enny signatur skrev 2010-06-29 19:08:58 följande:
Du borde fundera på hur vi får mer jobb istället. Jag kan komma med väldigt många olika sätt men det blir en helt annan diskussion än vad denna är. Klart är väl iaf att ju fler folk det är ju fler folk är det...
Om du läser ditt första stycke igen, svarar det på min fråga? Varför har vi inte råd?
Fast det är inte integration man oftast vill ha, integration innebär att båda faktiskt anpassas efter varandra, att erfarenheterna snarare blir nyttiga för samhället än en belastning. Menar du att det är invandrarna som väljer att bli diskriminerade, att det ses som negativt att de faktiskt inte är födda här (eller deras föräldrar ibland)?
Folk tenderar att gruppera ihop sig med de som de känner ja, men det är skillnad mellan det och som det är nu. Nu handlar det inte om att folk bara väljer så utan att man automatiskt hamnar på vissa ställen om man inte har en kötid på 10 år+
Men skojar du eller? Hur kan du fråga varför vi inte har råd? Tror du Sverige har hur mycket resurser som helst? Kan ha hur många som helst stående på socialbidrag? Vilket blir konsekvensen av för stor invandring då det inte finns jobb åt alla. OM du inte förstår att det är svar på din fråga så kan jag inte hjälpa dig. Vad bra att du har så många kanon idéer om vad det finns nya jobb, kanske borde dela med dig av dom till staten.
Jag förstår faktiskt hur du inte kan se att invandrarna själva är delaktiga i din egen segregering. Det är knappast bara invandrare som måste vänta 10+ år på en lägenhet i ett "bättre" område.Det är knappast bara invandrare som inte får jobb. Kan du inte se det??
Jag fattar också att man inte kan skylla invandrare för allt ont i Sverige, inte det jag är ute efter heller. Men det fungerar inte som det är idag. Det behöver ske en förändring då det inte finns jobb och bostäder och resurser till hur många som helst. Alltså kan vi inte ha hur stor invandring som helst för det leder till fler invånare i ett land där resurserna redan är begränsade och på bristningsgränsen.
Är det bara synd om invandrarna? Är det isf inte synd om svenskarna också som inte kan få bostad och jobb i sitt eget land? Självklart ska man hjälpa utsatta flyktingar om man KAN, om resurserna finns. Men varför tror du att ekonomin är den största valfrågan? Det finns så många fickor att stoppa pengarna i. Och ja, jag erkänner, jag vill hellre ha bra barnomsorg, äldreomsorg och sjukvård än att hjälpa ytterligare 1 miljon invandrare att bo i Sverige. Varför ska man kompromissa om sin levnadsstandard för att folk i andra länder hör att vi har bra välfärdssystem i Sverige? Nu snackar jag inte om folk som flyr sina hemländer utan såna som väljer att flytta hit av bekvämlighetssjäl.
I Sverige har vi
än så länge bra sjukvård som inte kostar oss privatpersoner speciellt mycket. Vi har folktandvård tills vi blir vuxna.Rabatt på mediciner. Det är inte så i alla länder. Tror du på fullaste allvar att det kommer kunna fortsätta vara så om vi "släpper in" tiotusentals invandrare varje år när det inte finns jobb att få? Ja visst, det suger att det inte finns jobb att få, men så är det.