• Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • Kinya
    Virriga Vera skrev 2010-05-17 20:17:47 följande:
    Men vad är det för märkliga människor ni möter? Jag är över 50 år, har aldrig druckit kaffe och upplever inte alls det ni beskriver. Frågar folk varför jag inte dricker kaffe så svarar jag som det är att jag inte tycker om det, också är det bra med det. Jag tar gärna ett glas kallt vatten och ännu har ingen tittat konstigt på mig för det.
    Min upplevelse är att folk blir vääldigt besvärade när jag ber om att få ett glas vatten istället för kaffe/te. Men det är deras problem inte mitt. Jag dricker sällan annat än vanligt vatten.
  • Malin o Henke
    kalin skrev 2010-05-17 20:54:12 följande:
    Vad ska man ha hemma for att gora dig nojd?
    Jag tycker att man kan ha NÅT annat än kaffe till sina gäster!! Läsk (NY) eller saft (NY) eller nåt i den stilen!! Jag kan inte dricka något varmt.. O att dricka kran vatten till kaffebröd, för det blir man ju nästan alltid bjuden på, smakar rent ut sagt skit!! Om man ändå köpt hem bullar, kakor osv kan man faktiskt oxå köpa nån liten flaska saft,cider, festis, läsk eller liknande!! Skulle ALDRIG DRÖMMA om att inte ha olika sorters dricka hemma om jag bjuder på fika!! Däremot om jag kommer o "våldgästar" nån så förstår jag till FULLO att man kanske inte har sånt hemma!!
    *Längtar till nästa PLUS!!!! O då SKA det gå!!!!*
  • kalin
    Malin o Henke skrev 2010-05-17 21:10:58 följande:
    Jag tycker att man kan ha NÅT annat än kaffe till sina gäster!! Läsk (NY) eller saft (NY) eller nåt i den stilen!! Jag kan inte dricka något varmt.. O att dricka kran vatten till kaffebröd, för det blir man ju nästan alltid bjuden på, smakar rent ut sagt skit!! Om man ändå köpt hem bullar, kakor osv kan man faktiskt oxå köpa nån liten flaska saft,cider, festis, läsk eller liknande!! Skulle ALDRIG DRÖMMA om att inte ha olika sorters dricka hemma om jag bjuder på fika!! Däremot om jag kommer o "våldgästar" nån så förstår jag till FULLO att man kanske inte har sånt hemma!!
    Om jag visste att du skulle komma forbi hade jag sjalvklart kopt med mig natt sant forusatt att jag visste om att du inte dricker kaffe. Annars har vi aldrig sant hemma da dettar plats och vi vill undvika att dricka sant med mycket socker. Bjuder jag hem okanda folk skulle jag trorligvis inte ha det heller, aldrig varit med om nagon som varken dricker kaffe eller te.
  • Malin o Henke
    kalin skrev 2010-05-17 21:18:10 följande:
    Om jag visste att du skulle komma forbi hade jag sjalvklart kopt med mig natt sant forusatt att jag visste om att du inte dricker kaffe. Annars har vi aldrig sant hemma da dettar plats och vi vill undvika att dricka sant med mycket socker. Bjuder jag hem okanda folk skulle jag trorligvis inte ha det heller, aldrig varit med om nagon som varken dricker kaffe eller te.
    Jag vet ju att alla jag känner vet att jag inte dricker kaffe o te o blir därför sur om det inte finns nåt annat att dricka! Juice går ju oxå KALAS bra!! Självklart förstår jag att tex du inte kan veta om jag gillar kaffe eller inte!! O oftast fikar man ju inte hemma hos nån man inte känner.. Inte jag i alla fall!
    Men vi är MÅÅÅÅNGA som inte dricker kaffe o te!! Jag lovar!! Bara i min närmsta familj är vi 5 st!!
  • kalin
    Malin o Henke skrev 2010-05-17 21:22:16 följande:
    Jag vet ju att alla jag känner vet att jag inte dricker kaffe o te o blir därför sur om det inte finns nåt annat att dricka! Juice går ju oxå KALAS bra!! Självklart förstår jag att tex du inte kan veta om jag gillar kaffe eller inte!! O oftast fikar man ju inte hemma hos nån man inte känner.. Inte jag i alla fall! Men vi är MÅÅÅÅNGA som inte dricker kaffe o te!! Jag lovar!! Bara i min närmsta familj är vi 5 st!!
    Ska tanka pa det om jag bjuder hem ett gang mannikor jag inte kanner. Hor dock inte till vanligheterna :)
  • Malin o Henke
    kalin skrev 2010-05-17 21:24:13 följande:
    Ska tanka pa det om jag bjuder hem ett gang mannikor jag inte kanner. Hor dock inte till vanligheterna :)
    Haha!! Nä jag menar det!! Oftast är det ju folk man känner man har över på fika!! Men en lite flaska med saft i skafferiet kan vara bra att ha hemma ibland!! Haha!! {#lang_emotions_sunny}
  • Virriga Vera
    Malin o Henke skrev 2010-05-17 21:10:58 följande:
    Men det är ju ett märkligt resonemang, de skall ha dricka till dig, men du kan inte bjuda kaffe på dem? Är inte det lite dubbelmoral?
  • sara1981

Håller med om det mesta TS skriver. Dricker inte kaffe och helst inte te heller. Dock retar jag mig inte på restauranger osv där kaffe ingår, då har jag ju oftast nån dryck till maten som jag kan drick ist.

Men när det gäller fika på kurser eller hemma hos folk så förstår jag precis vad du menar!
    Det förutsätts att jag som icke-kaffedrickare ska kunna bjuda på kaffe (som andra gillar) när folk kommer förbi. Dock är det inte vanligt att man själv blir bjuden på något man gillar hos andra...

Egentligen skulle man börja bjuda på enbart saft när folk kommer förbi, så får man se hur de reagerar.

Det roligaste av allt är släktingar till oss (som förövrigt är supertrevliga) som alltid när vi blir ditbjudna säger:
    -Just det, vi har ingen dricka hemma (till mig då). Trots att de har handlat allt det andra till fikat/maten. Sen när vi kommer dit och jag köpt med egen dricka, så självklart ska alla dricka av den?!

Amilia 2006 Max 2008
  • Malin o Henke
    Virriga Vera skrev 2010-05-17 21:26:23 följande:
    Men det är ju ett märkligt resonemang, de skall ha dricka till dig, men du kan inte bjuda kaffe på dem? Är inte det lite dubbelmoral?
    Jag har ALLTID kaffe hemma!!! Min sambo ÄLSKAR kaffe!! Men jag vet inte hur man gör!! Har fixat kaffe 2 ggr tror jag o alltid fått "skäll" för att det är för svagt eller för strakt.. DÄRFÖR får dom fixa det själva!! Jag vet ju inte HUR det ska smaka o HUR det ska göras eftersom jag AVSKYR kaffe.. Bara därför..
  • kalin
    Malin o Henke skrev 2010-05-17 21:25:48 följande:
    Haha!! Nä jag menar det!! Oftast är det ju folk man känner man har över på fika!! Men en lite flaska med saft i skafferiet kan vara bra att ha hemma ibland!! Haha!!
    Maste erkanna att jag trodde mest det var barn som drack saft {#lang_emotions_embarassed} Kan forsta om man blir irriterad om alltid tvingas dricka vatten hos nan som man kanner val.
Svar på tråden jag hatar kaffe!