• Kiaa

Första barnet, i Göteborg?

Mina 78 skrev 2010-08-22 20:41:27 följande:
    Kiaa: Vi har beställt en Britax smart, vi hade också ungefär samma kriterier som er plus att vi bara ville ha ett hjul fram. För mig är det viktigt att jag ska kunna springa med den. Många av de vagnarna som har svängbara hjul har ju så himla små hjul fram.

Mina78: Var inne och kollade på B-smart men lyckas inte hitta om den har mjuklift som man enkelt kan plocka ut?
    Undrar också vart ni beställt den (tror inte jag såg det märket varken på Babyproffsen eller Barnens hus).
  • Kiaa
    Mina 78 skrev 2010-08-22 21:11:42 följande:
    Vi har beställt den hos babyproffsen på backaplan (de har exemplar inne som man kan prova). Vi beställde visserligen hårdlift till våran, men det finns med mjuklift också, som bara är att plocka i och ur. Min kollega har den vagnens föregångare och är supernöjd med den. Dessutom är den väldigt billig
    Mina78: Tack igen. Har googlat mer på Britax B-smart nu och den verkar onekligen stämma bra överens med våra önskemål. Så vi får ta oss en sväng till Backaplan och köra runt lite med den. Enda kritiken jag hittat på den är att sittdelen kan vara lite kort för *större* barn (men på deras egen sida säger de att den funkar upp till 15 kg/4 år). Har din kompis som har vagnen sett nått problem i detta? Vilken färg köpte ni förresten?

Annizzzen: Vi kollade också på Mountain Buggy först (efter tips från en jobbarkompis) men eftersom den inte har mjuklift (och om jag inte minns fel så var framhjulet på den låst också) så gick den bort för vår del. Men jag har förstått att de som har den är väldigt nöjda så det är nog ett bra köp!
  • Kiaa

Orkar man bära en nebis i mjuklift (alt. Baby Björn) tre våningar?
    Vi har fått erbjudande om en lägenhet men den ligger på tredje våningen utan hiss. Som tur är finns det barnvagnsförråd på markplan i alla uppgångar (vilket vår nuvarande lägenhet på andra våningen inte har). Frågan är om vi ska fortsätta leta, eller om detta kommer att funka? Nån som har erfarenhet eller har hört andra med samma situation? 

• Kiaa
    Tarda & 737 dagar: Tack för era svar. Då känns det i allafall som jag varit inne på rätt tankegångar - att 3:e våningen med barnvagsrum är bättre än 2:a våningen utan.
    Vi ska iväg och kolla på lägenheten imorron kväll så nu håller jag tummarna för att den ser ok ut!
  • Kiaa
    Mina 78 skrev 2010-08-25 18:30:55 följande:
    Jag har inte haft några cravings alls, kanske möjligen söta drycker. Tyvärr har jag fått en släng graviddiabetes så det blir inga mer söta drycker för mig alls :(
    Mina78: Nej, va tråkigt! Hur märker man det? Och vad beror det på?
    Men det är sånt som går över helt efter förlossningen eller?

Jag har förresten inte heller haft några speciella cravings. Förutom att jag åt
    väldigt mycket leverpastejmackor dom första 12 veckorna när jag hade svårt
    att få i mig "riktig" mat.
  • Kiaa
    Mina78: Ok, det låter ju inte så farligt då. Då vet du ju i allafall att det är tidsbegränsat.
    Vilken vecka var du i när dom tog proverna?

Var och tittade på lägenheten igår. Det var en fyra, idag bor vi i en trea. Vi hade ställt in oss på att vi skulle strunta i om tapeterna var fula och annat sånt som man kan åtgärda antingen själva eller genom hyresvärden. (Och fula och gamla var dom). Men det största problemet med lägenheten var att planlösningen av köket var så usel att det inte ens gick att få in ett matbord för 4 personer. Då bor jag hellre kvar i vår trea i väntan på ett bättre alternativ. Man behöver ju ändå inte så mycket mer utrymme i början.

Men - possitiva nyheter. Ringde våran hyresvärd för att fråga hur man kunde lösa barnvagnsfrågan där vi bor nu. Och då berättar hon att det visst finns ett barnvagnsrum i vår uppgång, bara att det inte använts på flera år och dörren inte är uppmärkt - Så jag är nöjd ändå
  • Kiaa
    Mina 78 skrev 2010-08-26 07:44:41 följande:
    Kiaa: Jag var i vecka 24-25.

Vad bra med barnvagnsrum, vi har inte det, men eftersom vi bor längst ner så går ju vagnen ganska lätt in i lägenheten. Planlösning är verkligen viktigare än man tror, om man inte får plats i köket spelar det ju inte så stor roll hr många rum det finns. En trea borde väl funka ganska länge?

Jo, det är klart att en trea funkar utan problem. Men vi har ju varit lite bortskämda med att ha en trea bara för oss två, så nu måste vi börja tänka om lite ang. möblering osv. Men det är klart det funkar! Vår nuvarande hyresvärd vet att vi vill ha en fyra, så när det blir en ledig i huset får vi den. Bara att vänta.
    Vårt största dilemma var ju det här med barnvagnsrummet - men det visade sig ju inte vara några problem
    Så i helgen ska vi försöka bestämma oss för vilken barnvagn vi ska ha och beställa den...
  • Kiaa
    MHEK skrev 2010-08-27 15:44:31 följande:
    Jag tror att vi har sagt kl 18 på Condeco. Jag ser också fram emot fikan, ska bli roligt!
    18.00 på Condeco var det sagt ja Glad
    Vilka kommer?

Kiaa
  • Kiaa

Lägg till om jag har missat nån...

Condeco, Linné, Måndag 18:00

Kiaa
    MorMaria81
    MHEK
    Kajsa30
    Snöflinga04
    Sassy

• Kiaa

Tackar även jag för en trevlig fika, och passar på att meddela alla som inte var där eller som gick tidigare att nästa fika är inplanerat till måndag 13 september kl 18:00 på Condeco Linné. Hoppas vi blir lika många då! Glad

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?