• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Nice Girl Wrong Place
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 11:20:12 följande:
    Jag bor i en invandrartät förort (jag tror det går totalt 2 "helsvenska" barn i min dotters klass) och vi trivs jättebra.
    Med i stort sett allt.
    Skolan funkar jättebra och lärarna och barnen är helt underbara, fin sammanhållning i klassen och i området.
    Det enda problem jag någonsin haft, eller har, är att de slutat ställa ut gräsklippare på gårdarna, för att folk "skruvar på dem".
    Annars har jag aldrig trivts så bra någonstans i Sverige, som här.
    "Men däremot håller jag till 100% med om att du hela tiden vill trycka på att DU minsann trivs i invandrartäta områden"

Är det denna "påtryckning" du syftar på?

Ska vi vända på kakan och dra upp några namn, som hela tiden vill trycka på hur hemska alla invandrare är?
    Och det är JAG som bara kan se en sida?
    Beautifully Human
  • jaghopparhögt
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 18:28:39 följande:
    J
    Det ironiska är, att de enda gånger jag verkligen reagerar, är när främlingsfientligheten ligger tjock i trådarna, som det gjort i denna tråd i flera sidor och då är jag ofta en av ett fåtal som ens reagerar.
    Främlingsfientligheten har ju knappast legat tjock, enda har ju varit att några debattörer oroar sig för den ökade rasism mot svenskar.
  • Nice Girl Wrong Place

...Och känsligast av allt är när någon "ger igen" med samma mynt.
    Det är ok att sitta och skämta om hur man ska ha hundar med sig in i invandrartäta områden (och helst då till klubbar), men det är inte ok att säga att man trivs där man bor, det är inte ok att skriva ett inlägg om svenskars eventuella del i det hela?

Varför bemöter ni inte dessa inlägg med era egna tankar?

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    jaghopparhögt skrev 2010-06-10 18:31:15 följande:
    Främlingsfientligheten har ju knappast legat tjock, enda har ju varit att några debattörer oroar sig för den ökade rasism mot svenskar.
    Och jag har inte riktigt reagerat i denna tråd heller, jag skrev att jag trivdes i mitt område, sedan följde jag diskussionen och såg hur en viss snubbe menade att problemen i förorten inte alls har med misslyckad integration att göra, utan sunt förnuft och att invandrare saknar det och att två invandrarkvinnor kissat framför hans barn eller vad sjutton det var.

Då skrev jag att det är SYND (för det tycker jag) att dessa diskussioner ALLTID, alltid tar denna idiotiska vändning.

Jag skrev som sagt ett ganska långt inlägg om att rasismen är lika förkommande mellan olika invandrargrupper, inlägget väntar fortfarande på svar.
    Beautifully Human
  • Eshka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 11:22:10 följande:
    Och ang att låta barnen få del av andra kulturer, så är vår familj svensk/brittisk/afrikansk/jamaicansk, vi andas multikultur!
    Beautifully Human
    Här känns det som skryt, rent ut sagt. Men det är ju skrivet så jag baserar det på det, helt enkelt. Det är svårt för mig att veta andemeningen, liksom?
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 15:05:56 följande:
    Jaha?
    Och svenska män pissar ALDRIG i princip varsomhelstnärsomhelstsåfortdettryckerpå?
    Beautifully Human
    Här var du bara tvungen att kontra med en fråga om hur SVENSKA, män dessutom, pissar, när det handlade om två äldre kvinnor från början? Varför var du tvungen att kontra med en sådan fråga?
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 15:18:04 följande:
    Jag brukade gilla sådana här diskussioner, som handlar om invandring, integration och samhällsproblem, men numer är de så fruktansvärt löjliga, osakliga, ointelligenta, ostimulerande och inskränkta.

Folk sitter fast i sitt gamla stinkande perspektiv och vägrar, eller kanske helt enkelt inte förmår att tänka längre, jag vet inte vilket av ovanstående det kan vara.

Många har endast sett saker ur ett svenskt perspektiv, såklart det är det enda man förmår sig göra då.
    Jag har bott kring och med invandrare större delen av mitt liv och aldrig blivit kallad svennehora eller liknande.
    Och om ni tror att främlingsfientlighet mellan svenskar och invandrare inte finns så har ni riktigt fel.
    Skillnaden är att den främlingsfientligheten ter sig annorlunda, svenskar gillar som regel inte att stå på gatan och skrika saker, det sker mer på smyg, hemma runt bordet, på fikarasten, vid anställningsintervjuer, på bussen osv, kanske är det en förhoppning att det inte ska synas, inte ska märkas, men nog fan märks det.

Har inget mer att säga för jag kan redan nu förutspå hur den här diskussionen kommer fortlöpa och jag tänker inte ge mig in i den.
    Beautifully Human
    Här är också ett tydligt exempel (enligt mig) att du har en tydlig uppfattning om att ALLA svenskar är rasister lite sådär för husbehov, vi sitter ju vid våra köksbord och i våra soffor och hasplar ur oss det ena med det andra rasistiska dyngan vi kan förmå oss att komma på. Vilket förmodligen inte är det minsta sant, snarare är det så att det är dina egna födomar som gör att du tror att det går till på det viset!

Det jag har markerat i ditt inlägg med fetstil är ett bevis där du säger att du aldrig råkat ut för något från någon invandrare.

Som sagt så ska jag försöka hitta fler inlägg från dig, men jag har tyvärr inte den tiden just nu.
  • Eshka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 18:19:56 följande:
    Hela tiden?
    Om en tråd startas om ämnet, har väl jag samma rätt som du har, att uttrycka min åsikt om att bo i invandrartäta områden?
    Läs gärna mitt inlägg om du inte gjort det, jag ser inte överhuvudtaget vad som skiljer mitt inlägg från resterande i tråden.
    Ok, så jag har inte blivit påhoppad av någon som inte har svenskt ursprung, varför ska jag inte få uttrycka det, när andra får uttrycka att de har?
    Var är skillnaden?
    Och VAD har jag råkat ut för, för hemskheter av svenskar?
    Jag blir verkligen lite fundersam här.

Ok, så du kommer med ett påstående, om hur jag är och vilka åsikter jag har, skriver detta i ett offentligt forum, där alla kan läsa att jag minsann inte vill ha svenskar med små snoppar, inte gillar svenskar och tror att jag är viktigare än andra, men kan inte backa upp det?

Ja, jag tar faktiskt rysligt illa upp av det. Du får helt enkelt ta tillbaks det, eller bevisa det.
    Gärna i inboxen, jag förstår inte varför denna tråd kom att handla om detta.
    Beautifully Human
    Givetvis har du lika stor rätt som jag eller någon annan att besvara TS, har jag någonsin påstått motsatsen?

Men diskussionerna som blir från dig och dina motståndare tenderar oftast att spåra ut eftersom du vill känna dig förmer än de du debatterar med och du sätter dig alltsom oftast på högre hästar. (OBS min högst personliga iakttagelse/uppfattning.)

Det var Stinky som kom med påståendet och jag har redan besvarat dig med att jag höll med om det han/hon skrev för det är den uppfattningen jag fått av det jag läst från dig här på FL, inte kan väl jag hjälpa att det där med små kukar stod med? Förstår inte varför du hängt upp dig på det heller för den delen eftersom det inte var det enda det handlade om?

Vad är det jag ska ta tillbaka? Jag står för allt jag skriver här? Men återigen var det inte jag som skrev det där från första början, jag gillade bara det inlägget, och det var minst en person till som gjorde det, varför frågar du inte ut den personen lika mycket?
  • enlitenbitkaka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 18:35:08 följande:
    Och jag har inte riktigt reagerat i denna tråd heller, jag skrev att jag trivdes i mitt område, sedan följde jag diskussionen och såg hur en viss snubbe menade att problemen i förorten inte alls har med misslyckad integration att göra, utan sunt förnuft och att invandrare saknar det och att två invandrarkvinnor kissat framför hans barn eller vad sjutton det var.

Då skrev jag att det är SYND (för det tycker jag) att dessa diskussioner ALLTID, alltid tar denna idiotiska vändning.
    Men det är ju klart som fan att diskussionerna tar den formen, det är ju sant. Det handlar inte om fördomar och förutfattade meningar, det handlar om fakta och erfarenheter. Om man är en smart, väl fungerande individ som lämnar sitt land och flyttar till ett nytt; Ja då ser man till att följa de regler och normer som finns. Och Joppis exempel om bilbarnstolen är ett praktexemplar.
  • Nice Girl Wrong Place
    Eshka skrev 2010-06-10 18:35:44 följande:
    Här känns det som skryt, rent ut sagt. Men det är ju skrivet så jag baserar det på det, helt enkelt. Det är svårt för mig att veta andemeningen, liksom?
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 15:05:56 följande:
    Jaha?
    Och svenska män pissar ALDRIG i princip varsomhelstnärsomhelstsåfortdettryckerpå?
    Här var du bara tvungen att kontra med en fråga om hur SVENSKA, män dessutom, pissar, när det handlade om två äldre kvinnor från början? Varför var du tvungen att kontra med en sådan fråga?Här är också ett tydligt exempel (enligt mig) att du har en tydlig uppfattning om att ALLA svenskar är rasister lite sådär för husbehov, vi sitter ju vid våra köksbord och i våra soffor och hasplar ur oss det ena med det andra rasistiska dyngan vi kan förmå oss att komma på. Vilket förmodligen inte är det minsta sant, snarare är det så att det är dina egna födomar som gör att du tror att det går till på det viset!

Det jag har markerat i ditt inlägg med fetstil är ett bevis där du säger att du aldrig råkat ut för något från någon invandrare.

Som sagt så ska jag försöka hitta fler inlägg från dig, men jag har tyvärr inte den tiden just nu.
    Skryt?
    Diskussionen handlade om att låta sina barn få ta del av andra kulturer eller inte.
    Det fanns ett sammanhang. Hur är det skryt?
    Är det skryt om du säger att din familj är finlands/svensk?
    HUR kan det tolkas som skryt?

Joppis påstod att invandrare inte kan uppföra sig eller inte har sunt förnuft eller vad det var (läs gärna inlägget jag citerade, där står det klart och tydligt) så ja, självklart ska jag kontra och ifrågasätta logiken i det hela.
    Om han säger att invandrarkvinnor pissar överallt, får väl jag säga att svenskar gör det?
    Eller?

Jag tycker det framgår tydligt av inlägget att vi jämförde främlingsfientlighetens olika yttranden, att svenskar rent generellt inte är så utagerande i sin EVENTUELLA främlingsfientlighet, utan det handlar mer om ett tyst missnöje.
    Detta är något som personen jag riktade mig mot, själv intygat i flertalet trådar.
    Vi pratade alltså om främlingsfientlighetens och rasismens yttrandeformer, att du sedan tolkar det som att alla svenskar gör så, är helt upp till dig, det var inte det som var ämnet, utan hur främlingsfientligheten yttrar sig.

Jag tycker fortfarande att det hela är helt befängt, med tanke på vad som skrivs om invandrare i tråd efter tråd efter tråd efter tråd efter tråd...

Varför uteblir reaktionerna då?

Hitta gärna fler inlägg, jag ser fram emot det, i inboxen.
    Beautifully Human
  • enlitenbitkaka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 18:39:35 följande:
    Anser mig multikulturell för att jag lever med en afrikan??????????
    Du påpekade tidigare i tråden hur multikulturell du var pga att er familj var svensk/brittisk/amerikansk/jamicansk...
  • Nice Girl Wrong Place
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 18:45:55 följande:
    Men det är ju klart som fan att diskussionerna tar den formen, det är ju sant. Det handlar inte om fördomar och förutfattade meningar, det handlar om fakta och erfarenheter. Om man är en smart, väl fungerande individ som lämnar sitt land och flyttar till ett nytt; Ja då ser man till att följa de regler och normer som finns. Och Joppis exempel om bilbarnstolen är ett praktexemplar.
    Fakta?
    Beautifully Human
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.