• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Bjornis
    J0SSAN skrev 2010-08-05 21:05:25 följande:
    Katsura - fy vad tråkigt! Hoppas verkligen äggledarna ser bra ut så att ni kan försöka snart igen. Håller tummarna för dig.

Björnis - jag visste inte ens att för höga järnvärden kunde vara ett problem! Trodde bara man skulle oroa sig för för låga värden och äta extra tillskott osv... Finns det något du kan göra för att sänka värdena?
    Ja visst är det typiskt. Jag har alltid misstänkt att jag har höga värden då jag lämnar blod och aldrig äter mina järntabletter efter men har ändå alltid bra hb när jag kommer. Fast det behöver ju inte betyda att järndepåerna är bra. Äter inte särskilt mkt kött så fattar inte hur det kan va som det är. Haha. Enda sättet är alltså att tappa mig på blod för då anv kroppen järndepåerna för att göra nytt. Men nu vet jag ju inte om det behövs. Jag får kolla med bm... Har sett folk som haft värden på över 300 så 190 är väl ändå OK. Men vanligt verkar vara att det antingen är lågt i graviditeten eller runt 40-60 kanske. 190 känns lite skumt...
  • Angel20
    Bjornis skrev 2010-08-05 21:18:29 följande:
    Ja visst är det typiskt. Jag har alltid misstänkt att jag har höga värden då jag lämnar blod och aldrig äter mina järntabletter efter men har ändå alltid bra hb när jag kommer. Fast det behöver ju inte betyda att järndepåerna är bra. Äter inte särskilt mkt kött så fattar inte hur det kan va som det är. Haha. Enda sättet är alltså att tappa mig på blod för då anv kroppen järndepåerna för att göra nytt. Men nu vet jag ju inte om det behövs. Jag får kolla med bm... Har sett folk som haft värden på över 300 så 190 är väl ändå OK. Men vanligt verkar vara att det antingen är lågt i graviditeten eller runt 40-60 kanske. 190 känns lite skumt...

jag tror nog inte d e nån större fara med så höga värden, vad jag förstått vill dom att man ska ha ett hb runt 120 när man e gravid... jag hade 135 när jag skrev in mig, vilket va normalt tydligen ( jag har ingen koll), sen skönk d under tiden.. nu har jag haft problem med för låga värden så jag har knaprat järntabletter som aldrig förr... Sista besöket hos bm hade jag ett hb på 122 och har fått minska tablettintaget igen... men som lägst har jag legat straxt under 100...

antagligen kommer d va så att du slipper dessa förstoppningstabletter bara..

• Bjornis
    Angel20 skrev 2010-08-05 21:26:02 följande:

jag tror nog inte d e nån större fara med så höga värden, vad jag förstått vill dom att man ska ha ett hb runt 120 när man e gravid... jag hade 135 när jag skrev in mig, vilket va normalt tydligen ( jag har ingen koll), sen skönk d under tiden.. nu har jag haft problem med för låga värden så jag har knaprat järntabletter som aldrig förr... Sista besöket hos bm hade jag ett hb på 122 och har fått minska tablettintaget igen... men som lägst har jag legat straxt under 100...

antagligen kommer d va så att du slipper dessa förstoppningstabletter bara..

Fast mitt hb är på 132 så det är kalas. Det är serumferritinet (s-ferritin) som är "fel", alltså järndepåerna. Detta är ju nåt nytt de börjat mäta nu (i år tror jag) hos bm för att det inte är så där jättebra att ha för högt. Men som sagt över 200 görs en utredning. Det kan ju ha varit nåt tillfälligt också. Hoppas det...
    Jag kommer helt klart slippa järntabletter. Har man ett s-ferritin över 40 (eller om det var 60) så slipper man det. Så det är bra då jag redan är förstoppad. Haha.
  • Angel20
    Bjornis skrev 2010-08-05 21:33:51 följande:
    Fast mitt hb är på 132 så det är kalas. Det är serumferritinet (s-ferritin) som är "fel", alltså järndepåerna. Detta är ju nåt nytt de börjat mäta nu (i år tror jag) hos bm för att det inte är så där jättebra att ha för högt. Men som sagt över 200 görs en utredning. Det kan ju ha varit nåt tillfälligt också. Hoppas det...
    Jag kommer helt klart slippa järntabletter. Har man ett s-ferritin över 40 (eller om det var 60) så slipper man det. Så det är bra då jag redan är förstoppad. Haha.
    hehe ja du ser juh, sån koll har jag =0) jag tror iaf inte att d e nån större fara.

men va glad för att du slipper dessa grymma tabletter... jag har visserligen aldrig behövt ta till nått laxermedel, men ibland har d känts som man föder ur fel hål... =0P
  • Bjornis
    Angel20 skrev 2010-08-05 21:39:27 följande:
    hehe ja du ser juh, sån koll har jag =0) jag tror iaf inte att d e nån större fara.

men va glad för att du slipper dessa grymma tabletter... jag har visserligen aldrig behövt ta till nått laxermedel, men ibland har d känts som man föder ur fel hål... =0P
    Jag tar ju inte tabletter och har ändå fått ta microlax tre ggr under denna graviditeten. I övrigt håller jag med om känslan. Eftersom jag inte fött barn innan går jag bara på att mamma säger att föde barn är som att vara väldigt förstopppad. Det tror jag lite vad jag villom men det låter iofs OK. Det är väl bara det att det inte är över lika fort ändå. Hehe.
  • Angel20
    Bjornis skrev 2010-08-05 21:44:28 följande:
    Jag tar ju inte tabletter och har ändå fått ta microlax tre ggr under denna graviditeten. I övrigt håller jag med om känslan. Eftersom jag inte fött barn innan går jag bara på att mamma säger att föde barn är som att vara väldigt förstopppad. Det tror jag lite vad jag villom men det låter iofs OK. Det är väl bara det att det inte är över lika fort ändå. Hehe.
    nämen usch.. ja då har du fått känna på d me... förhoppningsvis blir d bättre.
    ja så här i slutet känns d som man e nödig konstant, men inget händer..
    folk pratar om att passa på å njut av ensamheten och vila, men d e totalt omöjligt... d känns som vår lilla bebis redan e här, hon styr å ställer och mitt dygn är anpassat efter henne, hihi. men d e väldigt mysigt!
  • Kiaa
    Bjornis skrev 2010-08-05 21:18:29 följande:
    Bjornis: låter inget vidare att behöva tappa blod för att du har för bra järndepåer. Men bra i allafall att dom upptäckte det så dom har möjlighet att göra nått åt det ifall det skulle behövas.
    Själv hade jag 8,8 i järndepåer när jag var där i vecka 12. Undrar vad dom kommer ligga på när jag ska till MVC på måndag (vecka 20).
  • Katsy
    MorMaria81 skrev 2010-08-05 14:15:24 följande:
    Styrke kramar till dig Katsura!!
    Tack så jätte mycket.. Har inte orkat sitta vid datorn så jag har missat en heldel här på Familjeliv.
    J0SSAN skrev 2010-08-05 21:05:25 följande:
    Katsura - fy vad tråkigt! Hoppas verkligen äggledarna ser bra ut så att ni kan försöka snart igen. Håller tummarna för dig.

Björnis - jag visste inte ens att för höga järnvärden kunde vara ett problem! Trodde bara man skulle oroa sig för för låga värden och äta extra tillskott osv... Finns det något du kan göra för att sänka värdena?
    Tack, dom fortsätter att ta blodprover på mig varannan dag (många besök och stick i armen). Hormonnivåerna går stadigt ner så jag förstår inte riktigt varför dom håller koll. Antar att dom bra är noggranna. Det uppskattas såklart.

När allt det här är klart så är det dags för nya tag.. Tack för alla kramar och positiva tankar ni alla skickat åt vårat håll..
  • Englastar

"Äntligen" tillbaka från semestern, första dagen på jobbet!! Jippiee.... Solig
    Nej, det känns ganska ok faktiskt, har haft tre fina veckor hemma och en sista vecka på Kreta. Det här var ju allt det bra men det finns ju alltid (nästan) något dåligt också;    börjat få ganska ont runt svanskotan och i ljumskarna. Antar att detta är foglossning? Sitter man ner för lång stund eller på något mindre mjukt gör det väldigt ont i svanskotan och om man småjoggar eller springer samt ska sätta sig med benen i kors gör det ont i ljumskarna.  
    Antar att det blir till att boka tid hos sjukgymnasten? Rynkar på näsan

• Jätten gluff gluff

Hej på er!

Nu är vi tillbaks från Rom. Har haft en helt underbar långhelg. Sett massor, ätit gott & faktiskt hunnit ta det ganska lugnt också. Vädret var perfekt, inte så varmt, förutom sista dagen. Jag gick omkring med en stor stråhatt för att skugga mig. Har ont av värmen i vanliga fall, & är såklart ännu känsligare nu när man väger mer & får svullna fötter av typ ingenting & så.

Hjälper inte fiberpåsarna dig Bjornis? Mig har de funkat toppen för. Har "bara" varit förstoppad en gång sen jag började med dem. Men jäklar vad ont det gör.... Skrikandes Men jag undrar ändå om di mamma verkligen kan ha rätt jag... mer ont än så måste det ju göra att föda?

Har ingen koll alls på för höga järndepåer, vet bara att mina var OK när de kollades vid inskrivningen.

Jag har gått in i vecka 20 nu, men känner fortfarande inga sparkar.... Jag längtar så jag håller på att gå av!!! Nån mer som inte börjat känna vid v. 20??

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?