Att bo i invandrartät förort.
Nya upplopp i invandrartät förort: www.expressen.se/Nyheter/1.2017498/brandattentat-mot-polisstation Vad säger ni, vill ni bo på en sån plats?
Nya upplopp i invandrartät förort: www.expressen.se/Nyheter/1.2017498/brandattentat-mot-polisstation Vad säger ni, vill ni bo på en sån plats?
Tummen upp för vad exakt?
Har vi setts i någon debatt?
Det är mycket tal om invandrare och hur fel de gör, hela tiden, i allt. Påstår man att allt inte är invandrares fel blir man ofta nermosad ganska snabbt, men givetvis har svenskarna en roll i det hela och jag förstår inte varför den skulle vara obehagligare att se, än den roll ni dag ut och in i trådarna, ger invandrare.
Det enda felet som jag egentligen tycker är svenskarnas, är att mycket av det Sverige och svenskar gör, direkt underblåser rasism.
"Det var mycket folk på Vivallabadet den dagen, varför också bevisläget blev gott. Många hörde: ”Jävla zigenardjävlar”, ”Jag skall knulla alla zigenare”, en del hörde även ”horor, horungar, slödder och tattare”. Åklagaren hävdade att då allt detta ropades till romer borde gaphalsen straffas för hets mot folkgrupp. Men han övertygade inte tingsrätten i Örebro, som friade: ”Kan inte anses nedsättande för den romska gruppens anseende.”
Denna dom upprörde Sverigedemokraterna, som menade att om den åtalade inte hetat Habibi utan Svensson hade hon säkert blivit fälld.
En del tyder på att Sverigedemokraterna kan ha rätt. Gäller det ordinär brottslighet kan invandrare knappast räkna med mildare behandling, snarare tvärtom. Men när det kommer till hatiskt tal verkar invandrarskapet förmildrande. Till exempel kommer incidenten vid badet inte med i statistiken över anmälda hatbrott, av det skälet att gaphalsen hette Habibi.
Enligt Brottsförebyggande rådets sätt att räkna är det alltså inte hatbrott om en invandrare hetsar mot romer eller svarta. Hatbrott blir det först när en svensk gör det. Det skall sägas att man på Brå ogillar denna regel, men tvingas följa instruktioner från Säpo. Som tydligen tar för givet att en hatisk invandrare utgör mindre risk än en svensk.
Själv undrar jag förstås hur Brå bär sig åt för att urskilja de riktiga svenskarna. Det är besvärligt, får jag höra, ”i anmälan finns sällan uppgifter om var någon är född. Så vi går på namnet”."
"...Jag höll på att glömma Kista, där en del tjänstemän ville ta ned flaggan från kommunalhuset, på det att invandrarna på Järvafältet skulle känna sig mer hemma. Till all lycka råkade kommundirektören vara en japansk-italiensk-spansk indian. Luis Abascal hette han, från Uruguay var han, ”nu är vi i Sverige”, grymtade han och flaggan blev kvar.
Visst lever vi i intressanta tider. För rektorerna i Råneå och Klagshamn är blågult något suspekt, för Abascal är flaggan en samlande symbol. Därmed också sagt att vimsigheterna ovan, som driver allt fler ilskna medborgare i armarna på SD, samtidigt vittnar om klen inlevelse med de människor vars jämställdhet man påstår sig värna. Det är fantombilden av invandraren som de söker behaga. Eller är det kanske bara självbilden.
Sigtuna kommun tror sig gå i spetsen för det multikulturella samhället. Där gäller allmänt skollov på den ortodoxa långfredan, kurdisk-persiska nyåret noruz samt id al-fitr, slutfesten för ramadan. Inkluderande så det står härliga till. Det är bara det att för fru Cherine är det nog föga bekymmer att Kerstin och Kalle går i skolan medan hon och familjen firar nyår. Hennes problem är att lära sig svenska. Var kan hon få upplysning? Ingenstans. Sigtuna är en av de få kommuner där all information, också den om kurser ”för dig som behöver lära dig svenska från grunden”, endast ges på det språket."
Detta om något underblåser rasism och främlingsfientlighet.