• Anonym (rädd)

Blodpropp i benet - rädd

ag fick för tre dagar sedan veta att jag har en blodpropp i benet - djup ventrombos (DVT). Det kom som en total överraskning. Jag hade i några veckor varit lite öm i ena vaden och den var lite svullen - det skilde ca i halv cm i omkrets jämfört med den andra. Jag trodde att det kanske var en muskelbristning. Jag var hos läkaren två gånger som skrev ut anti-inflammatoriskt och smärtstillande. När det inte hjälpa skrev han en remiss till en ultraljudsundersökning av vaden - "för säkerhets skull". Och där får jag beskedet, DVT. Och sen skickar de iväg en och säger att man måste ta sig till sjukhuset. 

Ingen vet varför jag har fått detta. Jag är inte överviktig, jag röker inte, ingen i släkten har haft proppar. Jag är i princip hälsan själv. Och nu detta. Visserligen har jag ätit p-piller i flera år, men de trodde att det var osannolikt att det skulle bero på det.

Jag har börjat få ta medicin och sprutor, jag har varit på blodprov en gång redan och det är värdet stiger som det ska. Men...så började jag tänka på detta i dag när jag upptäckte att jag verkar ha tappat bort mitt Waran-halsband. Bara en sån sak. Att man nu måste bära något sådant runt halsen. Som pekar ut en som sjuk. Jag är bara 29 år!!! Jag fattar ingenting. 

Och nu då?  Tänk om någon del av proppen lossnar och vandrar till lungorna?! Tänk om jag dör? Läste en artikel på nätet om en tjej som haft DVT och som sa att hennes vener nu är förstörda för alltid. Är det så? Jag vill bara gråta. Hur hanterar man detta? Mentalt alltså. Att gå från frisk till diffust "sjuk". Jag mår inte dåligt fysiskt. Min vad är knappt svullen, jag har inte ens ont i den. Men ändå är det så allvarligt. Har någon annan varit med om DVT?
    Kan ni berätta lite? 

• Svar på tråden Blodpropp i benet - rädd
  • Anonym (rädd)

Har tagit sprutor + Waran i en vecka och en dag nu och min värde stiger knappt! Hade 1.0 förra fredagen, 1.2 i måndags, och 1.2 idag igen! Varför är det så här? Nu måste jag fortsätta ta sprutor i flera dagar. Har dessutom känt mig yr hela dagen. Är det någon mer som upplevt yrsel? 

• Anonym (sjuksköterska)

PK och Waran är komplext. Ändringen av PK kan komma dagar efter att tabletten tagits och doserna måste ställas in för just dig, individuellt. Så ta det lugnt och vänta.

• Anonym (misstänkt)

Usch, det var inte roligt att läsa denna tråden.

Jag ringde sjukvårdsrådgivningen igår då jag har kramp i benet, ville ha lite tips på hur jag ska få det att sluta göra ont. Jag har haft ont i en vecka. Hon tyckte det lät som en blodpropp.
    Jag opererades i maj och de missade att ge mig sprutan mot just blodproppar, men vi beslutade tillsammans att jag inte behövde någon. Mycket mycket dumt nu när jag sitter här.

Men var ju iaf in och de misstänker att det kan vara en blodpropp, en liten en, för liten för ultraljud. Så jag ska avvakta en vecka, har det inte blivit bättre så ska jag kontakta min familjeläkare och göra ett ultraljud på benet.

• Anonym (lungemboli)

Usch, missade min medicin igår kväll då jag blev inringd på jobb. Kom på det idag massor av timmar för sent och hällde snabbt i mig 3 tabletter. Sen kom jag på att det kanske inte alls blev bra med tanke på den dos jag ska ha idag. Sitter nu och väntar på att sjukvårdsrådgivningen ska ringa upp, hon ville konsultera en jourläkare för säkerhets skull. Så den är inte att leka med, den här medicinen.
    Mina värden åkte också upp och ner i början, var bra någon gång för att sedan dippa och då fick jag börja med sprutor igen. Det tog ca 4 veckor innan den lade sig på en bra nivå.

• Anonym (rädd)

Till mig sa de att om man missar en dag ska man nästa dag ta halva gårdagens dos samt den dagens dos samtidigt på vanlig tid.

• Anonym (lungemboli)

När de hörde av sig igen sa de att jag skulle ta en tablett till direkt och strunta i den dos som skulle tas på kvällen. Men det kanske är olika för olika personer. Idag måste jag i allafall ringa upp sjukhuset tyckte hon. Jag hatar den inverkan och oro som detta har på mitt vanliga liv, men inser också att jag har haft tur. Den kunde ju ha satt sig i hjärtat eller kanske hjärnan.

Eftersom jag alltid tar mina tabletter på kvällen kände jag en väldig skillnad igår när jag tog mitt på dagen. Efter en timma blev allt skitjobbigt med hjärtklappning och yrsel, mycket värre än när jag tar på kvällen och sen går och lägger mig.

• Anonym (rädd)

Stackare! Hoppas du mår bättre snart!

Själv har jag idag efter 12 dagars med waran kommit upp i ett värde av 1.4. Helt otroligt vad långsamt det går. Tog det såhär lång tid för er andra också? Är det inte läskigt att ha ett högt värde och veta att man kommer ha problem med koaguleringen om man gör sig illa? Jag är lite rädd för det.. 

• Anonym (lungemboli)

Jag tror att mitt värde var ok efter ca 2 veckor med warqan och fragminsprutor. Sen dippade den och då fick jag öka dosen och börja med sprutorna igen tills det belv bra. Jag tar 3 tabletter varje kväll utom 2 dagar i veckan när jag tar 4. då är mitt värde ca 2.2. Nu är första gången som det ska gå 4 veckor innan nästa provtagning och det känns så bra.

Jag blev rådd igår att ta kontakt med en läkare för att kolla upp blodvärde och blodtryck eftersom jag inte mår riktigt väl av medicinen. Hon menade att hjärtklappning och att det svartnar inte ska ha med waranet att göra alls, utan att jag kanske har så dåliga blodvärden. Har fått en tid nästa måndag för att kolla detta.
    Men jag har hela tiden trott att det är waranet, jag känner ju skillnaden efter att jag tagit tabletterna mot innan. Så jag är inte övertygad alls.

• Anonym (rädd)

1.7 i dag! Så det går framåt. 

Men jag ska åka utomlands på semester i juli och vara borta i en månad. Och då tycker sköterskan att det vore smidigast om jag helt slutade med waranet och bara tog fragmin-sprutor istället under tiden jag är borta! Och jag som bara aldrig vill ta dem igen. Det enda andra alternativet (som jag nog gillar bättre) är att jag hittar ställen utomlands där jag kan testa blodvärdet. Någon som gjort något sådant och kan berätta om det funkar bra att vara utomlands? 

Sen så sa hon även att man aldrig gör ett andra ultraljud för att undersöka om proppen är borta...utan att den statistiskt sett borde vara det efter några veckor och att man går på det. Men om man vill veta? Om man vill se hur skadade venerna blivit? Det får man alltså inte veta?  

• Anonym (sjuksköterska)

Jag tror det är en resursfråga för den allmänna sjukvården. Sedan är ju röntgenundersökningar inte alldeles ofarligt, det är ju strålning det handlar om och man ska inte utsättas för det i onödan eftersom det är skadligt i för stora doser. Utgår från att det blir kontraströntgen, men jag kan ha fel. Min poäng är att man nog bara gör undersökningarna om det har ett relevant värde för din hälsa, att du är orolig tar man nog inte hänsyn till.

Svar på tråden Blodpropp i benet - rädd