Lillebäcks mamma skrev 2011-02-20 17:49:51 följande:
På tal om matning (vid amning) så har jag blivit varse om följande:
Den första mjölken som kommer är törstsläckande och har hög halt av laktos. Senare kommer den lite fetare, mättande mjölken. Därför ska man försöka låta bebisen äta så länge som möjligt på samma bröst. Om bebisen får i sig för mycket av den törstsläckande mjölken så får den för mycket laktos = ont i magen.
Om man dessutom ammar för ofta så hamnar man liksom i en ond spiral så bebisen orkar bara äta den första mjölken innan den är mätt, men blir då snart hungrig igen. Då blir det för mycket laktos igen och det resulterar ju i skrik. Dessutom får detta "hattande" av mjölk negativa effekter på sömnen, eftersom bebisen då äter för ofta och sover för lite.
Jag hade ingen aning om detta men kände igen mig direkt jag hörde talas om det. Så var verkligen mönstret hos oss och kvällarna blev allt mer gnälliga (för att inte tala på hur jobbigt det var att inte få ha tuttarna ifred några längre stunder). Nu äter Emilia med ungefär 2,5-3 timmars mellanrum och sover gott mellan matningarna. Såå skönt att dessutom kunna dricka en kopp kaffe (medan det är varmt) och inte behöva kämpa med gnällig bebis hela kvällarna.
Sen vet man ju aldrig, saker funkar en period och sen inte och så skiljer det sig ju från barn till barn. Men den informationen hjälpte i alla fall oss
Mycket bra info!
Hedvig åt var 3:e timma och hade inte problem med magen första månaden medans det sista tiden har varit mycket gaser och ont och då vill hon gärna tröstäta så det blir amning oftare och oftare vilket antagligen lett till mer gaser...
Man kanske skall pumpa lite innan amningen då för att komma till rätta med det.