• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • MorMaria81

Åh i natt har Ronja sovit bredvid mig i sängen! Hon sov mellan 02.30-08.30! Jag blev helt chockad när jag tittade på kl. Hoppas hon kan göra det till en vana! :) Känns så skönt att sova lite...
    Jag maxade henne med mat hela kvällen så det kanske var därför.

• Mina 78
    MorMaria81 skrev 2011-01-30 12:59:30 följande:
    Åh i natt har Ronja sovit bredvid mig i sängen! Hon sov mellan 02.30-08.30! Jag blev helt chockad när jag tittade på kl. Hoppas hon kan göra det till en vana! :) Känns så skönt att sova lite...
    Inez har också sovit sex timmar i natt, från midnatt till strax efter sex!! Jag vaknade till vid halv fyra och tittade på henne lite, men hon fortsatte gott att sova. Annars börjar hon faktiskt få in lite dygnsrytm så hon sover mellan elva och halv åtta med en längre ätpaus. Oftast sover hon sen en omgång till mellan åtta och halv tio. Om det sovmönstret kan bli en vana är jag mer än nöjd
  • Bjornis
    MorMaria81 skrev 2011-01-30 12:59:30 följande:
    Och sixten sov 5,5 timma! Från 23.30 till 05.00! Var det nån slags konstig måne inatt?
    Sixten har de senaste dagarna sovit nästan 5 timmar i sträck just från först "nattsovningen" men 5,5! Jag vaknar några ggr under tiden dock, en gång för att pumpa ut det värsta ur mina stinna bröst, vågar dock inte pumpa massor ifall han skulle vakna till inom kort tid (men kom ju på nu att du är det ju bara att ge honom det i flaska. Hur tänkte jag?! Haha, ska börja pumpa ur ALLT för efter ett par timmar är det ju fullt igen). Iaf jag vaknade vid 2 då han sprattlade lite och jag tänkte "men ska han vakna nu??!" men nä, han är rätt livlig av sig i sängen vilket gör att jag vaknar så lätt. Det är rätt trångt att vara 3 i en 160 säng. Maken var på konferens ons-lör och OJ va gött med plats vi hade och jag sov så gott så inatt ska jag försöka se till så att Sixten sover iaf den långa perioden i SIN säng.
  • Lillebäcks mamma

Här är en till som är chockad över dotterns nya sovvanor. I natt fick hon mat kl. 01 och sen väckte hon mig inte förrän 07:20! Nästan så jag var på väg att ringa BVC och kolla.
    Hon fick mat och sen somnade hon om i sin säng och jag väckte henne vid 11. :o

• Mina 78

Ja tjejer det verkar varit nåt med just denna natt Glad Vi får hoppas att det håller i sig. Min tös sover ovanpå mig så jag vaknar ganska lätt också Bjornis, Funderar på när hennes egen säng sa introduceras...kanske hon kan lära sig att sova BREDVID mig först  Tyst

• Bjornis
    Mina 78 skrev 2011-01-30 17:14:31 följande:
    Ja tjejer det verkar varit nåt med just denna natt Glad Vi får hoppas att det håller i sig. Min tös sover ovanpå mig så jag vaknar ganska lätt också Bjornis, Funderar på när hennes egen säng sa introduceras...kanske hon kan lära sig att sova BREDVID mig först  Tyst
    Hehe. Sixten somnar gärna ovanpå men sen kan jag lägga ner honom bredvid mig (på mage så klart så han inte "fattar" att han hamnar nån annanstans) men han måste ha somnat in ordentligt. Så gör jag när jag ammat på nätterna nu. Låter honom somna PÅ mig för det går så mkt fortare.
    Haha, men du måste ju vakna jätteofta? Eller är hon hyfsat still? Sixten är jättesparkig och har ett par ggr i timman iaf perioder då han sprattlar och sparkar i sömnen. Hehe, sen lyckas han ofta "kasta sig" åt ett håll så han trillar av mig. Då får man tänka snabbt och fånga upp honom halvvägs.
  • Mina 78
    Bjornis skrev 2011-01-30 17:21:09 följande:
    Hehe. Sixten somnar gärna ovanpå men sen kan jag lägga ner honom bredvid mig (på mage så klart så han inte "fattar" att han hamnar nån annanstans) men han måste ha somnat in ordentligt. Så gör jag när jag ammat på nätterna nu. Låter honom somna PÅ mig för det går så mkt fortare.
    Haha, men du måste ju vakna jätteofta? Eller är hon hyfsat still? Sixten är jättesparkig och har ett par ggr i timman iaf perioder då han sprattlar och sparkar i sömnen. Hehe, sen lyckas han ofta "kasta sig" åt ett håll så han trillar av mig. Då får man tänka snabbt och fånga upp honom halvvägs.
    Hon är hyfsat stilla så jag vaknar inte så ofta. Hon har också såna sprattelattacker, men färre såna när hon sover på mig än annars. Eftersom hon gärna snuttammar efter att hon är mätt, liksom påväg in i sömnen så somnar jag innan hon somnat tillräckligt djupt för att läggas bort eller ens för att man ska få "stjäla" tutten från henne. Jag har amningskudden liksom runt mig, så det finns ingen risk att hon trillar ner. Men hur man ska vänja henne vid att sova på rygg i egen säng vet jag inte. Min sambo skojar om att hon kommer att sova ovanpå mig tills hon blir så tung att jag kvävs 
  • J0SSAN

Hedvig har också börjat få lite mer dygnsrytm, jag blev nästan orolig först för det var så stor skillnad från bara en dag till nästa. Från att ätit var tredje timma och istort sett sovit mesta tiden där emellan gick hon från att vara vaken 5 timmar i sträck på kvällen och sedan sova 5 timmar, matas och sova 5 timmar till Glad

För er som har bebisarna på magen kan ju ett tips vara att ligga på sidan och amma med bebisen mage mot mage, då ligger ju bebisen redan i sängen och när den somnat kan man flytta lie på sig själv istället för bebisen. Dessutom är det ju bättre på sidan än på magen. Jag brukar dessutom värma Hedvigs täcke mot kroppen innan jag flyttar över henne till hennes säng annars vaknar hon alltid om man lägger henne i den kalla sängen...

• Lillebäcks mamma

Vi lägger Emilia i sin säng så att hon får somna i sängen. Tänker att det nog är läskigt att vakna upp någon annanstans än där man somnade. Det har funkat rätt så okej faktiskt. 
    Men vi har en Stokke-säng med minikorg som vi lägger amningskudden i och sådär, så hon ligger helt inboad där. Verkar som att hon tycker det är mysigt Glad När hon sover mellan oss sover både hon och vi dåligt så det föll sig naturligt. 

Här på bilden var hon helt nyhemkommen så därav invirningen i filten Solig Nu har hon pyjamas och täcke istället. Vi har höjt upp huvudändan av sängen med hjälp av klossar med, hon verkar gilla det bättre. Mysan Hjärta
  • Mina 78
    J0SSAN skrev 2011-01-30 20:55:43 följande:

Hedvig har också börjat få lite mer dygnsrytm, jag blev nästan orolig först för det var så stor skillnad från bara en dag till nästa. Från att ätit var tredje timma och istort sett sovit mesta tiden där emellan gick hon från att vara vaken 5 timmar i sträck på kvällen och sedan sova 5 timmar, matas och sova 5 timmar till Glad

För er som har bebisarna på magen kan ju ett tips vara att ligga på sidan och amma med bebisen mage mot mage, då ligger ju bebisen redan i sängen och när den somnat kan man flytta lie på sig själv istället för bebisen. Dessutom är det ju bättre på sidan än på magen. Jag brukar dessutom värma Hedvigs täcke mot kroppen innan jag flyttar över henne till hennes säng annars vaknar hon alltid om man lägger henne i den kalla sängen...

Det har vi testat, men det funkar inte för varken henne eller mig. Eller vi gör så ibland, men det fungerar bättre att ha henne på mig, vi sover båda bäst då. Så småningom kommer vi såklart att lägga henne i hennes egen säng, men iän så länge följer vi hennes behov, jag tycker egentligen inte det är så konstigt att hon vill vara så nära, hon har ju just varit i min mage
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?