• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Angel20
    Mina 78 skrev 2010-08-04 18:39:25 följande:
    Ischias sitter framförallt längre ner än det du beskriver. däremot kan den förekomma på såväl höger som vänster sida. Falsk ischias känns precis som äkta som en strålande känsla ut i benet. Så du kan nog utesluta det. Kanske har du sträkt något i sömnen. Jag skulle ringa en sjukgymnast om det inte känns bättre i morgon, eller ringa MVC de har ju ofta sjukgymnaster knutna till sig

Jag har haft olika besvär med min rygg hela livet, bland annat diskbuktning och ischias, men det låter inte som det du har. vad är det för bekymmer du haft innan? Ibland orsakar ju gamla smärtor nya på helt andra ställen

Hoppas det blir bättre 
    å har du oxå diskbuktning.. då måste jag fråga hur d gått??
    jag har d mellan skuldrorna och det har blivit värre under graviditeten.. börjar fundera på om jag någonsin blir av med d =0(
  • Kiaa

Sjukgymnasten jag går till är kopplad till MVC (men som sagt på semester). Ska höra av mig till dem imorron om det inte blivit bättre.
    Mina 78: Kort historik: i vecka 9 fick jag foglossningar runt svanskotan. Blev då avrådd att springa, gå (promenader), simma eller andra monotona rörelser av ovan nämnda sjukgymnast. Detta gjorde att besvären lugnade ner sig. I vecka 16-17 försvann de nästan helt, och jag har sen dess kunnat gå långpromenader med min vovve utan några problem.
    Strax innan midsommar började problem nummer två (då var jag i vecka 13 typ). Jag fick en jättesmärta strax under vänster skulderblad som strålade ut under vänster revben. Först var det bara när jag suttit en längre stund, och jag fick rekommendationen att sitta, stå, gå & ligga växelvis för att variera belastningen. Men nu känns det som det kommer oavsett vad jag gör. Fick låna hem ett tens av sjukgymnasten som jag får använda upp till 4 ggr/dag och det hjälper litegrann. Enligt henne är även detta problem vanligt bland gravida.
    Och så i morse dök den här sista smärtan upp. Och den är utan tvekan den värsta hittills. Hoppas som sagt att det bara är en nerv som blivit klämd för att jag legat konstigt under natten eller nått, och att det släppt tills imorron.

Det låter som jag är något av en hypokondriker, men det är jag faktiskt inte. Enda ryggproblemen jag haft tidigare är den vanliga "musarmen" i höger axel när jag jobbat för längre framför datorn. Inget speciellt alltså. Brukar i vanliga fall träna minst 3 ggr/veckan (framför allt löpning) och klättrar på väggarna av att inte kunna träna som vanligt nu.
    På måndag ska jag börja jobba igen efter semestern... undrar hur det kommer att funka.

• Jätten gluff gluff

Fy så jobbigt det låter Kiia...

Kikar egentligen bara in för att vinka & säga ha det så bra allihop, nu drar vi till rom några dagar.

• Mina 78

Angel: Min diskbuktning blev mycket bättre efter att jag gått några månader hos sjukgymnast förra året och har inte alls märkts av under graviditeten. Det är alltid värst när jag jobbar, så vi får väl se hur det blir när jag börjar med det igen nästa vecka.

Kiaa: Usch det låter inte alls roligt. Vi får verkligen hoppas att du bara klämt något under natten, men det brukar man ju märka ganska snart genom att det blir bättre. Annars låter det ju som en typ av smärta som kan bli av felbelastning, som ju lätt blir som kompensation när man har ont någon annanstans.  Jag lider verkligen med dig. Jag tycker det är tillräckligt jobbigt att inte kunna springa som vanligt, och då kan jag ändå lufsa hittills helt utan värk (ta i trä) bara inte ta i som vanligt

• Bjornis

Idag var jag hos bm och lyssnade på hjärtljud. Mysigt.
    Men fick också veta att mina järndepåer ligger på 190!!! Riktvärdet är mellan 10 och 150. Över 200 utreds man tydligen. Känns inte alls bra nu. Jag har tidigare läst att för höga järnvärden kan påverka blodet (tur som fanken att jag äter barnalbyl nu) och sen kan orska plötslig spädbarnsdöd i magen. Jag måste ringa upp henne och säga att jag är orolig nu. Har läst på ställen här på fl nu att fler som haft runt 170 fått ta många fler prover på grund av för höga värden. Och jag hade 190...

• MHEK

Hej alla, det låter som att många har ont verkligen jätte tråkigt att höra.

Idag trodde jag att jag hade fått missfall, kändes jätte hemskt. Jag har haft blödningar till och från i tre dagar och till slut stod jag inte ut utan åkte till gynakuten. Var rädd att de inte skulle ta mig på allvar men det var inga problem. Fick träffa en läkare och göra ultraljud ganska snabbt. Till min oerhörda lättnad såg allt jätte bra ut. Fick se en liten krabbat (som jag tror viftade på armarna men vet inte om det är för tidigt för att kunna se är i v 9+4), hjärtat slog och allt såg bra ut. Hade dock ett blåmärke som orsakats av att livmodern och fostret växer så snabbt. Det var blåmärket som blödde vilket var helt ofarligt sa läkaren Glad Jag är så lättad och glad nu.

• Bjornis
    MHEK skrev 2010-08-05 17:20:21 följande:
    Hej alla, det låter som att många har ont verkligen jätte tråkigt att höra.

Idag trodde jag att jag hade fått missfall, kändes jätte hemskt. Jag har haft blödningar till och från i tre dagar och till slut stod jag inte ut utan åkte till gynakuten. Var rädd att de inte skulle ta mig på allvar men det var inga problem. Fick träffa en läkare och göra ultraljud ganska snabbt. Till min oerhörda lättnad såg allt jätte bra ut. Fick se en liten krabbat (som jag tror viftade på armarna men vet inte om det är för tidigt för att kunna se är i v 9+4), hjärtat slog och allt såg bra ut. Hade dock ett blåmärke som orsakats av att livmodern och fostret växer så snabbt. Det var blåmärket som blödde vilket var helt ofarligt sa läkaren Glad Jag är så lättad och glad nu.
    Å va skönt att det såg bra ut! Den kan ha viftat i 9+4. Det gjorde vår prick men det rörde sig inte så "fint" som i 12+0. Haha. LIte mer som en robot och inte så livligt i vecka 9+4. Va mysigt! Och skönt. Blåmärke, coolt och läskigt. Tänk va man som blivande mamma inte vet och tänk va man oroar sig. Helt i onödan!
  • Angel20
    Mina 78 skrev 2010-08-05 14:01:05 följande:
    Angel: Min diskbuktning blev mycket bättre efter att jag gått några månader hos sjukgymnast förra året och har inte alls märkts av under graviditeten. Det är alltid värst när jag jobbar, så vi får väl se hur det blir när jag börjar med det igen nästa vecka.

Kiaa: Usch det låter inte alls roligt. Vi får verkligen hoppas att du bara klämt något under natten, men det brukar man ju märka ganska snart genom att det blir bättre. Annars låter det ju som en typ av smärta som kan bli av felbelastning, som ju lätt blir som kompensation när man har ont någon annanstans.  Jag lider verkligen med dig. Jag tycker det är tillräckligt jobbigt att inte kunna springa som vanligt, och då kan jag ändå lufsa hittills helt utan värk (ta i trä) bara inte ta i som vanligt
    jag har oxå gått hos sjukgymnast, i två omgångar.. men d verkar inte vilja ge me sig...
    vad jobbar du me? hoppas d funkar bättre nu på jobbet då...
  • J0SSAN
    Katsura - fy vad tråkigt! Hoppas verkligen äggledarna ser bra ut så att ni kan försöka snart igen. Håller tummarna för dig.

Björnis - jag visste inte ens att för höga järnvärden kunde vara ett problem! Trodde bara man skulle oroa sig för för låga värden och äta extra tillskott osv... Finns det något du kan göra för att sänka värdena?
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?