• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-25 20:01:24 följande:
    Är det inte rimligt att anta att alla muslimer fördömmer Lars Vilks konst, med tanke på vad koranen säger? På vilket sätt är det rasistiskt?

Det var OK att häda, smäda och kasta skit på alla religioner, inklusive islam, innan Bush började kriga och det är fortfarande OK nästan överallt i västvärlden. Så bör det vara i ett sekulariserat samhälle. En religion är bara helig för dess utövare. Att islam är den religion som kritiseras mest i Sverige beror på musliminvandringen och att muslimer av olika anledningar drar till sig betydligt mer uppmärksamhet än t ex hinduer.
    Nej, det är inte rimligt. Lika rimligt som att anta att alla kristna hatar Elisabeth Ohlson Wallin efter vad som står i bibeln. Eller Jonas Gardell, för den delen. Eller Richard Dawkins. Det vill säga inte alls. Kristna är individer med olika värderingar och olika grader av dogmatism och känslighet. Varför skulle muslimer vara annorlunda?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-25 20:07:23 följande:
    Faktum är att det är ganska många här i tråden som skriver att dom bor eller har bott i en invandrartät förort och inte trivs/trivdes på grund av alla problem. Är detta bara massiva överdrifter? Man kan inte bortse från att väldigt många upplever invandrartäta förorter som en dålig plats att bo på.

Tänk på att debatten om förorter omfattar betydligt mer än din förort, dina vänner och din uppväxt.
    Ja. Och den omfattar också mycket, mycket mer än Rosengård och Södertälje under korta perioder.
  • bitte67
    Mamma till två mirakel skrev 2010-06-25 21:20:26 följande:
    Det är inte bara invandrare som tänder eld på skolor å annat!
    Exakt. I vårt (invandrartäta) område var det ett gäng svenska och finska (ja invandrare de med) ungar som tände på ett antal förskolor. Bara för att de hade tråkigt...
  • Joppis

Nej. men det är betydligt vanligare att invandrarungdomar är ansvariga för upploppen som sker i förorterna.

Likaså så är det dessa ungdomar som kastar sten på räddningstjänsten. Min åkit att dom som försöker hindrar räddningstjänsten vid brand i hus skall gripas för morbrand oavsett om dom varit med och tänt på eller ej.

• Dorian Ertymexx
    Klaaart att det är! Svenskar skulle ALDRIG göra så! När vikingarna besökte städer runtom i Europa så var det deras invandrade medresenärer som rövade och brände, inte de svenska vikingarna! Under 30-åriga kriget var det finnarna som drog runt och härjade, de svenska kungarna försökte bara stoppa dem. Under almstriden så var det invandrare som djävlades, svenskarna var så laglydiga och snälla så. Och givetvis var skotten i Ådalen avfyrade av en libanes, inte av en svensk. Veeeet du väl! ;)
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-06-26 11:43:08 följande:

Nej. men det är betydligt vanligare att invandrarungdomar är ansvariga för upploppen som sker i förorterna.

Likaså så är det dessa ungdomar som kastar sten på räddningstjänsten. Min åkit att dom som försöker hindrar räddningstjänsten vid brand i hus skall gripas för morbrand oavsett om dom varit med och tänt på eller ej.

Och det har du bevis för?
  • Conrad
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-26 13:10:20 följande:
    Och det har du bevis för?
    Sådan statistik hade varit intressant men existerar naturligtvis inte. Att undvika obekväma fakta är det nutida svenska sättet att lösa problem; finns inte statisitk finns inte problemet.

"Brott bland svenskar och invandrare" (BRÅ) utkom 2005. Folkpartiets förre integratiosntalesman Mauricio Rojas skrev då att "Ämnet har ansetts vara tabu", "Sanningen är att det har varit mycket kontroversiellt att över huvud taget undersöka denna känsliga aspekt av vår verklighet."

Efter 2005 har vad jag vet inget publicerats.

Det är nog inte sannolikt att vi som tror att man kan dra slutsater av i vilka stadsdelar skolor bränns ner eller av krigsreportagen från förorterna blir omvända när identiteten hos de tre häktade i Rinkeby
    blir känd.

• enny signatur
    ko med träd skrev 2010-06-25 02:00:35 följande:
    Förmodligen fördömmer så gott som alla muslimer Lars Vilks konst, även om dom inte kommer hit och slår ihjäl honom. I debatten om muhammedteckningarna har muslimerna bara bemött Lars Vilks med hat och har gång på gång hävdat att muslimska "regler" ska stå ovanför yttrandefriheten. Det bemötandet skiljer sig markant från Svenska kyrkans hantering av Ecce Homo.
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:35:18 följande:
    Kristna är inte decenniets mobbingobjekt. Det gör en viss skillnad.
    På vilket sätt är muslimer mobbningsobjekt? Alla religioner får ta emot en hel del kritik. Problemen uppstår när folk blir provocerade av kritik.
    svenska kyrkans som sådan ja men det är ett förbund.

och nej muslimer som helhet bemöter inte med hat, och påpekar att deras regler ska gälla, nub landar du kort. 
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 21:17:56 följande:
    Nej, det är inte rimligt. Lika rimligt som att anta att alla kristna hatar Elisabeth Ohlson Wallin efter vad som står i bibeln. Eller Jonas Gardell, för den delen. Eller Richard Dawkins. Det vill säga inte alls. Kristna är individer med olika värderingar och olika grader av dogmatism och känslighet. Varför skulle muslimer vara annorlunda?
    Fast hur stor del av alla muslimer tycker att det är OK att avbilda Muhammed? Om det finns några är det väldigt synd att man aldrig ser dom i debatterna.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.