• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Bjornis
    Jätten gluff gluff skrev 2010-10-10 20:49:10 följande:
    Sätt igång & shoppa då!
    Ja, nästa helg är jag ledig så då blir det nog nåt. Tar emot också nu när vi inte har lagt klart golvet i bebisrummet heller... Men målandet är nästan färdigt. Men sen i november har jag ju ett gäng veckor på mig att vandra runt på IKEA som kund och handla! Ah.
  • J0SSAN

Jag hoppas på att hitta en hyfsat ny Teutonia spirit i en fin färg (hälst röd) på Blocket, tänkte hålla ut en månad till sedan får vi nog beställa en ny om inget lämpligt fynd dykt upp. Jag var inne på Fun först men var lite orolig över hur den skulle funka på grus och skogsvägar så därför ändrade jag mig till Spirit.

Förövrigt har jag helt snöat in på handarbete. Har sytt och broderat två uppsättningar sängkläder till bebben och sitter nu och broderar elefanter på ett blivande spjälskydd Glad

• Kiaa
    J0SSAN skrev 2010-10-10 22:06:59 följande:
    Jag hoppas på att hitta en hyfsat ny Teutonia spirit i en fin färg (hälst röd) på Blocket, tänkte hålla ut en månad till sedan får vi nog beställa en ny om inget lämpligt fynd dykt upp. Jag var inne på Fun först men var lite orolig över hur den skulle funka på grus och skogsvägar så därför ändrade jag mig till Spirit.
    Har du kollat upp den här? Iofs en 2006 men kanske kan vara intressant ändå?
    http://www.blocket.se/goteborg/Barnvagn_Teutonia_Spirit_S3__06_med_mjuklift_29731845.htm?ca=15&w=1
  • MHEK

Heini, vi köpte separat liggdel. Liggdelen och hårdliften är ungefär lika tunga så då kändes det bättre med liggdelen.

Knittgirl84, Vi köpte vår vagn på babyproffsen på Backaplan. Det är väldigt att åka dit om man vill testköra lite vagnar ganska bra utrymme och många olika modeller. Lycka till!

• Mina 78

Jag är inte helt säker på vad skillnaden mellan en liggdel och hårdlift är... jag trodde det var samma sak, men till olika vagnar.... men det är alltså olika

• Liinda
    knittgirl84 skrev 2010-10-10 18:50:50 följande:
    Tjoho! jag och sambon funderar på att bröja kolla på vagn. Har ni några tips på bra barnvagnsbutiker i stan. Jag tycker att det verkar vara en djungel...
    Ett tips om man orar åka lite längre är att åka tillÖverby i trollhättan. På Beginners där har dom jätte bra priser på vagnarna. :) Men det é ju om man vill åka en bit, det är ju inte närmsta vägen..
  • Heini
    Mina 78 skrev 2010-10-11 10:43:15 följande:
    Jag är inte helt säker på vad skillnaden mellan en liggdel och hårdlift är... jag trodde det var samma sak, men till olika vagnar.... men det är alltså olika
    Hihi, det är sannerligen snårig djungel det här med barnvagnar. Jag har ingen aning om hur stor skillnaden är i praktiken (storlek osv) mellan hårdlift och liggdel men ja, det är olika saker. En hårdlift lägger du in i sittdelen (på precis samma sätt som du gör med mjukliften) medan den separata liggdelen kräver att du tar bort sittdelen helt. Liggdelen används alltså helt separat. Som jag förstått i denna barnvagnsdjungel är det det som är skillnaden mellan kombi- och duovagn. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Vi började vår föräldrautbildning på MVC i torsdags och sedan dess har jag faktiskt börjat tänka på det här med förlossningen. Med skräckblandad förtjusning har jag insett att förlossningen faktiskt närmar sig hela tiden, två månader kvar till BF men ändå. Så nu har jag lånat två böcker från bibblan som jag tänkte försöka läsa in mig i så jag förstår förloppet lite bättre.

Apropå barnvagnsbutiker är det många i min bekantskapskrets som rekommenderar den i Mölndal som heter något i stil med Mölndals barn och baby (?). Jag däremot tycker att de verkar ha usel service. Vi var där i måndags förra veckan för att fråga om reservdelar till vår begagnade vagn. Teutonias kundtjänst hade stängt för dagen så expediten lovade ringa dem nästa dag och sedan höra av sig till oss direkt. En vecka har nu gått men än har vi inget hört. Det blir nog att beställa delarna någon annanstans.
  • knittgirl84
    MHEK skrev 2010-10-11 10:31:32 följande:
    ...

Knittgirl84, Vi köpte vår vagn på babyproffsen på Backaplan. Det är väldigt att åka dit om man vill testköra lite vagnar ganska bra utrymme och många olika modeller. Lycka till!
    Backaplan är ligger bra till för vår del, nära jobbet och bra kommunikationer dit. Vi har ju ingen bil, så det är buss och spårvagn som gäller.

Förresten, är det någon som behöver gravidbyxor? Jag köpte två par oanvända (köpta på La Redoute) i storlek 36 eller om det var 38. De var iaf för korta för mig som är 177cm lång. Jag skänker gärna bort dem till någon som har nytta av dem.
  • Mina 78

Vi har också köpt vår vagn på Backaplan, väldigt trevlig personal, men ofta en hel del kö. Vi har köpt med separat liggdel har jag nu fått klart för mig (fast det kallades hårdlift tror jag) 

Nästa vecka börjar vår föräldrautbildning, det ska bli spännande. Vi ska gå på den helt nyöppnade MVC i Eriksberg. Nu är det ju inte långt kvar, sju veckor och inte ens sex veckor kvar på jobbet. Än så länge mår jag oförskämt bra. Sprang till och med en sväng på löpbandet i går även om crosstrainern kändes bättre (känner av den ökade tyngden i knäna). Hoppas ni andra också mår bra  

• Jätten gluff gluff
    Mina 78 skrev 2010-10-12 07:30:26 följande:
    Vi har också köpt vår vagn på Backaplan, väldigt trevlig personal, men ofta en hel del kö. Vi har köpt med separat liggdel har jag nu fått klart för mig (fast det kallades hårdlift tror jag) 

Nästa vecka börjar vår föräldrautbildning, det ska bli spännande. Vi ska gå på den helt nyöppnade MVC i Eriksberg. Nu är det ju inte långt kvar, sju veckor och inte ens sex veckor kvar på jobbet. Än så länge mår jag oförskämt bra. Sprang till och med en sväng på löpbandet i går även om crosstrainern kändes bättre (känner av den ökade tyngden i knäna). Hoppas ni andra också mår bra  
    Oj! Vad skönt att må såå bra!
    Låter spännande med föräldrautbildning också, har några veckor kvar till våran.
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?