• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • tamate

ts här har du en till som är något irriterad.

folk måste ha något annat än kaffe hemma tycker man. För inte kan väll kaffe vara så gott att dricka till maten tycker man. Men för mig funkar det med juice eller mjölk, är inte förtjust i läsk, saft etc. the går om jag är på humör.
    det som känns lite dumt också är att det på något sätt är ok för både kaffedrickare och rökare att ta en 5 min paus och snacka en stund medans om jag går iväg för att ta en paus för att dricka vatten eller bara risk luft så är inte det lika ok.
  • end of days

Vi lever i en missbruksamhälle {#lang_emotions_smile}
    Det är humor på högnivå när folk bjuder varandra på beroendeframkallande droger på daglig basis (koffein,etanol), skapar en hel ritual kring det med fikor och bjudningar.
    Samtidigt som "vi" strävar efter "narkotikafritt" samhälle

• Bam

Jaha, nu ska vi gnälla på kaffedrickare också. Varför inte införa ett kaffeförbud på offentliga platser?

Jag har en LIKEknapp mellan benen.
  • Amlin
    tamate skrev 2010-05-18 09:27:35 följande:
    ts här har du en till som är något irriterad. folk måste ha något annat än kaffe hemma tycker man. För inte kan väll kaffe vara så gott att dricka till maten tycker man. Men för mig funkar det med juice eller mjölk, är inte förtjust i läsk, saft etc. the går om jag är på humör. det som känns lite dumt också är att det på något sätt är ok för både kaffedrickare och rökare att ta en 5 min paus och snacka en stund medans om jag går iväg för att ta en paus för att dricka vatten eller bara risk luft så är inte det lika ok.
    Fast under en rast på en arbetsplats är det ju precis lite ok att ta en kopp te eller choklad på en arbetsplats. Det är ju aldrig så att man inte får ta rast om man inte dricker kaffe. Eller att man för den delen får gå ifrån för att ta en kopp kaffe under arbetstid.

Jag är ledsen men det känns som att ni skapar ett problem för att ha något att störa sig på.
  • Kristall V

jag TÅL inte ens kaffe, jag blir sjuk av minsta droppe, 40 grader feber och diarré i upp till ett dygn, så jag måste alltid fråga om det är kaffe i chokladbollar, tårtor, drinkar mm.

Men inte sjutton stör jag mig på att andra dricker kaffe, låt dem sörpla på bara, finns det inget annat så dricker jag gärna kranvatten

(men man kan ju ha med sig några påsar te i valfri smak i väskan annars...det tar ju inte jättestor plats om man ska hem på fika till nån)

• Indillia

Vi har alltid te hemma. Tanken har aldrig ens slagit mig att någon inte skulle ha te att bjuda på. Jag har ganska nyligen själv börjat dricka kaffe, men det brukade finnas hemma tidigare ändå eftersom vi vet att vissa föredrar det när de kommer på besök. Tyvärr har vi sällan saft att hemma om vi inte vet i förväg att det kommer någon. Annars får man juice eller mjölk istället.
    Fikabröd har vi också (förutom ett fåtal gånger när vi varit borta länge och fått skjuts hem, då blir det till att köpa). Kakor, bullar, muffins, m.m och ibland tårtor om jag hinner göra någon. Jag tycker om att baka

• Rosa30

Att man orkar bli irriterad för att andra vill dricka nåt man inte själv vill dricka!!! Om du är gravid. blir du irriterad över att andra dricker öl?
    Jag äter inte kött, men inte går jag runt och irriterar mig på att restauranger har mage att servera kött FAST jag inte gillar det.
    Jag kan däremot irritera mig på att folk har så oerhört låg toleransnivå mot andras beteenden

• Nigella
    Rosa30 skrev 2010-05-18 10:42:43 följande:
    Att man orkar bli irriterad för att andra vill dricka nåt man inte själv vill dricka!!! Om du är gravid. blir du irriterad över att andra dricker öl? Jag äter inte kött, men inte går jag runt och irriterar mig på att restauranger har mage att servera kött FAST jag inte gillar det.Jag kan däremot irritera mig på att folk har så oerhört låg toleransnivå mot andras beteenden
    Det va lite roligt att du frågade om öl. Jag är nykterist så nej, jag stör mig inte på om folk dricker öl när jag är gravid. (Men däremot tycker jag alkohol borde totalförbjudas men det är en helt annan femma.)

Och för övrigt ville jag med tråden belysa att alla dricker inte kaffe eller te och det borde folk tänka på när de har kurser,bjuder hem folk etc.  
  • ardnaxela

men alltså, på riktigt nu. 

BLIR ni verkligen sura när jag väljer att dricka kaffe?? Eller blir ni sura för att ni inte dricker kaffe?
    Jag tycker ju inte att det är riktigt okej att bli skitsur för att jag inte har mjölk/juice/saft hemma. Te finns det mängder av och vatten finns i kranen. 
    Så länge man inte är allergisk så tycker jag faktiskt inte att man kan ställa krav på det som serveras när man är bortbjuden. 
    Jag är ex. inte socker men inte kräver jag att värden/värdinnan ska ställa sig och baka speciellt fika åt mig.
    Jag försöker verkligen förstå här.
  • Rosa30

Hmm kanske ska starta en tråd och upplysa folk om att det är sååå irriterande att folk antar att man äter kött-säger man inte till innan kommer man nämligen automatiskt bli bjuden på kött....eller en tråd om att det är såå irriterande att man måste säga till innan att man är nöt/ägg/mjölk/gluten/tomat/potatis/apelsin allergiker, så man inte blir bjuden på nåt som man inte kan äta.
    Det är bara att köpa att har man en lite annorlunda preferenser för vad man vill/kan äta och dricka får man säga till/tacka nej. Förstår inte riktigt varför det är jobbigt eller irriterande, tycker inte att man kan begära av folk att tänka på allt.

Svar på tråden jag hatar kaffe!