• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • MCT79
    telgebo skrev 2011-03-09 14:41:24 följande:
    Tydligen var det så, hon fick nån spruta i samband med sitt mf pga att hon var Rh-
    Om man får ett senare mf än v7-8 när moderkakan är "igång" så får man spruta på samma sätt som efter en normal förlossning. Detta pga risken att mamman har kommit i kontakt med bebis blod och därmed bildat antikroppar nästa barns blod.
    Men det kan inte orsaka mf.
    nu jeklar...
  • Längtan efter liten
    telgebo skrev 2011-03-09 14:41:24 följande:
    Tydligen var det så, hon fick nån spruta i samband med sitt mf pga att hon var Rh-
    ja fast sprutan har inget med anledningen med mf att göra. jag fick också ta en spruta när jag fick mitt MA. då tog de spruta på mig efter skrapningen.
    Längtan efter liten är stor
  • sugarrush
    MCT79 skrev 2011-03-09 14:44:40 följande:
    Om man får ett senare mf än v7-8 när moderkakan är "igång" så får man spruta på samma sätt som efter en normal förlossning. Detta pga risken att mamman har kommit i kontakt med bebis blod och därmed bildat antikroppar nästa barns blod.
    Men det kan inte orsaka mf.
    Jo men det har jag nog läst att det kan. Just den där förhöjda immuniteten, som kan komma av bl.a. antikroppar, är något som kan orsaka missfall, har jag för mig.
    När jag gjorde mf-utredning tog de immunologi-tester för att vara säkra på att jag inte "stötte bort" fostret, och att det var det som orsaka missfallen.
    Mina sprutor som jag tar är bra enligt läkaren för att de, bland annat, sänker kroppens immunförsvar. 

Eller också så har jag fått ngt om bakfoten.

Men som sagt, det är bara vid de missfall som sker efter vecka 7-8 som det är aktuellt att få en spruta efteråt.
    Fjärde gången gillt?
  • MCT79
    sugarrush skrev 2011-03-09 15:35:14 följande:
    Jo men det har jag nog läst att det kan. Just den där förhöjda immuniteten, som kan komma av bl.a. antikroppar, är något som kan orsaka missfall, har jag för mig.
    När jag gjorde mf-utredning tog de immunologi-tester för att vara säkra på att jag inte "stötte bort" fostret, och att det var det som orsaka missfallen.
    Mina sprutor som jag tar är bra enligt läkaren för att de, bland annat, sänker kroppens immunförsvar. 

Eller också så har jag fått ngt om bakfoten.

Men som sagt, det är bara vid de missfall som sker efter vecka 7-8 som det är aktuellt att få en spruta efteråt.
    Mmm... fast immuniteten är ju inte mot fostret utan mot dess blodkroppar... vilket inte ger nått problem förrän barnet inte längre har kontakt med moderkakan.. å då blir det livhotande..
    Jag kan också ha fattat fel men det var den infon jag fick vid mitt senaste missfall. Jag minns jag frågade då. Fast det kanske är annorlunda om man har gått längre då?

Hittade denna se.babycenter.com/pregnancy/complications/whatisrhesusstatus/  sen en översättning an en engelsk artikel som mest fick mig att gapskratta....gud så fel det kan bli..
    nu jeklar...
  • sugarrush

Jag känner mig mycket förvirrad... Men om det är så som du säger (känner mig osäker nu), varför får man spruta? Mot blodkropparna? Om man har antikroppar mot bebisens blodkroppar, vad kan det leda till?

Kanske är det en helt annan sak, den där immuniteten mot fostret som jag nämnde.. förmodligen är det så! För jag har bestämt för mig att jag testades mot förhöjd immunitet, som kunde leda till att fostret stöttes bort, men sedan så fick jag ju resultatet att det inte var förhöjt så det var inte anledningen till våra missfall..
    Hmm svårt det här....

Fjärde gången gillt?
  • Natur

oj oj vad här skrivs... anledningen till at jag fråga var att jag såg att det diskuterades i en annan mf-tråd, och där var typ alla rh-...
    själv TROR jag att jag är rh+
    hmm undrar om de har kollat de i mina journaler då mina ma varit i vecka 9 o 12... annars borde man ju fått den där sprutan, skulle dock inte förvåna mig om det var uppkollat överhuvudtaget, då ALLT är SÅ NORMALT hela tiden utan att det kollat ett jota...men men det är en tröst iaf att skulle det inte gå vägen nästa gång så får man ju "hjälp"...
    jag brottas fortfarnade mycket med rädslan för att det ALDRIG kommer att lyckas... just nu tror jag de är det som är värst, kan inte tänka mig ett liv utan barn...

• sugarrush

Natur, jag vet hur det känns.
    Jag kände att jag tappade meningen med livet i vissa perioder där vid missfallen. Jag startade faktiskt en anonym tråd i känsliga rummet om det för några månader sedan, och fick svar från många som kände likadant! Det kändes så befriande och skönt att det var många som gick i samma tankar (låter konstigt att det är skönt att andra mår dåligt, snarare var det skönt att så många förstod hur man kände).

Ett tips: Om du vill kan du ringa till kvinnokliniken där du bor och be att få träffa en kurator. Det hjälper många. Det kanske kan vara värt ett försök om du mår dåligt.
    Och ett annat tips: Om du har varit på ngn inskrivning kan du ringa till sin BM och fråga om du var RH+ eller -.

Stor kram!

Fjärde gången gillt?
  • MCT79

Ja immuniteten kollade de på mig med... tydligen är det mer om man har anlag för autoimmuna sjukdomar... reumatism, sköldkörtelsjukdomar etc.. då kan tydligen kroppen uppfatta fostret/embryot som nått som ska bekämpas och stötas bort...

Jag är lite förvirrad också.. men jag tror det som sker är att bebisens röda blodkroppar bryts ner under graviditeten, " Moderns immunsystem kan angripa barnets röda celler via moderkakan. Lindriga fall  kan leda till funktionshinder men vissa svåra fall har dödlig utgång." Men det här sker alltså inte vid första graviditeten utan vid efterkommande om barnet i första grav var positiv och mamman negativ..

Det nyfödda barnet drabbas av "hemolytisk sjukdom", typ blodbrist... en del lättare så det får gulsot (vilket de kan få utan att det har med rh att göra...), andra blodbrist och andra mycket svårare och kan tom dö.

Sprutan får man alltså för att man inte SKA bilda antikroppar mot bebisen Rh+ faktor... . Om man gör det så kan alltså nästa graviditet leda till att barnet drabbas av grav blodbrist och föds jättesjuk. Men jag kan inte se någonstans att det skulle öka risken för mf, men det är säkert som med allt annat.. alla är oense!

Har läst runt en massa nu, friskat upp mina kunskaper också, på en del ställen verkar man ge sprutan om man får mf före v6 men på andra ställen först om man får mf efter v12... å det hänger säkert ihop med oenigheten om när moderkakan verkligen tar över all funktion från gulekroppen...

nu jeklar...
  • sugarrush
    MCT79 skrev 2011-03-09 16:21:50 följande:
    Ja immuniteten kollade de på mig med... tydligen är det mer om man har anlag för autoimmuna sjukdomar... reumatism, sköldkörtelsjukdomar etc.. då kan tydligen kroppen uppfatta fostret/embryot som nått som ska bekämpas och stötas bort...

Jag är lite förvirrad också.. men jag tror det som sker är att bebisens röda blodkroppar bryts ner under graviditeten, " Moderns immunsystem kan angripa barnets röda celler via moderkakan. Lindriga fall  kan leda till funktionshinder men vissa svåra fall har dödlig utgång." Men det här sker alltså inte vid första graviditeten utan vid efterkommande om barnet i första grav var positiv och mamman negativ..

Det nyfödda barnet drabbas av "hemolytisk sjukdom", typ blodbrist... en del lättare så det får gulsot (vilket de kan få utan att det har med rh att göra...), andra blodbrist och andra mycket svårare och kan tom dö.

Sprutan får man alltså för att man inte SKA bilda antikroppar mot bebisen Rh+ faktor... . Om man gör det så kan alltså nästa graviditet leda till att barnet drabbas av grav blodbrist och föds jättesjuk. Men jag kan inte se någonstans att det skulle öka risken för mf, men det är säkert som med allt annat.. alla är oense!

Har läst runt en massa nu, friskat upp mina kunskaper också, på en del ställen verkar man ge sprutan om man får mf före v6 men på andra ställen först om man får mf efter v12... å det hänger säkert ihop med oenigheten om när moderkakan verkligen tar över all funktion från gulekroppen...
    Shit vad du vet!
    Vad intressant! Och läskigt.... jag förstår att många blir lite oroliga som är rh-negativa.
    Tack så jättemycket för informationen.
    Fjärde gången gillt?
  • Bellas7

Ush jag når dåligt. Är nervös fan vet inte om jag orkar ett mf till , sa till gubben vi skiter i det .. Ush . Hur ska jag orka....

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3