• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • MaNiMi

Dricker inte kaffe själv, har aldrig gjort och kommer förmodligen aldrig att göra, dock stör jag mig inte på hur, var och när andra dricker sitt kaffe.
    Jag äger ingen kaffebryggare, men har en kanna och ett filter ifall någon vill ha kaffe här, kan dra igång det ibland, men folk får oftast påminna om att de är sugna..hehe
    Ingen som varit sur över det iaf då de vet hur jag är
    Eftersom jag inte dricker kaffe så fikar vi ytterst sällan här hemma utan jag har sen barnen var små ätit mellanmål med dem ist och inget av mina barn dricker kaffe nu heller så vi kör på med våra mellis.
    Jag gillar inte te något direkt heller, utan dricker gärna vatten om det inte finns något annat..

• Jollybolly

Vill man ha trötta och irriterade gäster kan man ju stå över att bjuda på kaffe.

• MaNiMi
    Jollybolly skrev 2010-05-17 22:34:26 följande:
    Vill man ha trötta och irriterade gäster kan man ju stå över att bjuda på kaffe.
    Aldrig märkt att mina gäster varit trötta och irriterade bara för de inte fått kaffe,
    isf är det bäst att alltid ha godis hemma ifall det kommer någon som blir sur å irriterad om den inte får något sött i sig
    eller kanske cigaretter ifall det kommer en rökare osv.

men kanske är lite detta TS menar med att det förväntas kaffe..

Får jag planerat besök så går det oftast att fixa så att de får kaffe, vid oplanerade besök så är det inte säkert att något finns hemma.
  • levnadsglad
    Nigella skrev 2010-05-17 13:48:10 följande:
    Jag är så trött på denna "kaffekultur"! Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt). Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting. Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar. Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe... Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?
    JAG! Men mest på att alla undrar när jag ska "växa upp och börja dricka kaffe". Vaddå, är kaffe ett tecken på mognad? Jag känner mig iaf pigg och allert på morgonen, helt utan kaffe. Och det där jäkla "kaffe ingår", alltså morr.
  • Freijah

Varken jag eller pojkvännen dricker kaffe, så folk får helt enkelt nöja sig med te när dom kommer till oss, eller ta med eget kaffe :P

Stör mig dock inte på att folk vill bjuda på kaffe, det är ju inte direkt svårt att säga nej tack. :)

• ardnaxela

hahaha det finns uppenbarligen inte mycket i livet att störa sig på när man går i taket för lite kaffe :D 

• Nickos

Jag ÄLSKAR kaffe. Hemma hos min syster får jag göra mitt eget kaffe för varken hon eller hennes sambo dricker kaffe.
    Bjuder jag hit mina vänner som jag inte dricker kaffe finns det mycket olika te sorter att välja mellan eller saft eller nått annat om dom nu vill ha det.
    Om jag bjuder hit någon som jag inte vet dricker kaffe frågar jag vill du ha nått kaffe, te saft ?
    Men tycker det är fel på att klaga på folk som frågar om du vill ha kaffe, man ska inte ta för givet att alla dricker kaffe men hur svårt är det att säga nej tack jag dricker inte kaffe. Säger man det så blir man nog bjuden på något annat =)

• linjes

Dricker inte kaffe själv och har haft 2 kaffekokare som svärmor har haft sönder,nu har jag inte köpt nån ny så nu blir det neeeeeskaffe om man kommer hit

Svar på tråden jag hatar kaffe!