• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • oväntatväntatgravid
    Doktorn skrev 2010-05-19 12:00:27 följande:
    Fast det ingår ju i valig hövlighet och hyfs att tillhandahålla mat eller dryck som alla kan ta av. Jag skulle aldrig servera kött till vegetarianer bara för att jag själv inte gillar min vegetariska matlagning, eller alkohol som enda alternativ bara för att jag anser att ett fett rödvin passar bäst till biffen. Som värd har man ett ansvar att se till att gästerna trivs, och har man bjudning i Sverige (vare sig det är polare på fika eller chefen på middag) får man anta att någon av gästerna är kaffedrickare.
    Ja men det är skillnad på att ha en bjudning och på att bjuda hem några vänner på fika.. tycker jag.

Sen beror det kanske på vilken ålder man är i... om jag kommer hem till någon kompis som bor i en studentetta på några kvadrat.. äter nudlar och annat billigt så förväntar jag mig inte kaffe... men kommer jag hem till någon som har lite mer pengar så förväntar jag mig kanske att de har kaffe... men om de inte har det eller inte bjuder på det så blir jag inte upprörd och tycker inte heller att personen är en dålig värd/värdinna.

Ja, man har ett ansvar att se till att gästerna trivs, men jag tycker att det är viktigare att ha en trevlig konversation eller något annat än att det finns kaffe att bjuda på..
  • Denebola
    Cracker skrev 2010-05-19 10:08:52 följande:
      Nu skrev jag ju det med glimten i ögat men ta det som du vill. Känner du dig mer manlig för det som kvinna, go girl isåfall.

Jag glimtade tillbaka :P
  • Denebola
    Suck och suck skrev 2010-05-19 11:54:30 följande:
    (Var en släkting i småland som sa det en gång till mig: "Varför går ni stockholmare alltid omkring med en kaffe latte i handen på stan?" )
    Åh, jag är barnsligt förtjust i att dricka kaffe ur pappmugg med lock
  • Nemone
    Sencha skrev 2010-05-17 13:57:16 följande:
    Jag upplever inte att det är fullt så utpräglat. Te finns oftast som alternativ. Och i de fall som det bara finns sunkigaste sortens tepåsar, så brukar kaffet inte heller vara något att hurra för, om man säger så... Men visst, vill man inte ha varken kaffe eller te, så får man i vissa situationer ytterst lite att välja på - men nåt annat finns det väl alltid?Vi dricker kaffe, men när min mamma (som är en riktig kaffemoster) kommer på besök så tar hon ofta själv med sig för att få något hon vill ha Och jag förutsätter absolut inte att det ska finnas vare sig kaffe eller te när jag kommer någonannanstans.Hos oss kan du oftast få välja på minst 10 sorters te. Vad vill du ha att dricka i den situation andra dricker kaffe eller te?
    sunkiga tepåsar = sunkigt kaffe, ha ha . klockrent!
  • Doktorn
    oväntatväntatgravid skrev 2010-05-19 12:08:49 följande:
    Ja men det är skillnad på att ha en bjudning och på att bjuda hem några vänner på fika.. tycker jag....
    Naturligtvis, men som jag skrev får man ändå utgå från att man bjudit hem någon kaffedrickare på fika om man bjuder hem någon i Sverige. (Om man redan vet att personen inte dricker kaffe är ju saken en helt annan, men då är vi lite OT i diskussionen om kaffedrickare.)

I Sverige dricker en överväldigande majoritet av de vuxna kaffe. I synnerhet om man bjuder på fika. Skulle man bjuda hem vegetarianer på middag utan att erbjuda vegetarisk mat?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • PrincessOfIce

Jag dricker inte kaffe och tycker heller inte om det.. Alla som känner mig vet om det och accepterar.. Min farmor har alltid en kopp te eller mineralvatten berett för mig om jag ska komma på besök.. :)
    Det är typ samma överallt.. Dock blir jag lyckligare om jag får ett glas saft eller dylikt.. Älskar saft i alla dess former och jag brukar göra egen sommartid.. :-P

Millan83 skrev 2010-05-18 12:41:39 följande:
    Var hos mina morföräldrar i helgen. De har såna problem med att vi inte dricker kaffe nån av oss. Vi sa att vi kunde dricka vatten istället. Efter en stund häller mormor upp hetvatten i våra koppar! =) Hon är så söt! Trodde vi ville ha varmt vatten ist fö kaffe. Då var jag tvungen att fråga om hon hade något te (vilket jag vet att de har, men gammalt och inte speciellt gott, men ändå godare än bara varmt vatten!) Hon är så söt! =) För dem är det helt främmande attt man inte dricker kaffe. Vi har nåt billigt pulverkaffe i skafferiet ifall det kommer nån som vill ha, men har packat bort kaffebryggaren då den bara tog plats och aldrig användes.  Varför är man att betrakta som knäpp om man inte vill dricka kaffe?? Det är ju ett beroendeframkallande medel!! 
    Nästa gång ni får en kopp varmt vatten.. Fråga om hon har citron hemma så kan ni dricka silverte..  Det är ju bara varmt vatten och citron.. det är nog ännu godare än det där gamla som de har hemma
  • Cracker
    Denebola skrev 2010-05-19 12:21:24 följande:
      Nu skrev jag ju det med glimten i ögat men ta det som du vill. Känner du dig mer manlig för det som kvinna, go girl isåfall. Jag glimtade tillbaka :P
      Vad bra, blev lite orolig där ett tag.
  • Eisa

Åh jag tycker nästan synd om folk som inte upptäckt tjusningen med kaffe än. Hur IQ:t rusar från 80 till 140 efter en kopp kaffe. Känslan är fantastisk.

• Doktorn
    Eisa skrev 2010-05-19 21:08:00 följande:
    Åh jag tycker nästan synd om folk som inte upptäckt tjusningen med kaffe än. Hur IQ:t rusar från 80 till 140 efter en kopp kaffe. Känslan är fantastisk.
  • end of days
    Eisa skrev 2010-05-19 21:08:00 följande:
    Jupps, droger är intressanta
    Speciellt om man använder dom konstant :p
  • Doktorn
    end of days skrev 2010-05-20 10:24:48 följande:
    Jupps, droger är intressanta Speciellt om man använder dom konstant :p
    Exakt!
  • blygarn

Den stora massan gillar kaffe = det är normalt att gilla kaffe! Normalt = norm (något som de flesta följer)
    Den som inte gillar kaffe följer inte normen = onormal.
    Ja du är onormal - sen bra eller dåligt det får man avgöra själv. Själv är jag ganska onormal.

Svar på tråden jag hatar kaffe!