• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • MorMaria81

Ja, precis.. Är inte så teknisk så jag kopierar in länkar.. Ha ha... Hon sitter bra på mig verkar det som och jag är lite rultig.. :)

• Bjornis
    MorMaria81 skrev 2011-01-24 19:32:47 följande:
    Ja, precis.. Är inte så teknisk så jag kopierar in länkar.. Ha ha... Hon sitter bra på mig verkar det som och jag är lite rultig.. :)
    Ska testa när han vaknar. Han bara sover och sover idag. Iaf nu på "dagen"... Hmmm... Får se hur natten blir.
  • Lillebäcks mamma

Ni som delammar och ger ersättning, hur kom ni fram till att ni behövde skjuta till extra? Gick inte bebisarna upp ordentligt i vikt eller verkade de helt enkelt bara inte bli nöjda?

Min lilla tjej har ett enormt sugbehov, men hon går upp jättebra i vikt

(3 240 g vid födseln - fredag
    3 080 g vid hemgång - söndag
    3 220 g på storkenmottagningen - tisdag
    3 395 g på bvc - fredag, en vecka efter födsel)

Blir fundersam kring om hon bara är snuttig eller om det trots allt inte finns nog med mjölk för att tillfredsställa henne. Nappen tycker hon inte om utan hostar och fräser så att man inte vågar hålla den fast i munnen på henne Obestämd  

• Bjornis
    Lillebäcks mamma skrev 2011-01-24 21:53:43 följande:
    Ni som delammar och ger ersättning, hur kom ni fram till att ni behövde skjuta till extra? Gick inte bebisarna upp ordentligt i vikt eller verkade de helt enkelt bara inte bli nöjda?

Min lilla tjej har ett enormt sugbehov, men hon går upp jättebra i vikt

(3 240 g vid födseln - fredag
    3 080 g vid hemgång - söndag
    3 220 g på storkenmottagningen - tisdag
    3 395 g på bvc - fredag, en vecka efter födsel)

Blir fundersam kring om hon bara är snuttig eller om det trots allt inte finns nog med mjölk för att tillfredsställa henne. Nappen tycker hon inte om utan hostar och fräser så att man inte vågar hålla den fast i munnen på henne Obestämd  
    Testa en annan napp är ett tips annars. Vi hade två olika napper hemma men ingen av dem gick hem hos sixten och så chansade jag och köpte en annan sort och då gick det hem. Även om det inte är nåt han ÄLSKAR så tar han napp och kan hyfsat suga på den...

Jag vet fortf inte om Sixten är nöjd när han ätit men vi kör ju inte på ersättning nu. Bara typ 30-50 ml extra bröstmjölk (som jag pumpar/självläcker ur på dagarna) på kvällen för att fylla honom men ibland är han ändå hungrig. Som nu. Han ligger hos sin far och har ätit ur flaskan men nu är han klar och gnyr och tuggar på händerna. Då har jag ammat konstant i 1,5 timma typ (med två fulla bröst i början) och sen detta extra och ändå ska han ha mer?! Haha.
    Han går ju upp Ok i vikt. Senast när vi vägde honom 3 v och 3 dar efter födseln så hade han iaf passerat sin födelsevikt och vägde 4190 (4065 vid födseln). Han gick ju ner till 3660 på bb och från den vikten så har han gått upp fint i vikt och följer kurvan perfekt. Hmmm...
    Lurigt.
  • MorMaria81

Jag tror du har tillräckligt med mjölk. Jag trodde inte jag hade det i början heller men min tjej går upp massor i vikt. Hon har också jätte sug behov och vill inte ta nappen. Vi har provat tre olika sorter och det är inte populärt. Hon blir väldigt sur. Men jag har hört att man behöver träna lite på det där så vi försöker när hon är mätt och då kan hon ha den lite i munnen och två gånger har hon sugit på den.
    Ronja suger alltid på händerna när hon är trött eller sur eller inte är nöjd så jag försöker att lyssna om hon är hungrig eller bara trött. Skit svårt tycker jag! Men man lär sig lite mer för varje dag.
    Hon väger vid 4 v 4500 och vägde 3800 vid födseln.

• Mina 78

Jag ska nog också testa sjalen idag, det såg ju så lätt ut när du gjorde det Maria. Tack för länken Bjornis. 

Vi började med ersättning för att Inez inte gick upp i vikt ordentligt. Om de går upp i vikt behöver man nog inte oroa sig 

• snöflinga04
    MorMaria81 skrev 2011-01-24 23:22:27 följande:
    Jag tror du har tillräckligt med mjölk. Jag trodde inte jag hade det i början heller men min tjej går upp massor i vikt. Hon har också jätte sug behov och vill inte ta nappen. Vi har provat tre olika sorter och det är inte populärt. Hon blir väldigt sur. Men jag har hört att man behöver träna lite på det där så vi försöker när hon är mätt och då kan hon ha den lite i munnen och två gånger har hon sugit på den.
    Ronja suger alltid på händerna när hon är trött eller sur eller inte är nöjd så jag försöker att lyssna om hon är hungrig eller bara trött. Skit svårt tycker jag! Men man lär sig lite mer för varje dag.
    Hon väger vid 4 v 4500 och vägde 3800 vid födseln.
    Vi hade också problem med att hitta en napp som Alvin gillade. Men tillslut hittade vi en som funkar, fick den faktiskt gratis på Barnens hus (finns i amningsrummet).
    NUK Genius Sugnapp i latex. Extra mjuk, mer utrymme och naturlig form. Storlek 1, 0-6 månader. 1-pack. 

104592_1.jpg
    Angående Ronjas vikt så behöver du inte vara orolig. För du ammar henne endast? På BVC sa de till oss att ett spädbarn kan inte gå upp för mycket/bli för tjock om man bara ger barnet bröstmjölk. Så fort de börjar krypa/gå så tappar de hull, eller om barnet får en förkylning så kan det vara bra att ha lite extra att ta av.

Alvin vägde 4250g när han föddes nu väger han 7540g (3 månader gammal) Alltså har han gått upp drygt ett kilo i månaden. Jag hoppas att det håller i sig så man slipper oroa sig för vikten i alla fall! Glad
  • J0SSAN

Det knytsättet har jag inte sett innan men det såg riktigt bra ut!

Det skall bli riktigt spännande att se vad Hedvig väger på torsdag när vi skall till bvc, hon känns rejält mycket tyngre iaf så jag hoppas att hon kommit upp i sin födelsevikt nu, hon blir ju tre veckor imorgon.

• MorMaria81

Snöflinga04: Det låter skönt att man inte kan amma för mkt. Sköterskan lät liksom lite som att det var för mkt men jag känner väl att Ronja reglerar det själv. Tack för tipset med nappen.

Ang sjalen så har jag ingen koll, jag tog första bästa sättet att knyta på och både jag o Ronja har nöjt oss med det. Finns väl massor av olika sätt antar jag. Vore bra med ett sätt att kunna amma utan att knyta upp sjalen.

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?