got2b skrev 2011-01-06 16:18:20 följande:
Hej! Har en fråga till er. Jag genomgick en skrapning den 28:e december pga MA. De sa att jag helst skulle vänta med att försöka bli gravid igen tills jag haft mens en gång. Men vi vill så gärna försöka direkt igen. Hur har ni gjort som gått igenom samma sak? Vet ju så klart inte när ÄL kommer igång igen men kommer testa med äl-stickor.
Känns som jag bearbetat det som hänt nu och vill bara köra på igen. MA upptäcktes i v 10 genom VUL och då hade fostret varit dött sedan v 6 ungefär.
Någon som känner igen sig i mina funderingar?
Beklagar ditt ma! Jättetråkigt att höra att det inte gick vägen. Men härligt att höra att ni vill försöka snart igen. Hoppet är ju det sista som överger en!
Känner absolut igen mig i det du skriver. Man vill ju tillbaks till graviditeten igen så fort det bara går. Det tror jag de flesta i tråden känner igen sig i. Och det KAN gå snabbt, många blir ju gravida snabbt efter ett mf/ma, vissa till och med direkt efter missfallet (fast det är inte så vanligt tror jag). Det sägs att det ska vara lättare att bli gravid snart efter ett missfall, det har någonting med hormoner och sånt att göra tror jag.
Det verkar som om läkarna ger lite olika besked på när det är "lämpligt" att försöka igen. Vissa säger direkt, vissa efter en mens, och vissa efter 2-3 menser. Man får nog köra på det som känns bäst för en själv. Vill ni köra nu, sätt igång!
Själv har jag dock aldrig lyckats blivit gravid direkt efter ett mf/ma, det har verkat som om det har funnits lite rester kvar i livmodern som har behövts sköljas ut med nästa mens (det har märkt på att menserna efteråt har varit större än vanligt). Då är det bara att bita ihop och försöka tänka att "det var ju bra att det kom ut så förutsättningarna för en frisk graviditet blir ännu större nästa månad".
Kram!