• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • SoStylish

Jag skulle heller aldrig vilja bo i en invandrartät förort. Då bor jag hellre i en liten stuga i skogen utan el och vatten.

• enny signatur
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-27 11:01:49 följande:
    Lars Vilks skulle ju iallafall inte kunna promenera genom Rinkeby med en namnskylt på bröstet utan att bli ihjälslagen, det kan man nog iallafall garantera.

Skaparen av Ecce Homo kan säkerligen gå tämligen oskadd på väckelsemöte hos Livets Ord i Uppsala dock.

Den kritik som utställningen mötte omfattade inte enbart debattsidor och media, den tog sig även handgripliga uttryck. Vid visningen i Uppsala domkyrka bombhotades kyrkan och polisbevakning kallades in. Livets Ord ordnade förbönsmöten mot utställningen men bara enstaka demonstranter stod utanför kyrkan och delade ut flygblad. Domprost Tuulikki Koivunen Bylund, som hade gett tillstånd till visningarna, fick motta både positiva och negativa brev och ett mordhot. Inga av de fyra anmälningar som gjordes mot henne renderade dock någon åtgärd från domkapitlet. Samtliga tre visningar gick också lugnt till och domkyrkan var fylld av besökare.

När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades, med deltagare främst från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. Flera personer misshandlades i det tumult som utbröt när demonstranterna försökte storma museet.

Ecce Homo har vid flera visningar utsatts för attentat[1] och vid några tillfällen har man lyckats förstöra ett eller flera fotografier. Enskilda museitjänstemän har fått motta hot, och museilokaler har vandaliserats. Elisabeth Ohlson Wallin har mordhotats, bombhotats och fått hatbrev[2]

Efterspel 

Utställningen fick stor internationell uppmärksamhet i samband med den svenska debatten och har sedan 1999 visats i ett flertal europeiska städer, däribland Rom under Europride år 2000. Elisabeth Ohlson Wallin utträdde ur Svenska kyrkan 1999, men sa samtidigt att hon hade kvar sin kristna tro.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_(utställning)

visst lät det lugnt och fredfullt med!
  • enny signatur
    enny signatur skrev 2010-06-27 23:01:16 följande:

Den kritik som utställningen mötte omfattade inte enbart debattsidor och media, den tog sig även handgripliga uttryck. Vid visningen i Uppsala domkyrka bombhotades kyrkan och polisbevakning kallades in. Livets Ord ordnade förbönsmöten mot utställningen men bara enstaka demonstranter stod utanför kyrkan och delade ut flygblad. Domprost Tuulikki Koivunen Bylund, som hade gett tillstånd till visningarna, fick motta både positiva och negativa brev och ett mordhot. Inga av de fyra anmälningar som gjordes mot henne renderade dock någon åtgärd från domkapitlet. Samtliga tre visningar gick också lugnt till och domkyrkan var fylld av besökare.

När Ecce Homo visades i Norrköping i mars 1999 blev situationen mer våldsam. Museet blev bombhotat och en välplanerad demonstration med trehundra till fyrahundra deltagare anordnades, med deltagare främst från den syrisk-ortodoxa församlingen. När demonstrationståget kom fram till stadsmuseet utbröt upplopp när demonstranterna igenkände Elisabeth Ohlson Wallin och började slänga grus och ropa "hora" och "fitta" efter henne. Flera personer misshandlades i det tumult som utbröt när demonstranterna försökte storma museet.

Ecce Homo har vid flera visningar utsatts för attentat[1] och vid några tillfällen har man lyckats förstöra ett eller flera fotografier. Enskilda museitjänstemän har fått motta hot, och museilokaler har vandaliserats. Elisabeth Ohlson Wallin har mordhotats, bombhotats och fått hatbrev[2]

Efterspel 

Utställningen fick stor internationell uppmärksamhet i samband med den svenska debatten och har sedan 1999 visats i ett flertal europeiska städer, däribland Rom under Europride år 2000. Elisabeth Ohlson Wallin utträdde ur Svenska kyrkan 1999, men sa samtidigt att hon hade kvar sin kristna tro.

sv.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_(utställning)

visst lät det lugnt och fredfullt med!
    Det skulle inte vara efterspelet utan detta...
    Debatt i kyrka och riksdag [redigera]

Att domprost Tuulikki Koivunen Bylunds tillstånd att visa Ecce Homo i domkyrkan i efterhand sanktionerades av ärkebiskop K.G. Hammarledde till en omfattande debatt i press och kyrkliga fora, liksom till att påven ställde in ärkebiskopens audiens i Vatikanen hösten 1998. Mötet mellan K.G. Hammar och påven ägde istället rum i maj 1999.

• Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-06-27 22:08:45 följande:
    Ja, nu är väl filmer, filmade med mobiltelefoner m.m ingen "teater" utan verklighet. Du vet, den utanför din bubbla.
    Du mean som sker även i innerstan i lika hög grad?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-27 17:34:07 följande:
    Att Lars Vilks "garanterat" skulle bli ihjälslagen. Han skulle sannolikt få massivt med skäll, kanske ett par tomater på sig, men ingen skulle slå ihjäl honom. Och att Elisabeth Ohlson Wallin skulle få ett snällt mottagande bland extremkristna; yeah, right. Kanske i Svenska Kyrkan eller en del mindre hårdnackade församlingar, men bland extrema kristna skulle hon få höra ett och annat. Och kanske också få tomater på sig, vad vet jag.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
    Hmm, om han blir fysiskt attackerad inne på Uppsala Universitet och man sedan försöker elda upp hans hus (och honom?) så kan man nog inte bara förvänta sig tomater. När pöbeln väl kommer igång så är nog livet i stor fara.. Rinkeby skulle han kanske överleva, men knappast Rosengård med tidigare aktiviteter i minne.

De som gick till handgripligheter mot Ecce Homo var väl 'hårdnackade' syrianer om jag inte missminner mig? Livets ord höll förbön mot mötet, men inget ytterliggare (kanske ngt flygblad). Tror inte hotbilden är jämförbar.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-27 06:58:59 följande:
    Liten del. Men att man inte tycker att det är OK betyder inte att man nödvändigtvis blir sur eller mordisk av Lars Vilks bilder. Det finns nog få kristna som tycker att det är OK att framställa Jesus på samma vis heller. Men på samma sätt är det nog få som skulle börja skicka hatbrev och dödshot.

Eller menar du att Lars Vilks har mottaget nästan en miljard dödshot, på världens alla språk?
    Han får inte dödshot från alla muslimer, men större delen av muslimerna borde rimligtvis fördömma hans konstnärliga handlingar eftersom dom bryter mot en, för muslimer, väldigt viktig regel.
  • Gung Ho
    ko med träd skrev 2010-06-28 01:41:24 följande:
    Han får inte dödshot från alla muslimer, men större delen av muslimerna borde rimligtvis fördömma hans konstnärliga handlingar eftersom dom bryter mot en, för muslimer, väldigt viktig regel.
    Men fördöma är inte detsamma som att agera fysiskt..

Omöjligt att 'veta' men skulle vara intressant att se om fler muslimer uppmanar/ursäktar fysiskt agerande jämfört med kristna ang Ecce Homo.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-27 07:00:37 följande:
    Knappast. En del känner sig oroliga eftersom de "vet" hur det är, precis som du. Du skulle kanske inte känna dig trygg i förorten eftersom du "vet" hur det är: jag som VET hur det är är å andra sidan trygg.
    Jag har personliga erfarenheter av förorten så jag VET i allra högsta grad hur det kan vara. Ser dock inte mina upplevelser som den absoluta sanningen om förorten, utan föredrar att också lyssna på hur andra upplever situationen och på så sätt skaffa mig en mer nyanserad bild av förortslivet. Enstaka reflektioner om livet i förorten säger inte så mycket eftersom folk uppfattar saker och ting väldigt olika.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-27 07:01:53 följande:
    Nej. Och det beror på att a) de inte finns, b) de inte skriver eller c) de inte får något utrymme, eftersom det är "roligare"/mer lönsamt för medier att visa de bråkiga än de sansade?
    Etablerade medier har nog inget emot att en liberal muslim kommer in och nyanserar debatten. Dessutom finns det utrymme för alla i debatten som pågår utanför etablerade medier, så alternativ a och b låter mest troliga.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.