• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Kiaa

Tack för alla förslag och länkar. Då satsar jag nog på betalförsäkringen från Folksam. 1050 kr är ju trots allt inte så mycket pengar ifall olyckan skulle vara framme. Better safe than sorry.

• Mela75
    Kiaa skrev 2010-09-16 14:10:15 följande:
    Gravidförsäkringar: Har ni teckant nån gravidförsäkring? Gratisförsäkring eller en sånn som kostar? Genom vilket bolag?
    Sitter och tittar runt lite nu och funderar på att teckna Folksams utökade gravidförsäkring, men samtidigt tycker jag egentligen inte det skiljer så jättemycket på den som är gratis och den som kostar tusenlappen?

Hur resonerar ni andra?
    Jag har tecknat med If..den täcker mer tycker jag än de andra. Men de är noga med att om man har minsta sjukdom själv så måste man skicka in sin mvc journal. Jag har vänta barn försäkring för mig som är gratis och en snart född för bebisen då man efter en speciell vecka inte räknas ihop. Så om något skulle hända barnet så täcker inte vänta barn bebisen. Den kostar 1200 men det är värt det. Jag fick den rekomenderad av en vännina med 2 barn.
  • Englastar

Jag har också snurrat runt i det här träsket, det finns alldeles för mycket att välja mellan känns det som. Vi har hemförsäkrningen på folksam så det kanske är lättast att ta gravidförsäkringen där också. 
    Däremot kan jag rekommendera Europeiska om det är så att någon ska resa utanför sveriges gränser efter v.28 (som vi). Ska dock bara till Köpenhamn men ändå... hos dem kan man teckna en försäkring som bara gäller de dagarna man är borta, ifall det skulle hända något. Kostade bara 160:- för tre dagar, helt klart värt det.

• snöflinga04

Funderade först på att bara ta gratis försäkringen men om något händer så är 1050 kr inte mycket pengar. Jag valde Folksams gravidförsäking, tyckte att den verkade bäst men man vat ju aldrig. Tyckte att länsförsäkringar utökade försäkring (som var billigast) inte täckte tillräkligt mycket. 

• muminbebis
    Heini skrev 2010-09-15 16:52:11 följande:
    Trots att jag aldrig träffat Cotton går jag runt och är lite småledsen och alldeles tagen av situationen. Oron verkar vilja äta upp mig i nuläget. Men som tur är bufflar bebisen i magen på som bara den mest hela tiden. Skönt att ni säger att scenariot med navelsträngen är ovanligt, trots att oturen ändå alltid kan drabba en själv känns det ändå lite tryggare. Mamma berättade att min bror föddes med navelsträngen lindad tre varv runt halsen. Men allt gick bra.

Annika: Hej svejs på dig! Jag har BF 13:e december. Bor i Högsbo/Kaverös i Göteborg.

Kiaa: Härligt att ni hade en trevlig fika i måndags. Jag är aningen besviken på att jag inte kunde komma. Men härmed skriver jag upp det nya fikadatumet i kalendern och hoppas kunna haka på.

Muminbebis: Ju längre graviditeten går, desto mer känner jag av bebisen. Nu är jag i vecka 27+1 och har först de senaste veckorna börjat se riktigt gravid ut och dessutom känna det ordentligt. Precis som Caropegia låg även min livmoder framtill, varför jag inte kunde känna den så tidigt.

Nu ska jag åka iväg och hämta barnvagnen som vi kikat ut. Vi bestämde oss för en Teutonia Fun eftersom den känns så oerhört smidig, både lätt och ganska kompakt.

Hej! Vi har också bestämt oss för en Teutonia Fun. Den verkar vara den smidigaste på marknaden. Den är snygg också:)
    Min pojkväns syrra har en sån och jag har kört runt med den en del. Helt klart ett bra val:)
    Igår dag är jag i vecka 16+0, så jag väntar ivrigt på att den lille ska göra sig till känna. Har kännt lite bubblor nedanför naveln, men är osäker på om det är bebis eller gaser.
    Igår berättade jag för rektorn på jobbet, så nu är det inte längre en hemlighet att jag är gravid. :)
    By the way bor vi också i Kaverös. Vi kanske har sprungit på varandra:). Vi bor på Barytongatan:). Vi har BF 6 mars:)
  • muminbebis
    Kiaa skrev 2010-09-16 14:10:15 följande:
    Gravidförsäkringar: Har ni teckant nån gravidförsäkring? Gratisförsäkring eller en sånn som kostar? Genom vilket bolag?
    Sitter och tittar runt lite nu och funderar på att teckna Folksams utökade gravidförsäkring, men samtidigt tycker jag egentligen inte det skiljer så jättemycket på den som är gratis och den som kostar tusenlappen?

Hur resonerar ni andra?
    Jag tog en Trygg Hansa, för att det verkade som de flesta verkar nöjda med den, sen när barnet är fött får man ju teckan en ny såklart:)
  • muminbebis
    Annnika skrev 2010-09-15 21:40:05 följande:
    kände första sparkar i v 16/17.. jag har inte alls haft ömma bröst.. det är inget att oroa sig över :) jag kände mig inte alls gravid heller.. förrän jag kände att det var nåt där inne :) 
    Tack för de lugnande orden:)
  • muminbebis
    muminbebis skrev 2010-09-18 09:43:12 följande:
    Hej! Vi har också bestämt oss för en Teutonia Fun. Den verkar vara den smidigaste på marknaden. Den är snygg också:)
    Min pojkväns syrra har en sån och jag har kört runt med den en del. Helt klart ett bra val:)
    Igår dag är jag i vecka 16+0, så jag väntar ivrigt på att den lille ska göra sig till känna. Har kännt lite bubblor nedanför naveln, men är osäker på om det är bebis eller gaser.
    Igår berättade jag för rektorn på jobbet, så nu är det inte längre en hemlighet att jag är gravid. :)
    By the way bor vi också i Kaverös. Vi kanske har sprungit på varandra:). Vi bor på Barytongatan:). Vi har BF 6 mars:)
  • Heini
    muminbebis skrev 2010-09-18 09:53:07 följande:
    Vad kul! Jag blev alldeles kär i den i butiken, särskilt när jag såg den bredvid andra vagnar och det blev alldeles uppenbart att den var så mycket smalare i däckpartiet än de andra. För storleken på ligg- och sittdelen verkar vara ungefär densamma som hos andra. Det lilla jag kört omkring med vagnen nu i lägenheten säger mig att denna blir helt rätt för oss.

Vilket team vi kommer att se ut som när vi går på gemensamma barnvagnspromenader framöver, för det måste vi självklart försöka få till när vi bor så nära. Vi bor nämligen bara ett stenkast från er, på Dirigentgatan, alldeles intill Torpadammen. 

Du skriver att du nu pratat med rektorn på jobbet, det är inte så att du också råkar vara lärare också? :) Det är nämligen jag. Jag är sk tidigarelärare och jobbar på en liten friskola med en alldeles underbar förskoleklass för tillfället.

Härligt att börja känna fladdret. Om några veckor kommer den lill* att vara så i full gång där inne att du aldrig kan ta miste på vad det är :) 

Kram
  • Heini

Ja, det där med försäkringar.... I vanliga fall är jag ordningssam och har koll på sådant, men det här med gravidförsäkringen har helt sprungit ur mina tankar. Vad det verkar så påminner ju alla bolags försäkringar om varandra, så för min del blir det nog att jag får ringa till Lärarförsäkringar till veckan och teckna min där eftersom jag har alla andra försäkringar där. För det är väl inte försent att teckna den i 28:e veckan?

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?