• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Bjornis
    Lillebäcks mamma skrev 2011-02-20 21:15:59 följande:
    Bjornis: Usch, hoppas inte lillkillen blivit sjuk! Jag håller tummarna {#emotions_dlg.flower}
    Tidigare ammade jag bara ett bröst i taget men nu verkar hon vilja ha bägge, eller ja - det verkar som att hon blir lite törstig efter första bröstet så då äter hon liksom bara av "toppen" på det andra bröstet.
    Hur gör du med pumpen; jag har varit supernoga med att diska alla delar och sen koka innan varje användning, men JISSES vilket jädra jobb alltså! Blir ju inte så ofta man orkar med det där företaget... Obestämd
    Jag kokar på sin höjd en gång om dagen men diskar/sköljer efter varje användning. Beror på hur länge den får "stå" med mjölk i. På natten kan det bli en timma och då dikar jag lite mer noggrannt men visst borde man kanske koka lite oftare.
  • J0SSAN
    Lillebäcks mamma skrev 2011-02-20 17:49:51 följande:
    På tal om matning (vid amning) så har jag blivit varse om följande: 

Den första mjölken som kommer är törstsläckande och har hög halt av laktos. Senare kommer den lite fetare, mättande mjölken. Därför ska man försöka låta bebisen äta så länge som möjligt på samma bröst. Om bebisen får i sig för mycket av den törstsläckande mjölken så får den för mycket laktos = ont i magen.
       Om man dessutom ammar för ofta så hamnar man liksom i en ond spiral så bebisen orkar bara äta den första mjölken innan den är mätt, men blir då snart hungrig igen. Då blir det för mycket laktos igen och det resulterar ju i skrik. Dessutom får detta "hattande" av mjölk negativa effekter på sömnen, eftersom bebisen då äter för ofta och sover för lite.

Jag hade ingen aning om detta men kände igen mig direkt jag hörde talas om det. Så var verkligen mönstret hos oss och kvällarna blev allt mer gnälliga (för att inte tala på hur jobbigt det var att inte få ha tuttarna ifred några längre stunder). Nu äter Emilia med ungefär 2,5-3 timmars mellanrum och sover gott mellan matningarna. Såå skönt att dessutom kunna dricka en kopp kaffe (medan det är varmt) och inte behöva kämpa med gnällig bebis hela kvällarna.

Sen vet man ju aldrig, saker funkar en period och sen inte och så skiljer det sig ju från barn till barn. Men den informationen hjälpte i alla fall oss Solig 
    Mycket bra info!
    Hedvig åt var 3:e timma och hade inte problem med magen första månaden medans det sista tiden har varit mycket gaser och ont och då vill hon gärna tröstäta så det blir amning oftare och oftare vilket antagligen lett till mer gaser...
    Man kanske skall pumpa lite innan amningen då för att komma till rätta med det.
  • J0SSAN

jag pumpade mest när vi fortfarande var kvar på bb och då rekomenderade de att göra precis som du gör bjornis - så det räcker säkert

• MorMaria81

Det var verkligen bra tips. Tror att det kan vara så att hon äter mest av den första tunna mjölken under dagen och då blir hon orolig fram mot kvällen. Ska prova att pumpa ur lite innan amning.
    Idag ska vi till familjerätten och skriva under papper eftersom vi inte är gifta måste vi bevisa att pappan är pappan..
    Ha en fin dag allesammans!!

• Mina 78
    MorMaria81 skrev 2011-02-23 08:18:19 följande:
    Det var verkligen bra tips. Tror att det kan vara så att hon äter mest av den första tunna mjölken under dagen och då blir hon orolig fram mot kvällen. Ska prova att pumpa ur lite innan amning.
    Idag ska vi till familjerätten och skriva under papper eftersom vi inte är gifta måste vi bevisa att pappan är pappan..
    Ha en fin dag allesammans!!
    Familjerätten är ett skrämmande ställe fullt av ledsna människor. Lycka till.... ni kommer att förgylla deras dag. 
  • MorMaria81

Nu har vi varit hos BVC igen. Sköterskan tyckte inte jag behövde väcka henne på natten eftersom hon går upp så bra i vikt. Nästa gång vi ska dit blir det vaccination.
    Hon är nu 58 lång och väger 5300 g. Växer så det knakar.
    Vi har anmält oss till babysim som startar i april. Vi valde aquabarn i Partille för det ligger bra till med bilen från gamlestan. Får se om det finns någon plats. Vet ni hur det är med tiden. Det står att det är mellan 16.30-18.30 men man badar väl bara ca en halv timme med babyn?
    Ha det gott!

• SL79
    MorMaria81 skrev 2011-02-27 23:34:26 följande:
    Är det fika på tisdag nu då? Kl 14.00 Villa Belparc? Hur många kommer?
    Jag kommer!
  • Kiaa
    MorMaria81 skrev 2011-02-27 23:34:26 följande:
    Är det fika på tisdag nu då? Kl 14.00 Villa Belparc? Hur många kommer?
    Jag kommer! Glad
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?