• Anonym (rädd)

Blodpropp i benet - rädd

ag fick för tre dagar sedan veta att jag har en blodpropp i benet - djup ventrombos (DVT). Det kom som en total överraskning. Jag hade i några veckor varit lite öm i ena vaden och den var lite svullen - det skilde ca i halv cm i omkrets jämfört med den andra. Jag trodde att det kanske var en muskelbristning. Jag var hos läkaren två gånger som skrev ut anti-inflammatoriskt och smärtstillande. När det inte hjälpa skrev han en remiss till en ultraljudsundersökning av vaden - "för säkerhets skull". Och där får jag beskedet, DVT. Och sen skickar de iväg en och säger att man måste ta sig till sjukhuset. 

Ingen vet varför jag har fått detta. Jag är inte överviktig, jag röker inte, ingen i släkten har haft proppar. Jag är i princip hälsan själv. Och nu detta. Visserligen har jag ätit p-piller i flera år, men de trodde att det var osannolikt att det skulle bero på det.

Jag har börjat få ta medicin och sprutor, jag har varit på blodprov en gång redan och det är värdet stiger som det ska. Men...så började jag tänka på detta i dag när jag upptäckte att jag verkar ha tappat bort mitt Waran-halsband. Bara en sån sak. Att man nu måste bära något sådant runt halsen. Som pekar ut en som sjuk. Jag är bara 29 år!!! Jag fattar ingenting. 

Och nu då?  Tänk om någon del av proppen lossnar och vandrar till lungorna?! Tänk om jag dör? Läste en artikel på nätet om en tjej som haft DVT och som sa att hennes vener nu är förstörda för alltid. Är det så? Jag vill bara gråta. Hur hanterar man detta? Mentalt alltså. Att gå från frisk till diffust "sjuk". Jag mår inte dåligt fysiskt. Min vad är knappt svullen, jag har inte ens ont i den. Men ändå är det så allvarligt. Har någon annan varit med om DVT?
    Kan ni berätta lite? 

• Svar på tråden Blodpropp i benet - rädd
  • Medusan
    Maddisen80 skrev 2011-02-05 17:50:31 följande:
    hej läkaren tror att jag har en propp ganska djupt in i benet så ska göra röntgen om en månad
    Varför tror dom det och varför måste du vänta så länga? Jag menar; om du har det så är det ju en akut situation som behöver omedelbar behandling för att inte riskera att bli farlig på riktigt?

Mitt råd är att du åker in akut med detta så att de kan kolla direkt.
  • Maddisen80
    Medusan skrev 2011-02-05 18:11:40 följande:
    Varför tror dom det och varför måste du vänta så länga? Jag menar; om du har det så är det ju en akut situation som behöver omedelbar behandling för att inte riskera att bli farlig på riktigt?

Mitt råd är att du åker in akut med detta så att de kan kolla direkt.
    Det är ett blodprov som visar att jag har en propp någonstans de är lite förhöjt de blodprovet sen är benet svullet och jag har jädrans ont så får ta både dexofen och voltaren . Jo jag tror att man behöver snabb behandling men läkaren säger att jag kan vänta .
  • Medusan
    Maddisen80 skrev 2011-02-05 20:26:23 följande:
    Det är ett blodprov som visar att jag har en propp någonstans de är lite förhöjt de blodprovet sen är benet svullet och jag har jädrans ont så får ta både dexofen och voltaren . Jo jag tror att man behöver snabb behandling men läkaren säger att jag kan vänta .
    Aha ok, ditt d-dimer är förhöjt. De har säkert informerat dig om att det kan vara förhöjt av många andra orsaker än blodproppar (t.ex. någon inflammation i kroppen, graviditet osv).

Jag blir väldigt upprörd på den läkare som säger att du kan vänta när du har så många symtom. Jag hade defintivt INTE väntat om jag var du. Jag hade åkt in imorgon eller absolut senast måndag och krävt att de ska utesluta propp i benet. Om det är en propp så är risken stor att den gör större skada ju längre den får sitta (dels så kan den bygga på sig ytterligare och skada dina vener och dels så finns ju risken att den vandrar vidare till lungan vilket kan vara mycket allvarligt, jag har själv haft blodproppar i båda lungor så jag vet vad jag talar om).
  • Maddisen80
    Medusan skrev 2011-02-05 23:37:38 följande:
    Aha ok, ditt d-dimer är förhöjt. De har säkert informerat dig om att det kan vara förhöjt av många andra orsaker än blodproppar (t.ex. någon inflammation i kroppen, graviditet osv).

Jag blir väldigt upprörd på den läkare som säger att du kan vänta när du har så många symtom. Jag hade defintivt INTE väntat om jag var du. Jag hade åkt in imorgon eller absolut senast måndag och krävt att de ska utesluta propp i benet. Om det är en propp så är risken stor att den gör större skada ju längre den får sitta (dels så kan den bygga på sig ytterligare och skada dina vener och dels så finns ju risken att den vandrar vidare till lungan vilket kan vara mycket allvarligt, jag har själv haft blodproppar i båda lungor så jag vet vad jag talar om).
    Nä de har dem inte sagt ,men då vet jag de ,tackså mycket för tipset.Men gravid är jag inte för gjorde graviditettest för 2v. Men förra året fick jag åka in akut med ambulans hade så ont i magen ,då var de vätska i lungorna+hjärtsäcken och hög sänka. jo jag skaa ringa på måndag för nu kan jag knappt gå på benet
  • Medusan
    Maddisen80 skrev 2011-02-06 10:35:14 följande:
    Nä de har dem inte sagt ,men då vet jag de ,tackså mycket för tipset.Men gravid är jag inte för gjorde graviditettest för 2v. Men förra året fick jag åka in akut med ambulans hade så ont i magen ,då var de vätska i lungorna+hjärtsäcken och hög sänka. jo jag skaa ringa på måndag för nu kan jag knappt gå på benet
    Om ditt ben är ännu sämre idag så är det enda rätta att göra att åka in akut nu och kolla upp det. Du måste ta ansvar för din egen hälsa, ingen annan gör det åt dig.
  • Maddisen80
    Medusan skrev 2011-02-06 17:05:09 följande:
    Om ditt ben är ännu sämre idag så är det enda rätta att göra att åka in akut nu och kolla upp det. Du måste ta ansvar för din egen hälsa, ingen annan gör det åt dig.
    Jag har fått  en remiss till röntgen den 26 februari så ska försöka stå ut till dess
  • Anonym (rädd)

Oj, är det inte bäst att söka hjälp med en gång? 

• Maddisen80
    Anonym (rädd) skrev 2011-02-12 17:35:43 följande:
    Oj, är det inte bäst att söka hjälp med en gång? 
    Jag äter smärtstillande voltaren och alvedon så försöker avvakta ,jag är ju inte blå ,jag är mest hård och varm
  • Anonym (rädd)

Jag var inte blå, inte varm och inte röd heller. Bara minimalt svullen och hade som en träningsvärk i vaden. Tog voltaren i flera veckor och det hjälpte inte. Till sist sa läkaren att jag nog borde gå på ultraljud för säkerhets skull även om det inte såg ut som symptom vid en blodpropp. Och allt detta till trots så var det en propp och läkarna verkade förundrade över att jag gått så länge med den. Så man vet aldrig...

• Medusan
    TS

Hur är det med dig nuförtiden? Snart är det dags för mig att sluta med waran och jag är nervös. Hur har det käns för dig, vad har hänt sedan du slutade i största allmänhet (med hur du känner dig, har du gjort utredning, har du märkt någon skillnad osv?
  • Anonym (rädd)

@ Medusan- Jo tack det går bra för mig. Jag fick för bara några dagar sedan veta resultatet av min utredning och tydligen har jag inga genetiska faktorer som skulle kunna förklara min blodpropp. Ingenting. Det måste ha varit p-pillrena för min del. 

Det var lite sådär att sluta med waranet. Jag är väldigt glad att jag lyssnade på sköterskan och trappade ner istället för att sluta tvärt för i början kändes det mycket konstigt. Ena benet kändes tjockare och jag var väldigt orolig och rädd ett tag. Men nu har det snart gått två månader och jag tänker inte alls på det längre. Ännu så länge går allt bra och jag mår prima.  

Lycka till! 

• Maddisen80
    Anonym (rädd) skrev 2011-02-12 21:00:09 följande:
    Jag var inte blå, inte varm och inte röd heller. Bara minimalt svullen och hade som en träningsvärk i vaden. Tog voltaren i flera veckor och det hjälpte inte. Till sist sa läkaren att jag nog borde gå på ultraljud för säkerhets skull även om det inte såg ut som symptom vid en blodpropp. Och allt detta till trots så var det en propp och läkarna verkade förundrade över att jag gått så länge med den. Så man vet aldrig...
    Nä det är klart ,de kanske kan vara propp ändå ,jag äter voltaren med ,men de hjälper inte mitt ben men min mage hjälper den . Men ska på röntgen om 1 vecka ca
  • Maddisen80
    Anonym (rädd) skrev 2011-02-14 21:53:31 följande:
    @ Medusan- Jo tack det går bra för mig. Jag fick för bara några dagar sedan veta resultatet av min utredning och tydligen har jag inga genetiska faktorer som skulle kunna förklara min blodpropp. Ingenting. Det måste ha varit p-pillrena för min del. 

Det var lite sådär att sluta med waranet. Jag är väldigt glad att jag lyssnade på sköterskan och trappade ner istället för att sluta tvärt för i början kändes det mycket konstigt. Ena benet kändes tjockare och jag var väldigt orolig och rädd ett tag. Men nu har det snart gått två månader och jag tänker inte alls på det längre. Ännu så länge går allt bra och jag mår prima.  

Lycka till! 
    Toppen att du mår bra nu härligt att höra
  • Clau

Gammal tråd men kanske är några av er aktiva här fortfarande?

• Anonym (rädd)

Jag jag är fortfarande här iaf :) 

• Clau

Åh, hur går det för dej?

Jag fick en dvt från precis ovanför knät upp till naveln för en månad sedan, 4 veckor efter att jag fött min dotter.

Börjar bli bättre fysiskt men tror att psyket tog mycket stryk då jag dels var tvungen att vara ifrån henne ett tag men även vetskapen om hur illa det kunde ha gått...

Hur lång tid tog det innan du liksom började må bättre? Både fysiskt och psykiskt (:

Svar på tråden Blodpropp i benet - rädd