Lillebäcks mamma skrev 2011-01-24 21:53:43 följande:
Ni som delammar och ger ersättning, hur kom ni fram till att ni behövde skjuta till extra? Gick inte bebisarna upp ordentligt i vikt eller verkade de helt enkelt bara inte bli nöjda?
Min lilla tjej har ett enormt sugbehov, men hon går upp jättebra i vikt
(3 240 g vid födseln - fredag
3 080 g vid hemgång - söndag
3 220 g på storkenmottagningen - tisdag
3 395 g på bvc - fredag, en vecka efter födsel)
Blir fundersam kring om hon bara är snuttig eller om det trots allt inte finns nog med mjölk för att tillfredsställa henne. Nappen tycker hon inte om utan hostar och fräser så att man inte vågar hålla den fast i munnen på henne
Testa en annan napp är ett tips annars. Vi hade två olika napper hemma men ingen av dem gick hem hos sixten och så chansade jag och köpte en annan sort och då gick det hem. Även om det inte är nåt han ÄLSKAR så tar han napp och kan hyfsat suga på den...
Jag vet fortf inte om Sixten är nöjd när han ätit men vi kör ju inte på ersättning nu. Bara typ 30-50 ml extra bröstmjölk (som jag pumpar/självläcker ur på dagarna) på kvällen för att fylla honom men ibland är han ändå hungrig. Som nu. Han ligger hos sin far och har ätit ur flaskan men nu är han klar och gnyr och tuggar på händerna. Då har jag ammat konstant i 1,5 timma typ (med två fulla bröst i början) och sen detta extra och ändå ska han ha mer?! Haha.
Han går ju upp Ok i vikt. Senast när vi vägde honom 3 v och 3 dar efter födseln så hade han iaf passerat sin födelsevikt och vägde 4190 (4065 vid födseln). Han gick ju ner till 3660 på bb och från den vikten så har han gått upp fint i vikt och följer kurvan perfekt. Hmmm...
Lurigt.