Jania skrev 2010-12-18 19:39:44 följande:
Ja, 2011 måste vara vårt år!
Norpan: Förstår till fullo det där med tiderna. Skulle hellre fått min knodd i början på året, men när allt kommer omkring är jag världens lyckligaste om jag över huvud taget får nån knodd. Så låt den komma bara...även om det kanske blir på min "plastdotters" födelsedag. Det är ju bara att hoppas hon blir glad för ett syskon.
Alla i tråden som har barn: Har ni vetat vad det varit för kön på de små pyttisarna under graviditeten/rna?
Själv tror jag inte att jag kommer vilja veta...det är väl en del av charmen, va? Att det blir en lyckad liten överraskning...
Å hörrni, allihopa. Vid mitt förra försök blev jag erbjuden att gå på nå't slags tidigt ultraljud för att kolla nån kota på fostrets ryggrad. De kan tydligen se om barnet riskerar några såna allvarliga sjukdomar. Är det det som kallas NUPP? Har ni gått på såna? Sen kan man göra fostervattenprov, eller hur? Och hur stora är egentligen riskerna för mf pga fostervattenprovet?
Mycket blev det nu...
Stora kramar på er allihopa....
Jodå visst är man lite extra blödig med alla hormonerna i kroppen. Länken till tråden där vi håller till som har plussat finns i trådstart. Du är varmt välkommen till oss där :) Även där är det fritt fram att ventilera sin oro efter det efterlängtade plusset.
Det testet man brukar bli erbjuden är en ny variant av NUP test. Fast det heter numera KUB-test. Som är ett Kombinerat Ultraljud med Biokemisk screening (blodprov). Där ser man diverse kromosomavvikelser och är helt ofraligt för barnet. Visar det testet dåliga siffror så kan man efter det gå vidare med FosterVatten Prov. Vet dock inte hur stora riskerna är med detta.
Länkar här lite info om KUB, där kan du också klicka dig vidare till FVP.
http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/fosterdiagnostik/kub/
Jag är nyfiken och planeringsfreak, så jag ville veta direkt vad det var för nåt kön, även om jag från tidigt i graviditeten kände på mig att det skulle bli en flicka så ville jag ändå ha det bekräftat och handla på mig små söta klänningar. I alla städer får man dock inte reda på könet vid ultraljud.