• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 09:33:09 följande:
    Eller kanske segregation och en känsla av hopplöshet när ens välutbildade föräldrar knappt får jobba som städare. Kass inställning, ja, från samhällets och medias sida absolut.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
    Desto större anledning att ta sig i kragen och läsa en timme till.
  • Gung Ho
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-19 09:39:49 följande:
    Så vi kan skylla samhället för att vissa ungdomsgrupper inte förstår att det kan vara bra att ha en utbildning? *asgarv* jaaaa vi skyller på "systemet" som vanligt.....
    En variant på detta...

">

• Ulf Harrys Farsa
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 09:28:38 följande:
    ...skrev mannen som särskriver på regelbunden basis.
    Jaaa Tulle!, klipp dig och skaffa dig ett jobb istället för att leka språkpolis. Puss
  • Dorian Ertymexx
    CallGirl skrev 2010-06-19 09:52:49 följande:
    Det finns ett antal avhandlingar som visar att det handlar om systemet och omgivningen snarare som barnen. Se exempelvis till haninge som har legat lägst i Sverige, men sedan 2005 jobbar med att förändra lärarnas syn på eleverna och det har inneburit att eleverna i årskurs 5 har gått från att 50% klarade de nationella proven till 80% idag. Det är en ökning med 30% på ett par år.

Det finns även flera avhandlingar som visar att eleverna presterar det som de förväntas att prestera och hur rykten om skolor påverkar elevers resultat.
    Japp. Men sådant finns inte i marknadsliberalernas värld, där handlar allt om eget ansvar. Vilket är rätt lustigt på det hela taget, med tanke på att de istället för att ta eget ansvar sitter och gnäller på en nätsite. Heh...
  • Gung Ho

Läs, A Century Apart....deprimerande läsning om hur skillnader i utbildning och välstånd följer bla kulturella mönster mer eller mindre oberoende var man flyttar..

• Kate Ryan

Nej jag vill inte bo i en invandrartät förort. Vem vill liksom bo i slöddertälje, rinkeby, rosengård osv. Det är för fan krigszoner.

• Dorian Ertymexx
    Kate Ryan skrev 2010-06-19 12:57:18 följande:
    Nej jag vill inte bo i en invandrartät förort. Vem vill liksom bo i slöddertälje, rinkeby, rosengård osv. Det är för fan krigszoner.
    Ursäkta? Du har fan aldrig varit i en krigszon, så mycket kan jag säga. Och det är ingen krigszon i Rinkeby. Södertälje är också bättre än sitt rykte. Rosengård har jag ingen koll på, det kan jag inte uttala mig om, men krigszon är det långt ifrån.
  • Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 13:56:44 följande:
    Ursäkta? Du har fan aldrig varit i en krigszon, så mycket kan jag säga. Och det är ingen krigszon i Rinkeby. Södertälje är också bättre än sitt rykte. Rosengård har jag ingen koll på, det kan jag inte uttala mig om, men krigszon är det långt ifrån.
    Södertälje räknas väl ändå inte som en förort? Det är väl en egen stad?

Som sagt, jag har bott flera år i en invadrartät förort och jobbat med människor i en annan, i en av sveriges mes stegregerade städer. Jag har aldrig mått dåligt över det, aldrig kännt mig otrygg på något sätt.
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2010-06-19 13:59:48 följande:
    Södertälje räknas väl ändå inte som en förort? Det är väl en egen stad?

Som sagt, jag har bott flera år i en invadrartät förort och jobbat med människor i en annan, i en av sveriges mes stegregerade städer. Jag har aldrig mått dåligt över det, aldrig kännt mig otrygg på något sätt.
    Jo, jag tror det, men det brukar ändå ses som en satellitstad till Stockholm.

Eller hur... Känns läskigare i vissa delar av innerstan under fel tid på dygnet.
  • AndromedaA

Inte om den ligger i Stockholm i alla fall. För det vet man ju hur stockholmare är.

Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.