• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • Längtan efter liten
    Natur skrev 2011-03-09 13:27:53 följande:
    Vet ni om ni är rh+ eller rh-?
    jag är RH negativ
    Längtan efter liten är stor
  • sugarrush

Jag är RH positiv. Men har inte koll på vilken blodgrupp jag har.

Fjärde gången gillt?
  • telgebo
    sugarrush skrev 2011-03-09 14:18:28 följande:
    Jag är RH positiv. Men har inte koll på vilken blodgrupp jag har.
    tog du inte blogruppering i samband med inskrivningen?
    Gravid v.7+3 BF 24/10 Efter 21 mån slit och ett MA
  • telgebo

Jag vet att är man Rh- så får man spruta efter förlossningen och det följas upp på MVC under graviditeten.

Känner en tjej som påstår sig att hon fick MF av att hon var Rh- om det är rätt vet jag inte.

• Längtan efter liten
    telgebo skrev 2011-03-09 14:26:07 följande:
    Jag vet att är man Rh- så får man spruta efter förlossningen och det följas upp på MVC under graviditeten.

Känner en tjej som påstår sig att hon fick MF av att hon var Rh- om det är rätt vet jag inte.
    man ska inte få mf av att vara rh -
    då måste det isåfall ligga något annat också bakom det
    Längtan efter liten är stor
  • MCT79
    telgebo skrev 2011-03-09 14:07:26 följande:
    Oj 1% bara, hur många blir det totalt? Ärver ens barn ens föräldrars blodgrupp?
    Du får väl räkna 0,01* antalet invånare i sverige!

Nej barnet ärver inte nödvändigtvis förälderns blodgrupp. Ingen av mina föräldrar är  AB... mamma är B och pappa är A... Min ena syrra är A och en AB...
    nu jeklar...
  • MCT79
    telgebo skrev 2011-03-09 14:26:07 följande:

Det behöver inte alls följas upp under graviditeten. Däremot får man en spruta i samband med förlossningen. OM man inte skulle få den så kan man bilda antikroppar mot nästa barns blod (om barnet är positivt) och man kan då behöva genomföra ett blodbyte på barnet. Vilket inte är trevligt såklart.

Om mamman är negativ och pappan likaså föreligger det dock ingen risk att barnet blir rh+.
    nu jeklar...
  • MCT79
    MCT79 skrev 2011-03-09 14:30:53 följande:
    Det behöver inte alls följas upp under graviditeten. Däremot får man en spruta i samband med förlossningen. OM man inte skulle få den så kan man bilda antikroppar mot nästa barns blod (om barnet är positivt) och man kan då behöva genomföra ett blodbyte på barnet. Vilket inte är trevligt såklart.

Om mamman är negativ och pappan likaså föreligger det dock ingen risk att barnet blir rh+.
    Man har alltså dubbla anlag av RH faktorn... där + är den dominanta. Men man bär också -. Så två positiva föräldrar kan få ett - barn...

Men om båda föräldrarna är -  ser alltså deras anlag ut såhär  rh-/rh-...
    nu jeklar...
  • telgebo
    Längtan efter liten skrev 2011-03-09 14:28:10 följande:
    man ska inte få mf av att vara rh -
    då måste det isåfall ligga något annat också bakom det
    Tydligen var det så, hon fick nån spruta i samband med sitt mf pga att hon var Rh-
  • telgebo
    MCT79 skrev 2011-03-09 14:30:53 följande:

Jag läste om det senast igår i en tidning som kom att man får en spruta inför nästa graviditet, men jag vet inte då jag inte har behövt fundera på det så mycket då jag är  Rh+
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3