• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • Virriga Vera
    Malin o Henke skrev 2010-05-17 21:28:23 följande:
    Jag har ALLTID kaffe hemma!!! Min sambo ÄLSKAR kaffe!! Men jag vet inte hur man gör!! Har fixat kaffe 2 ggr tror jag o alltid fått "skäll" för att det är för svagt eller för strakt.. DÄRFÖR får dom fixa det själva!! Jag vet ju inte HUR det ska smaka o HUR det ska göras eftersom jag AVSKYR kaffe.. Bara därför..
    Men hur svårt är det att ha en lapp där din sambo har skrivit upp antalet mått till mängden vatten. Så har vi gjort härhemma och jag kan alltid bjuda mina gäster på kaffe.
  • TwistedSister

Usch läsk skulle jag aldrig köpa, men har kaffe, te, mjölk och vatten hemma. Och citron har jag ju hemma så skulle väl kunna göra lite lemonad då om inget av det andra duger. Är det okej med alla nu då?

• Malin o Henke
    kalin skrev 2010-05-17 21:30:48 följande:
    Maste erkanna att jag trodde mest det var barn som drack saft Kan forsta om man blir irriterad om alltid tvingas dricka vatten hos nan som man kanner val.
    Jag ÄLSKAR saft!! Hehe!! Men det är väl som min mormor säger "Du o jag Malin, vi blir nog aldrig vuxna!!" O då menar hon att vi inte dricker kaffe!! Haha!! {#lang_emotions_tongue_out} 
    O ja det är faktiskt riktigt äkligt att dricka vatten till fika bröd!! Men iofs håller man ju dieten på ett bra sätt då!! Haha!!
  • MammaJ2011

Ååå Jag älskar kaffe... Men om du kommer hem till mig så får du många alternativ, har en jätte fin te låda med många olika smaker.. Läsk och saft finnes.. Oboy självklart. Och vatten såklart! Men en kaffeälskare som mig håller med dig.. FLER ALTERNATIV ÅT KAFFEHATARNA!!!!! =)

• Malin o Henke
    Virriga Vera skrev 2010-05-17 21:31:57 följande:
    Men hur svårt är det att ha en lapp där din sambo har skrivit upp antalet mått till mängden vatten. Så har vi gjort härhemma och jag kan alltid bjuda mina gäster på kaffe.
    Inget svårt alls!! Men varför ska jag fixa nåt jag tycker så pass illa om?? O de som kommer hit o fikar vet vad jag tycker o oftast är ju min sambo hemma o fixar det! Tycker inte att jag behöver fixa med kaffe om jag får kväljningar av bara lukten!!
  • Malin o Henke
    TwistedSister skrev 2010-05-17 21:32:18 följande:
    Usch läsk skulle jag aldrig köpa, men har kaffe, te, mjölk och vatten hemma. Och citron har jag ju hemma så skulle väl kunna göra lite lemonad då om inget av det andra duger. Är det okej med alla nu då?
    Låter KANON tycker jag!! {#lang_emotions_tongue_out}
  • TwistedSister
    Malin o Henke skrev 2010-05-17 21:36:32 följande:
    Låter KANON tycker jag!!
    Jo man vill ju alltid ha glada och nöjda gäster När kommer ni då? Ska jag duka fram kakorna?
  • Faber

Det är bara att låta bli att dricka då, kaffet som ingår är en extra bonus. Det är inget som farbror staten genom en lag tvingar t.ex. Frasses att bjuda på.

Får man något gratis kan man ta emot eller tacka nej, man har inte någon rätt att kräva ett substitut.

Nu hoppas jag att ingen tror det men som OP uttrycker sig kan man faktiskt tro att ett matställe skulle vara skyldigt att ge henne en Ramlösa istället.

• Mesakura

Nu är ju inte jag så gammal. Är 20 år men alla mina kompisar och även pojkvän dricker kaffe. Jag gillar dock te något oändligt så för min del brukar det alltid lösa sig på restauranger. Brukar alltid gå bra att välja både te eller läsk. När andra kommer hem till mig brukar de inte direkt antyda på att jag ska bjuda dem men min pojkvän får minsann gå och köpa eget kaffe:P

• SCSI

man behöver inte anstränga sig så värst för att kunna erbjuda kaffe till folk som dricker det... det finns alldeles anständigt snabbkaffe numera!
    Själv är jag notorisk tedrickare och frågan om te  hos mig börjar alltid med "vitt, rött, grönt eller svart?". När det kommer till kaffe finns bara RedCup att välja mellan - det är det jag dricker själv, och eftersom jag inte är en rutinmässig kaffedrickare funkar det bäst med pulver. Barnalternativen mjölk och saft erbjuds givetvis vuxna som önskar det också. Jag dricker fortfarande saft när jag är hemma hos mormor - lättare än att säga att hennes kaffe smakar apsvett. =)

Svar på tråden jag hatar kaffe!