• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Gung Ho
    Joppis skrev 2010-06-28 15:58:03 följande:
    Jaha? Inte för att det finns diverse problem i dessa områden då? Det finns väl inte en normal svensk som frivilligt flyttar till Rosengård (inte en svensk barnfamilj iaf)
    Väldigt få iaf skulle jag tro om man med 'svensk' menar utan invandrarbakgrund. De med kopplingar till området kanske är undantagna.
  • bitte67
    Add3 skrev 2010-06-29 03:08:43 följande:
    Ja, de flesta av dessa 'typiska' områden fick ganska tidigt en högre brottslighet än genomsnittet.
    Men vad var det du inte förstod? Expressen skrev på 70-talet en massa skit om området som inte var sant! Efter det fick det en stämpel som inte går att tvätta bort. För alla hade ju läst hur dåligt det var, men ändå var inte ett ord sant. Nu pratar jag inte om Rinkeby eller Rosengård utan Botkyrka och där har det fortfarande inte varit några upplopp eller kravaller.
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-29 01:20:26 följande:
    Lilysmamma skrev 2010-06-29 00:21:48 följande:
    Självklart handlar det inte BARA om problem i förorterna, är nog ingen som påstått det heller.
    Däremot är det faktiskt dags att öppna ögonen lite och se att skiten faktiskt sker. Så klar inte BARA i invandrartäta förorter men i stor utsträckning där. Det gäller att inte se saker som svart och vitt från båda hållen. Sluta peka finger och kalla det för rasism för att man vill ha ett fungerande samhälle och för att man faktiskt ser vad som sker och inte gillar det.

Många råkar aldrig ut för något och bor tryggt och trivs hela sitt liv i förorterna, vissa råkar ut för allt för mycket skit. Man måste inse att bara för att något inte händer en själv så betyder det inte att problemet inte finns.

Man kan inte skylla allt på misslyckad integrering och på samhället och svenskarna. Invandrarna säger själva att dom helst vill bo i invandrartäta områden för att det känns som "hemma". Flyktingpolitiken i Sverige MÅSTE förändras. Gränserna bör stängas för invandring eller iaf begränsas till det yttersta. Det är inte rasistiskt att tycka så. Behöver inte nödvändigtvis handla om invandrarna i sig utan om ett samhälle som inte fungerar och som inte KAN försörja hur många som helst. Vi MÅSTE "städa" upp hemma innan vi kan ta resten av världen under våra vingar. Jag anser även att man skall förvisas från Sverige om man begår grova brott som icke medborgare i Sverige. Det handlar inte om elakhet utan om logik.

Jag avslutar med några Youtube klipp om vad som kan ske och sker i invandrartäta förorter:

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

"Kriminell och kriminell, man är från förorten, det är så man lever."
    Hur menar du med att vi int ekan försörja hur många som helst? Du menar att vi behöver få upp vår standard än mer jämfört med omvärldens eller hur tänkte du där?
    Många vill bo tillsammans med andra från samma ställe, det är inte så märkligt, tycker du? De har en historia tillsammans och också en nutid. 
    Det är inte stängda gränser vi behöver, det är snarare att bekämpa fördomar(diskriminering vilket  försvårar för många att få jobb tex), skaffa bättre system (att inte få jobba är inte ett bra sätt!), sluta hota (de tär trygghet som behövs, inte avvisningsbeslut) och faktiskt se den ekonomiska biten och försöka få bukt med den.
    Ja det säger ju sig självt, bor man här utan att kunna språket och utan att kunna få jobb så får man ju sina pengar från staten, eller hur? Skiter väl fullständigt i hur andra länder har det. Vi har stor arbetslöshet i Sverige, det gäller svenskar, invandrare, ja alla. Då är det väl ganska självklart att vi inte kan erbjuda fler flyktingar och invandrare jobb när det inte finns jobb till alla dom som redan bor i Sverige. Alltså faller det sig ju rätt naturligt att om man får fler invånare utan fler jobb så blir det fler som går på soc. Det fattar väl du också??

Jag förstår att folk vill bo bland de sina i ett nytt land, är ju en trygghet i sig. Men det hjälper dom ju knappast att integreras i samhället. Samtidigt som samhället får skit för att dom INTE integreras.

Jag förstår inte riktigt vad det är du föreslår. Vi kan ju knappast trolla fram jobb som inte finns. Det är stor konkurrens på arbetsmarknaden, gäller alla. Vi kan inte hjälpa folk få jobb som inte finns att få.
    Vecka 25
  • Ulf Harrys Farsa
    bitte67 skrev 2010-06-29 12:28:48 följande:
    Men vad var det du inte förstod? Expressen skrev på 70-talet en massa skit om området som inte var sant! Efter det fick det en stämpel som inte går att tvätta bort. För alla hade ju läst hur dåligt det var, men ändå var inte ett ord sant. Nu pratar jag inte om Rinkeby eller Rosengård utan Botkyrka och där har det fortfarande inte varit några upplopp eller kravaller.
    Gammal artikel, men Botkyrka i en liten ask...

www.aftonbladet.se/wendela/article59430.ab
  • Joppis
    bitte67 skrev 2010-06-29 12:28:48 följande:
    Tidsfråga... Det är inte frågan OM det sker, utan när.
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-29 01:20:26 följande:
    Joppis skrev 2010-06-28 23:32:48 följande:
    Ja, det har det ju kan man ju säga. Det är invandrartäta förorter där det förekommer mer eller mindre upplopp ja.
    Jag har nog missat de där upploppen här hemma i Gottsunda...  Däremot träffat på många människor som innan jag flyttade hit berättade saker om stället. Några lovordade det (de bodde här eller hade bott här) och stor del pratade i termer av våld, rädslor, gäng och annat, de jobbade här eller var här ibland. De sa oftast saker som att "På dagen är det ju lugnt men det är på natten, man ska ju inte åka igenom centrum här vid 1 tiden, då är gängen här... Vid 3 ska man inte vandra omkring här, då riskerar man att råka illa ut". 
    Nu råkar jag vara en sådandär nattvarelse och inte skulle jag ha några bekymmer med att bege mig till centrum klockan 1 på natten, men jag ser inte riktigt poängen med det vidare ofta. Jag har varit där den tiden för att lämna vänner vid bussar och så men... Däremot så vandrar jag omkring ute på promenader på natten då och då och visst träffar jag på folk ute, endra är de rätt tysta av sig eller hälsar, som på övriga ställen. De gäng jag sätt har inte besvärat mig och inte någon annan vad jag sett förutom en tant (som verkade besvära dem minst lika mycket). Jag säger inte att saker inte sker här, men jag säger att folk ger en väldigt snevriden bild. Att det förekommer saker gör inte att det är farligt. 
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=3064699
    www.aftonbladet.se/nyheter/article5750757.ab
    Vecka 25
  • enny signatur
    Lilysmamma skrev 2010-06-29 12:32:41 följande:
    Ja det säger ju sig självt, bor man här utan att kunna språket och utan att kunna få jobb så får man ju sina pengar från staten, eller hur? Skiter väl fullständigt i hur andra länder har det. Vi har stor arbetslöshet i Sverige, det gäller svenskar, invandrare, ja alla. Då är det väl ganska självklart att vi inte kan erbjuda fler flyktingar och invandrare jobb när det inte finns jobb till alla dom som redan bor i Sverige. Alltså faller det sig ju rätt naturligt att om man får fler invånare utan fler jobb så blir det fler som går på soc. Det fattar väl du också??

Jag förstår att folk vill bo bland de sina i ett nytt land, är ju en trygghet i sig. Men det hjälper dom ju knappast att integreras i samhället. Samtidigt som samhället får skit för att dom INTE integreras.

Jag förstår inte riktigt vad det är du föreslår. Vi kan ju knappast trolla fram jobb som inte finns. Det är stor konkurrens på arbetsmarknaden, gäller alla. Vi kan inte hjälpa folk få jobb som inte finns att få.
    Du borde fundera på hur vi får mer jobb istället. Jag kan komma med väldigt många olika sätt men det blir en helt annan diskussion än vad denna är. Klart är väl iaf att ju fler folk det är ju fler folk är det... 
    Om du läser ditt första stycke igen, svarar det på min fråga? Varför har vi inte råd?

Fast det är inte integration man oftast vill ha, integration innebär att båda faktiskt anpassas efter varandra, att erfarenheterna snarare blir nyttiga för samhället än en belastning. Menar du att det är invandrarna som väljer att bli diskriminerade, att det ses som negativt att de faktiskt inte är födda här (eller deras föräldrar ibland)?
    Folk tenderar att gruppera ihop sig med de som de känner ja, men det är skillnad mellan det och som det är nu. Nu handlar det inte om att folk bara väljer så utan att man automatiskt hamnar på vissa ställen om man inte har en kötid på 10 år+ 
  • enny signatur
    Jaha, vad är din poäng? Jag har inte sagt att inget sker, jag har sagt att det inte innebär att det är ett farligt område. 
    Det handlar inte bara om invandrartäta förorter utan klart fler ställen. Där jag växte upp (svensk kustby) så har det hänt hur mycket saker som helst, men man rapporterar inte om det på samma sätt.

Man skulle ju kunna fokusera på ekonomiska situationen på dessa ställen istället för invandringen om man vill. Man skulle ju kunna göra artiklar om annat än våldet med...

Vad har hänt senaste tiden i gottsunda av värde? 
  • Kate Ryan

Resultatet talar för sig själv, Invandrare vill inte bo bland svenskar, Svenskar vill inte bo bland invandrare. När vi nu konstaterat detta så bör vi fråga oss varför. Varför har sverige världens högsta invandring när svenskar inte vill bo bland invandrare?

Frågorna som dyker upp är många och komplicerade. Det finns 1000-tals teorier och tusentals förklaringsmodeller. Att försöka analysera fenomenet invandring är som att hitta meningen med livet. Man får olika svar beroende på vem man frågar. Personligen har jag inget emot invandrare som människor, alla är vi levande varelser på samma jord.

Även fast jag har utländska vänner så står jag fast vid mitt biologiska och kulturella arv. Det finns saker för mig som är värd att bevara. Likadant resonerar invandrare. Invandrare vill likväl svenskar behålla sin kulturella och biologiska särart. Därav den naturliga segregationen. Att vilja bo i en invandrattät förort är därmed som svensk onaturligt.

Att assimilera invandrare blir därmed omänskligt, vilka är vi svenskar att tvinga invandrare att ta till sig våran kultur, värderingar och leverne.

• Finis
    enny signatur skrev 2010-06-29 19:08:58 följande:
    Du borde fundera på hur vi får mer jobb istället. Jag kan komma med väldigt många olika sätt men det blir en helt annan diskussion än vad denna är. Klart är väl iaf att ju fler folk det är ju fler folk är det... 
    Om du läser ditt första stycke igen, svarar det på min fråga? Varför har vi inte råd?

Fast det är inte integration man oftast vill ha, integration innebär att båda faktiskt anpassas efter varandra, att erfarenheterna snarare blir nyttiga för samhället än en belastning. Menar du att det är invandrarna som väljer att bli diskriminerade, att det ses som negativt att de faktiskt inte är födda här (eller deras föräldrar ibland)?
    Folk tenderar att gruppera ihop sig med de som de känner ja, men det är skillnad mellan det och som det är nu. Nu handlar det inte om att folk bara väljer så utan att man automatiskt hamnar på vissa ställen om man inte har en kötid på 10 år+ 
    Men skojar du eller? Hur kan du fråga varför vi inte har råd? Tror du Sverige har hur mycket resurser som helst? Kan ha hur många som helst stående på socialbidrag? Vilket blir konsekvensen av för stor invandring då det inte finns jobb åt alla. OM du inte förstår att det är svar på din fråga så kan jag inte hjälpa dig. Vad bra att du har så många kanon idéer om vad det finns nya jobb, kanske borde dela med dig av dom till staten.

Jag förstår faktiskt hur du inte kan se att invandrarna själva är delaktiga i din egen segregering. Det är knappast bara invandrare som måste vänta 10+ år på en lägenhet i ett "bättre" område.Det är knappast bara invandrare som inte får jobb. Kan du inte se det??

Jag fattar också att man inte kan skylla invandrare för allt ont i Sverige, inte det jag är ute efter heller. Men det fungerar inte som det är idag. Det behöver ske en förändring då det inte finns jobb och bostäder och resurser till hur många som helst. Alltså kan vi inte ha hur stor invandring som helst för det leder till fler invånare i ett land där resurserna redan är begränsade och på bristningsgränsen.

Är det bara synd om invandrarna? Är det isf inte synd om svenskarna också som inte kan få bostad och jobb i sitt eget land? Självklart ska man hjälpa utsatta flyktingar om man KAN, om resurserna finns. Men varför tror du att ekonomin är den största valfrågan? Det finns så många fickor att stoppa pengarna i. Och ja, jag erkänner, jag vill hellre ha bra barnomsorg, äldreomsorg och sjukvård än att hjälpa ytterligare 1 miljon invandrare att bo i Sverige. Varför ska man kompromissa om sin levnadsstandard för att folk i andra länder hör att vi har bra välfärdssystem i Sverige? Nu snackar jag inte om folk som flyr sina hemländer utan såna som väljer att flytta hit av bekvämlighetssjäl.

I Sverige har vi än så länge bra sjukvård som inte kostar oss privatpersoner speciellt mycket. Vi har folktandvård tills vi blir vuxna.Rabatt på mediciner. Det är inte så i alla länder. Tror du på fullaste allvar att det kommer kunna fortsätta vara så om vi "släpper in" tiotusentals invandrare varje år när det inte finns jobb att få? Ja visst, det suger att det inte finns jobb att få, men så är det.
    Vecka 25
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.