• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:15:19 följande:
    Jag har inte koll på alla miljoner muslimska organisationer. Men eftersom inte hela mellanöstern, sydostasien och stora delar av afrika rusat hit för att slå ihjäl honom så verkar det som att den stora majoriteten faktiskt skiter kallt i Lars Vilks. Det finns muslimer som tycker att dödshoten är fel. Men samtidigt kan man inte ducka för att Lars Vilks medvetet provocerade i en tid där muslimer var väldigt utsatta. Skulle halva planeten bestämma sig för att kristendomen var ond och skulle bombas sönder och samman skulle nidbilder på Jesus också bemötas illa. Det är inget konstigare än när huligangrupper spöar på varandra, faktiskt. Folk behöver sina hjältar och helgon, att djävlas med dem är rätt mycket att tigga om bråk.
    Förmodligen fördömmer så gott som alla muslimer Lars Vilks konst, även om dom inte kommer hit och slår ihjäl honom. I debatten om muhammedteckningarna har muslimerna bara bemött Lars Vilks med hat och har gång på gång hävdat att muslimska "regler" ska stå ovanför yttrandefriheten. Det bemötandet skiljer sig markant från Svenska kyrkans hantering av Ecce Homo.
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:35:18 följande:
    Kristna är inte decenniets mobbingobjekt. Det gör en viss skillnad.
    På vilket sätt är muslimer mobbningsobjekt? Alla religioner får ta emot en hel del kritik. Problemen uppstår när folk blir provocerade av kritik.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:17:05 följande:
    Det tror jag nog inte. Folk ser det de vill se. Uppenbarligen finns det många som VILL se förorten som ett bevis för att invandrare är onda/etniskt predestinerade till dumheter/fel att ha i Sverige. Och då utmålar de givetvis förorten till sin fördel, kosta vad det kosta vill.
    Betyder det att alla i tråden som skriver negativa saker om förorten är invandrarhatare? Ljuger folk om sina upplevelser i förorten bara för att kasta skit på invandrarna?

Man ser det man vill se. I synnerhet om man inte har sett så mycket mer än sin älskade förort.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:34:39 följande:
    Aha. Du erkänner alltså att du är hemmablind om Sverige då?

Och inte hela mitt liv, 32 år. Jag är äldre än så.
    Grejen med hemmablindhet är att man är omedveten om sin hemmablindhet. Risken för hemmablindhet ökar om man bor på samma plats (ort, stadsdel, stad, region, land, världsdel, planet) större delen av livet och således inte har något att jämföra sin tillvaro med.
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-25 02:00:35 följande:
    Förmodligen fördömmer så gott som alla muslimer Lars Vilks konst, även om dom inte kommer hit och slår ihjäl honom. I debatten om muhammedteckningarna har muslimerna bara bemött Lars Vilks med hat och har gång på gång hävdat att muslimska "regler" ska stå ovanför yttrandefriheten. Det bemötandet skiljer sig markant från Svenska kyrkans hantering av Ecce Homo.
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:35:18 följande:
    Kristna är inte decenniets mobbingobjekt. Det gör en viss skillnad.
    På vilket sätt är muslimer mobbningsobjekt? Alla religioner får ta emot en hel del kritik. Problemen uppstår när folk blir provocerade av kritik.
    Det första stycket är rena fördomar och inget annat. Att anta att en miljard människor tycker exakt likadant bara för att de delar religion är naivt i bästa fall, rasistiskt i värsta fall.

Du har missat att herr Bush gick ut i "korståg" mot islam? Att det blev OK att smäda, häda och kasta skit på islam på sätt som aldrig hade varit OK att göra mot, säg, buddism, hinduism eller judendom? Att många har rackat ned på islam helt enkelt därför att man nu "får" göra det? Helt utan objektiv syn på religionen och dess utövare?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-25 02:13:56 följande:
    Betyder det att alla i tråden som skriver negativa saker om förorten är invandrarhatare? Ljuger folk om sina upplevelser i förorten bara för att kasta skit på invandrarna?

Man ser det man vill se. I synnerhet om man inte har sett så mycket mer än sin älskade förort.
    Oh please! Om det bara varit jag hade jag funderat på det, men jag är inte ensam om det. Och jag har bott på andra håll ca ett halvår när jag studerade. Och jag har vänner, flickvänner och andra som också är här titt som tätt som trivs här.

Och ja, folk överdriver och snackar skit. När jag gick på Tensta Gymnasium så hörde jag ofta folk som tyckte synd om mig, som trodde på sina kompisars bryllingars farbröders exhustrurs barnbarns berättelser om folk som fick spö mitt på ljusa dagen precis utanför skolan. Well, det hände aldrig under mina tre då jag pluggade där, och inte heller under de år jag jobbade och spelade teater i området. Jag säger inte att det är ett problemfritt område, men det ÄR massivt överdrivet av både slaskpressen och utav de som har ett intresse i att smutskasta allt som har med invandrare att göra. Det är ett faktum.
  • sverker11
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 10:05:32 följande:
    Det första stycket är rena fördomar och inget annat. Att anta att en miljard människor tycker exakt likadant bara för att de delar religion är naivt i bästa fall, rasistiskt i värsta fall.

Du har missat att herr Bush gick ut i "korståg" mot islam? Att det blev OK att smäda, häda och kasta skit på islam på sätt som aldrig hade varit OK att göra mot, säg, buddism, hinduism eller judendom? Att många har rackat ned på islam helt enkelt därför att man nu "får" göra det? Helt utan objektiv syn på religionen och dess utövare?
    Nu har nog judarna fått utså mer än muslimerna om man tittar historiskt och det förekommer fortfarande en hel del antijudiska tankar. Att buddism och hindusm inte hånas är troligen för att de (fortfarande) är en ganska marginell företeelse i Sverige och att förespråkare för de religionerna inte utfärdat dödsdommar mot författare och konstnärer samt inte begått några riktigt spektakulära och tv-mässiga terrordåd.
  • Dorian Ertymexx
    sverker11 skrev 2010-06-25 14:42:41 följande:
    Nu har nog judarna fått utså mer än muslimerna om man tittar historiskt och det förekommer fortfarande en hel del antijudiska tankar. Att buddism och hindusm inte hånas är troligen för att de (fortfarande) är en ganska marginell företeelse i Sverige och att förespråkare för de religionerna inte utfärdat dödsdommar mot författare och konstnärer samt inte begått några riktigt spektakulära och tv-mässiga terrordåd.
    Och då är det OK att mosa på muslimer, för att de inte lidit lika mycket som judarna? Det är en milt sagt märklig tes. "Jo jag vet att du är mobbad, lilla Lasse, men din storebror har varit mobbad mer och värre, så du får nog stå ut ett tag till!" Eh?

Johodå, hinduer är väldigt duktiga på det där. De har bara inte haft skäl att vända det mot väst. Men mycket av det man anklagar muslimer för är lika sant (ibland mer) för hinduer. Buddister kan också supa kål rätt bra, men vi i väst har märkt av mycket litet av det hela.

Problemet är väl just att media fokuserar mycket på islam iom herr buskes lilla korstågslek för att säkra oljan. Och eftersom västvärlden skulle övertygas om att stödja det kriget måste först fienden demoniseras och erkännas som mobbingbara. Många nappade på det, tyvärr. Otroligt sorgligt att vi inte kommit längre än så.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 10:05:32 följande:

Är det inte rimligt att anta att alla muslimer fördömmer Lars Vilks konst, med tanke på vad koranen säger? På vilket sätt är det rasistiskt?

Det var OK att häda, smäda och kasta skit på alla religioner, inklusive islam, innan Bush började kriga och det är fortfarande OK nästan överallt i västvärlden. Så bör det vara i ett sekulariserat samhälle. En religion är bara helig för dess utövare. Att islam är den religion som kritiseras mest i Sverige beror på musliminvandringen och att muslimer av olika anledningar drar till sig betydligt mer uppmärksamhet än t ex hinduer.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 10:10:00 följande:
    Oh please! Om det bara varit jag hade jag funderat på det, men jag är inte ensam om det. Och jag har bott på andra håll ca ett halvår när jag studerade. Och jag har vänner, flickvänner och andra som också är här titt som tätt som trivs här.

Och ja, folk överdriver och snackar skit. När jag gick på Tensta Gymnasium så hörde jag ofta folk som tyckte synd om mig, som trodde på sina kompisars bryllingars farbröders exhustrurs barnbarns berättelser om folk som fick spö mitt på ljusa dagen precis utanför skolan. Well, det hände aldrig under mina tre då jag pluggade där, och inte heller under de år jag jobbade och spelade teater i området. Jag säger inte att det är ett problemfritt område, men det ÄR massivt överdrivet av både slaskpressen och utav de som har ett intresse i att smutskasta allt som har med invandrare att göra. Det är ett faktum.
    Faktum är att det är ganska många här i tråden som skriver att dom bor eller har bott i en invandrartät förort och inte trivs/trivdes på grund av alla problem. Är detta bara massiva överdrifter? Man kan inte bortse från att väldigt många upplever invandrartäta förorter som en dålig plats att bo på.

Tänk på att debatten om förorter omfattar betydligt mer än din förort, dina vänner och din uppväxt.
  • bitte67
    ko med träd skrev 2010-06-25 01:35:50 följande:
    Då har du perspektiv på situationen i förorten. Vad är det som gör att situationen i det "fina" området inte är bättre än i förorten?
    Same shit, om vi säger så. Gräset är inte grönare på andra sidan helt enkelt.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.