• Anonym (rädd)

Blodpropp i benet - rädd

ag fick för tre dagar sedan veta att jag har en blodpropp i benet - djup ventrombos (DVT). Det kom som en total överraskning. Jag hade i några veckor varit lite öm i ena vaden och den var lite svullen - det skilde ca i halv cm i omkrets jämfört med den andra. Jag trodde att det kanske var en muskelbristning. Jag var hos läkaren två gånger som skrev ut anti-inflammatoriskt och smärtstillande. När det inte hjälpa skrev han en remiss till en ultraljudsundersökning av vaden - "för säkerhets skull". Och där får jag beskedet, DVT. Och sen skickar de iväg en och säger att man måste ta sig till sjukhuset. 

Ingen vet varför jag har fått detta. Jag är inte överviktig, jag röker inte, ingen i släkten har haft proppar. Jag är i princip hälsan själv. Och nu detta. Visserligen har jag ätit p-piller i flera år, men de trodde att det var osannolikt att det skulle bero på det.

Jag har börjat få ta medicin och sprutor, jag har varit på blodprov en gång redan och det är värdet stiger som det ska. Men...så började jag tänka på detta i dag när jag upptäckte att jag verkar ha tappat bort mitt Waran-halsband. Bara en sån sak. Att man nu måste bära något sådant runt halsen. Som pekar ut en som sjuk. Jag är bara 29 år!!! Jag fattar ingenting. 

Och nu då?  Tänk om någon del av proppen lossnar och vandrar till lungorna?! Tänk om jag dör? Läste en artikel på nätet om en tjej som haft DVT och som sa att hennes vener nu är förstörda för alltid. Är det så? Jag vill bara gråta. Hur hanterar man detta? Mentalt alltså. Att gå från frisk till diffust "sjuk". Jag mår inte dåligt fysiskt. Min vad är knappt svullen, jag har inte ens ont i den. Men ändå är det så allvarligt. Har någon annan varit med om DVT?
    Kan ni berätta lite? 

• Svar på tråden Blodpropp i benet - rädd
  • Medusan

Jag har fått sådana där svindyra specialstrumpor som kostar 650 kr, man har rätt till att få 2 sådana på ett år sa de till mig och behövs det efter ett år kan man ev. få en ny ordination på sådana och få ytterligare par gratis.

Dessa specialstrumpor ska man bara ha på det ben man haft dvt i och alltså ej på det andra. Ibland har jag dock vanliga stödstrumpor på det andra benet därför att jag tycker att det känns skönt.

Anonym (undrar) skrev 2010-12-19 20:25:45 följande:
    Har lite funderingar som någon av er kanske kan hjälpa mig med. Hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden :)

Under min graviditet fick jag en DVT i bäckenet. Tog fragminsprutor och fick ha stödstrumpa under resten av grav och 6 veckor efter förlossningen. Nu är lillflickan snart 1 år och har inte funderat så mycket över proppen men nu planerar vi en flygresa om några månader. Rekommenderas det att ha stödstrumpa då? Enligt de prover som togs på mig så har jag ingen ökad risk för proppar men vid andra graviditer så ska jag ta fragminsprutor. Måste jag ha stödstrumpa då också? Hade inga större problem att ta 2 sprutor /dag, det var värre med bökiga stödstrumpor i slutet av graviditet tycker jag, var ju inte direkt så smidig då ;) 

Tacksam för svar... 
    Du bör absolut ha stödstrumpor när du flyger långt, det bör egentligen alla, och i synnerhet vi som har ökad risk av att drabbas av ytterligare proppar (för även om du inte har ökad risk enligt prover så har du ökad risk ändå därför att du tidigare haft det, speciellt de närmsta åren efter proppen).
  • Medusan

När jag säger att man har rätt att få 2 st/år menar jag par, så det blir ju totalt 4 stumpor. I vissa län får man gratis och i vissa inte.

• Anonym (rädd)

Har ni bara stödstrumpa på propp-benet eller på båda benen?

• Anonym (undrar)
    Tezz i skrev 2010-12-19 20:30:18 följande:
    Det är jättebra att ha stödstrumpor vid flygningar specielt om man haft en DVT.
    Medusan skrev 2010-12-20 16:34:58 följande:
    Du bör absolut ha stödstrumpor när du flyger långt, det bör egentligen alla, och i synnerhet vi som har ökad risk av att drabbas av ytterligare proppar (för även om du inte har ökad risk enligt prover så har du ökad risk ändå därför att du tidigare haft det, speciellt de närmsta åren efter proppen).
    Tack för svaren. Får skaffa strödstrumpor inför flygresan.

Visste inte att jag hade ökad risk för att få en ny propp de närmaste åren. Min läkare sa att jag fick proppen pga min graviditet och så länge jag inte är gravid så ska det inte vara någon risk.  
  • Medusan
    Anonym (undrar) skrev 2010-12-21 18:54:12 följande:
    Medusan skrev 2010-12-20 16:34:58 följande:
    Tack för svaren. Får skaffa strödstrumpor inför flygresan.

Visste inte att jag hade ökad risk för att få en ny propp de närmaste åren. Min läkare sa att jag fick proppen pga min graviditet och så länge jag inte är gravid så ska det inte vara någon risk.  
    I och med att det blir en viss skada i venerna när man haft DVT så är risken större :-/
  • Medusan

Jag känner mig själv extra orolig idag. Har fått ont nedanför knähöjd på det ben jag ej haft proppen i och har även ett väldigt synligt blodkärl där så jag är väldigt orolig att det är en ny propp, suck! Att man aldrig kan slappna av ordentligt, är så trött på att vara orolig...

• knasigflikka
    Medusan skrev 2010-12-18 23:36:03 följande:
    Knasigflikka

När gjordes din utredning? Om det var när din waranbehanlnings inletts så bör den göras om för blodet blir ju direkt annorlunda så fort man börjar med waran. Jag ska göra en sådan utredning ett par veckor efter avslutad behandling är det sagt.

Vem har sag att du ska vara "försiktig med allt" som du säger och att du bör ha stödstrumpa hela livet och varför? Om man har kraftiga anlag för blodproppar kan det vara rimligt tycker jag men inte när man som du har små? Funderar också på varför risken för blodproppar skulle vara så jättestor när du blir äldre? Många frågor, svara på det du orkar och ignorera resten

Jag har inga problem alls med att ena benet är mer svullet än det andra, inte ens om jag skippar stödstrumpan någon dag blir det så så absolut att det inte behöver bli så för alla.

Har för mig att det kallas posttrombotiskt syndrom det vissa kan få efter DVT (vilket innebär att venerna är skadade för alltid och att man bör bära stödstrumpa) men om jag förstått det hela rätt så är det långt ifrån alla som drabbas av det så jag tror absolut att det finns hopp
    Förlåt för så segt svar men jag glömde helt av tråden här haha. Det gjordes en utredning under Waranbehandlingen, okunnig som jag är så visste jag inte att det spelade  någon roll. Jag har inte fått höra något om att jag ska göra någon ny utredning med de sa att jag har PVC resistens, eller ja nåt sånt iaf, och att jag har en väldigt liten förhöjd risk som bara kan ge blodproppar om den stöds av något annat som tex ppiller eller andra faktorer som ökar risken för proppar.

Läkaren sa att jag ska vara försiktigt när jag reser så att jag rör på mig mycket, att jag i vanliga fall inte ska ligga stilla så mycket för att jag behöver få fart på blodet ibland, och sen så var det massa små saker som jag behövde vara uppmärksam på, typ att jag säger till såfort jag ska göra något medicinskt, tandläkare etc, och att jag ska dricka mycket.

Läkaren sa även att jag ska försöka ha strumpan på mig så mycket som möjligt i princip resten av livet, varför vet jag inte faktiskt, det var egentligen mamma som pratade med honom om just detta men när jag frågade flera gånger så sa hon att han sa bara så, för hon återberättade hela samtalet. Jag undra också varför men fick inte så mycket mer sagt, kanske som försiktighetsåtgärd?

Helt ärligt så har jag ytterst lite förtroende för läkarna på Karolinska.. av erfarenhet nu så vet jag att de egentligen inte bryr sig det minsta, de ringde mig tex en dag för några veckor sen rakt från det blå och sa "eftersom att du mår bra nu så kan du sluta med waran idag", och då var det vara sköterskan som ringde för att informera mig om detta. Att jag mådde bra det var bara ett antagande från dom eftersom jag har haft allt från ont i hjärtat till svårt att andas, men de på akuten hittar ingenting. Så förtroendet för dem är på topp..

När man blir gammal ska tydligen risken för proppar vara högre,och med min lätt förhöjda risk så ska det tydligen bli en väldigt hög risk, var det jag fick förklarat :)
  • Nina161

Hej!
    Vad roligt att hitta en sådan här tråd som är i en situation som typ en annan är i. Har läst alla era inlägg blir mycket berörd av detta.

Själv har jag fått en djup ventrombos och sen har jag haft 2 som inte var djupa varar ena var så stor så jag fick ta fragmin sprutor i 3 månader innan den gick bort.

Sen fick jag en propp till längre ner i benen denna med ytlig så jag fick fragminsprutor då med då denna inte var djup. Detta var typ i april och min vanliga husläkare sa det skulle bli jobbigt att sluta med sprutorna under semester nu när denna närmade sig. så han vile jag skulle fortsätta med spurorna över sommaren. Då vi bilade på semestern och med stödstrumpor så klart så kändes detta tryggt....fick ta sprutor typ till septermber månad ut. 2 veckor senare fick jag sån värk i benet och samma svullnad som innan, det var riktigt tyck och super rött och svullet. DÅ rindge jag min husläkare som skcika mig på ultraljud direkt....På ultraljudet sa hon bara du ska vidare till akuten hon sa inget mer. Men nyfiken som jag är så frågade jag så klart kände ju på mig att det var nåt. Jag frågade hitta du nåt  mm...Hon sa jag det sitter en djup tromos där..
    På akuten gick allt snabbt och smidigt bara ca 2 tim så det var lungt  :)....Fick fragmin och waran direkt...Detta är nu ca 1 år och 3 månader sen och jag går fortfarande på waran..De vågar inte låta mig sluta. I början stod det på doseringspapprena 3 mån sen ändrade de sig då proppen satt i knävecket typ till 6 månader sen stod det 8 månader och nu står det tillsvidare...
    Jag gjorde en APC resistens test efter ca 2 månader eller så och denna visade att jag var positiv på en del.
    Då jag har en annan sjukdomsbild  som kommit under tiden också så vill  det inte sluta med detta. Ska inom kort till medicn på en utredning till.

Just nu sitter jag här med magsår och fått Nexium HP för detta...fast de gjorde inget gastroskopi....??!!
    Har ont i övre delen av magen den är svullen o hård.. och hela dagen idag har jag när jag hostat, hostat upp blodig slem....funderar på om nåt blöder i magen, inte så lyckat när man tar waran med...

Fortsätter detta hela dagen imorgon med ringer jag 1177.
    Inte kul detta.....förstår allas känsla om man ska sluta med Waran, rädslan för att kunna få en ny propp..inte skoj alls....usch!!
    Samtidigt som man inte vill äta en så pass farlig medicin som waran verkligen är.....min PK sköterska sa att den är bara farlig om man inte har kontroll på den och inte går och tar sina prover...Har man koll så är den ok. Hoppas det!!
    Jag tror jag får sluta inom en snart framtid men jag vet inte.....

Just nu vill jag ha rätsida på vad det är med min mage får kasst som det är nu....blä!!'

Ne nu ska nattuggland ta o lägga sig..
    Kul att det finns liv i denna tråd än..
    Ha de gott foks!!!

• Medusan
    Nina161

Lider med dig, hur mår du idag? Skriver ett mer utförligt svar lite senare när jag har möjlighet (sitter med bebis här och det är svårt att skriva).
  • Maddisen80

hej läkaren tror att jag har en propp ganska djupt in i benet så ska göra röntgen om en månad

Svar på tråden Blodpropp i benet - rädd