• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Lillebäcks mamma
    737 dagar: Jag förstår vad du menar och jag har all förståelse för att man kan ha vilken sexuell läggning man vill samt vilken färg och form på kläderna man tycker passar.
    Men än så länge finns inga HBT-skolor så 8-åriga pojkar i kjol kommer inte att få det lätt. Jag tycker självfallet inte att det är rätt att det är så, men det är ändå ett faktum.

Att människor inte frågar de vuxna vad de har för kön är troligtvis för att de sorterar in dom i ett fack av "HBT-människor". När de återberättar situationen kommer de således kalla personen "en sån där" eller en "könlös". Också fel, men vad jag menar är att man hamnar i ett fack oavsett.

Om jag får en dotter och hennes favoritfärg är blå, hennes favoritplagg ett par unisex-jeans och pösiga tröjor så är det ju vem hon är - när hon väljer det själv. Jag tror att hon kommer att välja den vägen även om hon hade rosa klänningar på sig som liten i så fall.
    Sen finns det ju t.ex lesbiska kvinnor som själva gärna går i klänning och rosa och som gärna ser att dennes partner också är av det "feminina" slaget - utseendemässigt. 

Alla människor är olika, men jag tror inte att de är vilka de är på grund av vad de hade på sig när de var spädbarn.

• 737 dagar

Lillebäcksmamma- Om ingen börjar med det så kommer det heller aldrig bli någon förändring :) Nu måste jag jobba! Ha en fin dag ^^

• Lillebäcks mamma
    737 dagar: Nej, frågan är bara om det är barnen som ska driva sina föräldrars politiska ståndpunkter.
    Hoppas att du får en fortsatt bra dag och en trevlig helg (utan mer regn)! 
  • J0SSAN

ÅH vad fina bilder!
    Lillebäcksmamma - vad roligt med ett kort där den suger på tummenSolig Huvet neråt, tummen i mun och vifta på fötterna - det verkar vara en liten Pippilotta Skrattande

Jag är också jättenyfiken på vad det är för kön och sedan har vi så himla svårt för att bestämma oss för namn så det skulle ju underlätta att bara ha hälften så många att välja på....
    Men maken vill inte ta reda på det och egentligen tycker jag ju att det är rätt att vänta... menmen
    Brorsans båda barn har visat snoppen så tydligt på RUL så det inte har gått att undgå att se det så vem vet...

• DjurgårdsRutan

Stort grattis till alla fina RUL. Härligt.
    Vilket underbart väder vi har i dag :(
    Hoppas på bättre väder i morgon då vi skall på Lundell på Trädgårdsföreningen.
    Trevlig helg på er allihopa.

• Kiaa

Här kommer en bild vårt RUL. Det sparkas en väldans massa (men jag känner ju som sagt ingenting än).
    Vi fick två bilder till. En av dem där lillen/lillan suger på tummen (fast där syns inte resten av kroppen lika tydligt).
  • Annizzzen

Hej alla goa tjejer!

Nu var man tillbaka från semestern i Italien och det blev faktiskt några dagar i Nice också, det var så många här som pratade så varmt om den staden så vi åkte dit några dar, jätte mysigt

Jösses vad ni har hunnit skriva här, kul att läsa alla diskussion, men det tog ett tag att läsa ikapp.

Välkommen alla nya, såg att det var ett gäng

Grattis alla till lyckade RUL, blir lite avundsjuk när jag läser om dem. Jag ska inte dit förrän den 12:e... Och hoppas innerligt att allt ser bra ut då...

Kände förresten första rörelsen (tror jag) nere i Italien, en liten tillbakabuff när jag satt och kände på magen *lycklig*

Jag ser fram emot fikan den 17 augusti, hoppas att många kan komma då

• Bjornis

Spännande diskussion 737 och lillebäcks mamma. Måste säga att jag håller med dig lillebäcks mamma i allt du skriver och många av våra nära vänner tänker som du 737! Hehe. Många av våra vänner är vad jag (som inte kommer från götet) så tjusigt kallar "majornaföräldrar". Alltså inget neg i det. Jag har bott större tiden av min tid här i gbg i majorna och min man är en riktigt majornakille, vi älskar majorna. Mer bara att just våra vänner som bor i majorna är lite mer så här än mina andra vänner. Men det är mycket unisex och leksaker till killar får (och nästan ska) gärna vara lite tjejiga för det kan man minsann ha. Den här diskussionen har kommit upp under åren när vårt gäng utökats med barn efter barn. Jag valde att köpa en jättesöt plyschdräkt i rosa till senaste flickan i gänget. För att "röra upp det lite". Haha.  
    Jag säger som du lillebäcksmamma: vill min son ha rosa och klänning osv självklart! När han själv känner att "det här vill jag ha på mig". Tills dess är han min kotte och kommer ha både rött, gult, orange, mörklila, svart, blått, grönt och vitt på sig men ant aldrig rosa eller ljusa tjejpasteller (är inte jätteförtjust i det heller iofs men det funkar på söta små flickor tycker jag). Jaja. End of discussion!

Kiaa: Grattis till lyckat rul och fin bild! Mysigt!

• Mina 78

Intressant med lite diskussion. Jag håller helt med 737. Grejen är ju att vi som föräldrar  och hela samhället påverkar våra barn mer än vi någonsin anar. När de sen är gamla nog att ha en egen vilja som ni pratar om så har de ju redan påverkats under hela sin uppväxt... hur fri blir då den viljan egentligen. Jag klär mig gärna i såväl rosa som klänning och äger en oförsvarlig mängd högklackade skor, så jag är definitivt ingen unisexförälder själv. Jag vet att jag kommer att påverka mitt barn och att samhället kommer att påverka henne eller honom. Att förneka att könsroller finns och påverkar mer än vi vill tror jag bara är dumt, men sen får ju alla göra precis som de vill så klart.

Mitt första bebisplagg var förresten en cerisrosa plyschdräkt med lila blommor på. Ursnygg och enligt min mening väldigt unisex 

• Lillebäcks mamma

Tack för alla fina komplimanger!

Kiaa: Vilken härlig bild! Man riktigt ser hur den sprattlar runt där inne Glad 

Annizzzen: Välkommen hem igen! Jag är såå nyfiken på att få veta alla detaljer kring er resa! Skrattande 

Bjornis: Jag blev alldeles full i skatt av din benämning på "majornaföräldrarna". Såg dom precis framför mig Glad 

Mina78: Du skriver just det jag sa; att könsrollerna inte sitter i kläderna utan i uppfostran. Barn gör som sina föräldrar, ja visst - jag bär klänning (eller byxor eller kjol) med stolthet och har inga som helst problem med att erkänna mig som kvinna. 
    Självklart ska man inte förneka att det finns könsroller. I mina ögon är det genustänkarna som gör det. Det är dom som står för könsdiskriminering då de menar på att det är något fel med tjejkläder.
    Jag tror inte på att man behandlas olika utifrån ens kön, men jag tror på social kompetens & jävlar anamma. Då går man långt!

Nu åker jag på kalas på kusten! Hoppas att ni får en trevlig helg trots vädret!

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?