något att dricka är det minsta man kan bjuda på.

• kalin
    Malin o Henke skrev 2010-05-17 20:47:39 följande:
    Jag håller med dig till FULLO!!! Precis så har jag det oxå!! KANSKE att man får nån gammal saft eller nåt överbliven skvätt läsk sen helgen helt utan kolsyra eller "Det finns ju vatten i kran!! Hahaha"... *MORR* Kaffe är fruktansvärt ÄCKLIGT!! O om folk kommer hem till mig så får dom faktiskt sätta på kaffe själva om dom vill ha ( om inte min sambo som gillar kaffe är hemma) för jag varken KAN eller VILL sätta ingång bryggaren!!
    Vad ska man ha hemma for att gora dig nojd?
Svar på tråden jag hatar kaffe!