• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • Zezana

Under dom senaste 6 åren har jag inte ens har en kaffebryggare hemma, har vi fått besök så har dom fått ta med sig snabbkaffe.. Nu fick jag dock en perkulator i julklapp förra året, av svärföräldrarna som är stora kaffedrickare båda två.. Den står mest & samlar damm för tillfället, men den finns här dom gånger vi får besök.. (jag själv dricker kaffe ibland)

• Doktorn
    Denebola skrev 2010-05-19 08:40:13 följande:
    Ska då även nykterister bjuda på alkohol? Det är ganska många svenskar som dricker alkohol...
    Jag har varit hemma hos nykterister som ställt fram vin till sina vindrickande vänner, ja. Och det gäller flera personer och vid flera olika tillfällen. För de som har t.ex. religiösa övertygelser och absolut inte vill ha alkohol i sitt hem gäller ju andra regler.

Men jag har ju å andra sidan aldrig mött någon som varit så religiöst mot kaffe att de vägrar vara goda värdar/värdinor för gästerna bara för att slippa ta in kaffe i sitt hem...
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn
    end of days skrev 2010-05-19 08:39:59 följande:
    Det kallas för övrigt missbrukare, att använda en drog regelbundet
    Helt riktigt!
  • Denebola
    Doktorn skrev 2010-05-19 08:45:28 följande:
    Jag har varit hemma hos nykterister som ställt fram vin till sina vindrickande vänner, ja. Och det gäller flera personer och vid flera olika tillfällen. För de som har t.ex. religiösa övertygelser och absolut inte vill ha alkohol i sitt hem gäller ju andra regler. Men jag har ju å andra sidan aldrig mött någon som varit så religiöst mot kaffe att de vägrar vara goda värdar/värdinor för gästerna bara för att slippa ta in kaffe i sitt hem...
    Jojo, nog förstår jag att det finns nykterister som gör det (precis som vissa som inte dricker kaffe ändå serverar kaffe), min fråga var om de ska.

Jag tycker att man ska få ha det man själv gillar hemma, är det inte gästernas favoriter så får de ta det bästa alternativ som bjuds. Är det något speciellt tillfälle kanske man kan göra lite extra, men jag tycker aldrig att man som gäst ska förvänta sig en viss dryck (ok, beror ju lite på relationen mellan värd och gäst också, men kommer man objuden och kräver kaffe hos någon som inte dricker kaffe så tycker jag man ska skämmas).
  • Doktorn
    Denebola skrev 2010-05-19 08:51:24 följande:
    Jojo, nog förstår jag att det finns nykterister som gör det (precis som vissa som inte dricker kaffe ändå serverar kaffe), min fråga var om de ska. Jag tycker att man ska få ha det man själv gillar hemma, är det inte gästernas favoriter så får de ta det bästa alternativ som bjuds. Är det något speciellt tillfälle kanske man kan göra lite extra, men jag tycker aldrig att man som gäst ska förvänta sig en viss dryck (ok, beror ju lite på relationen mellan värd och gäst också, men kommer man objuden och kräver kaffe hos någon som inte dricker kaffe så tycker jag man ska skämmas).
    När det gäller akohol är det en så etiskt laddad fråga (religion, alkoholism, etc) att man självklart inte kan förvänta sig sprit när man besöker någon. Det säger sig självt.

Som gäst har man ingen rätt att kräva något av sin värd. Man äter och dricker det som serveras.

Som värd har man ansvaret att se till att det finns rimliga alternativ till det som serveras. Förväntar man sig vegetarianer till middagen är det inte särskilt belevat att bara bjuda på biff. Serverar man alkohol ska man alltid servera minst ett alkoholfritt alternativ. Förväntar man sig kaffedrickare på besök (t.ex. om bjudningen hålls i Sverige) ska man kunna erbjuda t.ex. pulverkaffe. Och te förstås.

Etikettsreglerna är inte så svåra. Det är ren artighet emot varandra, gäst och värd. Och i Sverige är kaffedrickandet så fullständigt utbrett att man kan anta att (vuxna) besökare är kaffe- eller tedrickare.
  • FruSen
    Doktorn skrev 2010-05-19 08:38:20 följande:
    Pulverkaffe fungerar ju alldeles utmärkt.  Då har du ju något att erbjuda oss inbitna kaffedrickare! 
    Haha, nej, inte fungerade det då jag fick besök inte (läs inlägg #137)
    Vad tusan gör man vid ett sånt tillfälle? Får man inte irritera sig lite på att inga alternativ dög? Och absolut inte pulverkaffe!
  • Cracker

Riktigt män dricker kaffe och öl, så är det.

• Denebola
    Cracker skrev 2010-05-19 09:21:50 följande:
    Riktigt män dricker kaffe och öl, så är det.
    OMG innebär det att jag är en man?!
  • Doktorn
    FruSen skrev 2010-05-19 09:20:29 följande:
    Haha, nej, inte fungerade det då jag fick besök inte (läs inlägg #137) Vad tusan gör man vid ett sånt tillfälle? Får man inte irritera sig lite på att inga alternativ dög? Och absolut inte pulverkaffe!
    Du hade oartiga gäster!  Man ska inte klaga på det som värd/värdinna bjuder på!!

Det var helt enligt etikettsreglerna att servera pulverkaffe, men dina gäster betedde sig illa som klagade. Hade de klagat och gnällt om maten inte varit perfekt?  Troligen inte, men kaffet kunde de racka ner på.  Otacksamt och oartigt av dem.
  • Cracker
    Denebola skrev 2010-05-19 09:23:45 följande:
    OMG innebär det att jag är en man?!
      Nu skrev jag ju det med glimten i ögat men ta det som du vill. Känner du dig mer manlig för det som kvinna, go girl isåfall.
Svar på tråden jag hatar kaffe!