• Kiaa

Första barnet, i Göteborg?

Hejsan hallå i tråden,
    I tisdags kväll klockan 19:16 kom vår lilla flicka. Hon vägde 3665g och var 53 cm lång. Huvudet var 36 cm.

Vi var på MVC i måndags där de konstaterade att mitt blodtryck var alldeles för högt (160/100) och mitt HB alldeles för lågt (103) så de skickade vidare mig till Östra för provtagningar. Där konstaterades havandeskapsförgiftning, och eftersom jag redan var öppen två centimeter (och var i vecka 40+4) bestämdes att jag skulle komma in till förlossningen följande morgon för igångsättning (för att inte riskera att havandeskapsförgiftningen spred sig mer än nödvändigt). Läkaren gjorde också en hinnsvepning på mig.

Klockan tjugo över tre på natten vaknade jag av att värkarna hade börjat. Tjugo över fem väckte jag Jonas för att meddela att vi nog inte skulle vänta till igångsättningen klockan åtta innan vi åkte in. Strax efter sju var vi på plats på förlossningen då hade jag riktigt jäkla ont men fortfarande typ 4 minuter mellan värkarna. När BM tjugo i nio gjorde första kontrollen på hur öppen jag var fick hon en smärre chock - jag var redan 8 cm öppen. Då fick jag lustgasen (tack så mycket) och dom antog att bebisen skulle vara ute inom några timmar. Tji fick dom. Efter det stod det helt stilla. Jag hade riktigt smärtfulla värkar och ingenting hände. När klockan var halv ett var jag helt färdig, och trots min skräck för EDA bestämde vi att jag blev tvungen att ha den för att orka fortsätta. Då visade det sig att eftersom jag hade havandeskapsförgiftning var det inte så enkelt - först måste vi ta nya blodprover som skulle analyseras och godkännas innan narkosläkare fick komma och sätta EDA. Det var verkligen ingen rolig väntan! Men halv två hade jag i allafall fått EDA och jag kunde äntligen vila. De tog då hål på fosterhinnan, konstaterade att jag fortfarande var öppen 8 cm och att bebisen låg med huvudet tittandes uppåt istället för neråt, och att det var därför jag inte lyckades öppna mig mera. De satte då in värkstimulerande dropp, och under tiden vi väntade på att det skulle börja verka lyckades jag få i mig lite mat. Vid fyra-tiden stod jg fortfarande stilla på 8 cm och jag började misströsta och var nästan säker på att det hela skulle sluta med kejsarsnitt. Då kände jag hur trycket bakåt började öka. Halv fem började krystvärkarna ta fart och droppet skruvades upp ännu mera. Jag bad vid ett flertal tillfällen att dom skulle ta bort droppet så jag skulle få vila, för krystvärkarna kom så tätt och gjorde verkligen skitont, men tydligen fortsatte de att skruva upp det tills jag till slut låg på 120 (?). Knappt 3 timmar senare var hon äntligen ute.

Så ugf 16 timmar från start till mål - och nu är vår guldklimp äntligen här och vi kom hem från BB för några timmar sen. Dags att krypa till säng och se om vi får mer sömn inatt än vad vi fått de två senaste nätterna.

• Kiaa

Har så förfärligt ont i svanskotan efter förlossningen (har haft problem med den från och till tidigare också, men den fick sig nog en extra smäll här om dagen). Är det nån av er som har köpt nån form av sittring som skulle funka även för detta? Tar gärna emot rekommendationer isf.

• Kiaa

Djurgårdsrutan: vi har valt samma namn till vår lilla tjej som ni har - Cornelia Hjärta

• Kiaa
    MorMaria81 skrev 2011-01-15 12:32:43 följande:
    Hej allesamman! Hur går det för alla med bebisar? Amning, magar och sömn? Vi kämpar på, just nu vill inte Ronja sova på ryggen själv. Hon vill bara sova hos oss i bärsjal eller på magen. Sen vill hon inte vara still heller så man få gå runt runt hela nätterna. Det blir inte så mycket sömn direkt.
    Hon har ganska stort sugbehov också så vi har provat med napp men hon blir bara arg när man försöker med den.
    Hur har ni andra det med sömn och napp? Är det någon som vet när man skulle börja med d vitamin dropparna som man fick på BVC?
    D-vitaminedropparna ska man börja med när de är 1 månad.

Första tiden när vi kom hem från BB hade vår lilla älskling förstoppning och skrek konstant, så då fick vi verkligen inte sova. Sen det problemet blivit löst är hon hur gosig som helst. Jag går upp ca var 3:e timme för att mata henne, men i övrigt får vi sova hela nätterna. Hon sover i mjukliften som vi lagt mellan oss i sängen.

Denna helgen är mina föräldrar här och det är verkligen en välkommen avlastning. Igår kväll var vi och storhandlade på Coop och nu är mannen är på väg till Hindås för att åka skidor för första gången på tre veckor, så han är riktigt nöjd
  • Kiaa

Grattis Jossan & Lillebäck!
    Vår lilla sötis är ju bara 12 dagar gammal, så fika ute på café känns lite tidigt än. Men kan tänka mig att om man inte är allt för många så borde Condeco vid Linné funka även med några barnvagnar? Det är ju rätt så rymligt. När kan man börja vistas ute på allmäna platser med en liten bebis - tänker på infektiontionsriskerna. Funderar på hur jag ska göra med mat när jag är ute lite längre tid. Cornelia blir ju inte nöjd när hon enbart får mitt bröst (pumpar och kompletterar med ersättning) men hur håller man "maten" varm? Ersättning funkar iofs om man har med sig en termos med varmt vatten och en flaska med kallt *funderar*

Idag har Cornelia varit jättejobbig! Skrikit och gnällt i stort sett konstant sen klockan fem i morse. Vi kan inte alls förstå vad som är fel. Suck! Ska snart ta ut henne i barnvagnen i hopp om att det ska lugna lite.

Ha en bra söndag allesamman!

• Kiaa
    SL79 skrev 2011-01-18 16:58:37 följande:
    Verkar som att kvällskinkighet är väldigt vanligt. Här var det  också kinkigt i början på kvällarna men nu är det mycket bättre. Ville hade en period när han inte riktigt verkade bli mätt på kvällarna utan han bara låg och slet i och var förbannad på bröstet, men det har gått över av sig självt och han har hela tiden gått upp i vikt.

Roligt att vi blir några stycken som fikar på måndag då. Ska vi säga 14.00? Jag var på VillaBelparc i Slottskogen idag och vi fick lätt in fyra barnvagnar och då var det ändå massa andra där med barnvagnar så det kanske kan vara ett alternativ på måndag? Jag passar på att göra en sån fikalista som vi brukade ha innan. Hoppas jag fick med alla, annars är det bara att lägga till...

Fika må 24/1 kl 14.00
    sassy
    Bjornis
    Mina 78
    MorMaria81
    Om det blir Villa Belparc skulle jag möjligtvis kunna komma också... det är ju gångavstånd för min del.
    Men Cornelia är en så skrikig liten tjej, så kan inte lova att jag vågar mig ut. Men det hade varit trevligt att träffas igen och att komma ut bland folk!

Imorgon börjar mannen jobba. Så då kommer det verkliga styrkeprovet för min del. Helt ensam med vår lilla bebis. Har inte lyckats köpa nån babysitter än (mannen ska göra det imorron) och eftersom hon hela tiden vill vara nära, försöker man lägga henne ifrån sig blir hon hysterisk, så får vi se hur lätt det blir för mig att äta frukost, gå på toalette och andra nödvändigheter.

Nya problem med amningen förresten. Misstänker mjölkstockning då delar av ena bröstet är rött och ömt och känns lite svullet. Någon av er som haft problem med mjälkstockning?
  • Kiaa

Vad kom ni fram till - blir det nån fika imorron och isf vart?
    Om ni ska ses på Villa Belparc gör jag ett försök att ta mig dit.
    Ska till BVC kl 11:30 men 14:00 skulle funka jättebra för min del.

• Kiaa
    MorMaria81 skrev 2011-01-23 18:32:18 följande:
    Jag försöker mig på att komma imorgon. Har aldrig varit där men får googla vart det ligger. Ses kl 14 då. Kul!
    Om du åker spårvagn så gå av vid hållplatsen Botaniska trädgården och gå mot Slottsskogen så ligger Villa Belparc på vänster sida efter typ 50m.
    Ska vi kanske säga 14:30 istället då, så hinner Mina också dit samma tid?
  • Kiaa
    Jätten gluff gluff skrev 2011-01-23 19:34:44 följande:
    Du & jag Bjornis! Min sambo börjar också jobba imorrn... Fast han har bara varit hemma i två veckor till skillnad från din gubbe!
    Jag har iofs tjuvtestat några dagar eftersom sambon varit tvungen att jobba tre halvdagar... Det gick helt ok, men visst är man mer låst, kan inte få en stund framför datorn, det är svårare att ta en dusch osv...

Jag känner mig dålig för att jag inte kokar allting stup i kvarten, men man orkar ju inte!!! Herregud jag pumpar ju HELA tiden nu medans jag försöker få mina bröst att läka...

Ersättning förresten. Vad ska man köpa OM man ska köpa? Var finns det? Vad kostar det? Jag har INGEN aning... men jag undrar hur länge jag står ut att amma....
    Jag delammar (eller snarare pumpar - amning blir det bara ett par gånger om dagen och aldrig så Cornelia blir mätt tyvärr) så vi har kört med ersättning också redan från början. Först använde vi Babysemp eftersom det var det dom gav henne på BB. Men tyvärr blev våran älskling förstoppad av det, och vi hade en jättejobbig första vecka pga detta innan läkarna fick bukt med det. Sen dess har vi använt NAN1, och tillsammans med det jag får ut av bröstmjölk så har det funkat för oss. Men efter vad jag har hört så är det ena egentligen inte bättre än det andra, det är mer att vissa barn klarar det ena bättre än det andra (fast läser man runt på forumet rekommederar de allra flesta NAN1 framför Babysemp).
    Så länge du fortsätter delamma/pumpa också så tror jag inte det är några större problem.

Vi betalade runt 55 kr för ett paket NAN1. Köpte det på Coop Forum. Har för mig att ett paket blandas till 3,8 liter ersättning (och ersättning fyller mer än bröstmjölk har de sagt till mig).

Hur mycket får du ut när du pumpar förresten? Hur ofta pumpar du? Jag pumpar var 3-4 timme, men får inte upp mängden - den ligger stadigt på 50-30 ml per pumpning vilket inte räcker på långa vägar *suck*
  • Kiaa
    Tack för trevlig fika idag!

MorMaria81: Vad är det för märke på din bärsjal? Det finns ju en del olika på t.ex. tradera, men vill gärna ha en som jag kan knyta på det sätte du hade gjort.
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?