• Quirall

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Hej!!

Är en tjej på 30 som nyligen fått det efterlängtade plusset på stickan, jag är med i en del trådar redan, men känner att jag vill ha en tråd med folk i mer liknande situation som mig. Vi fick plus på fjärde försöket och nu väntar vi såå på att magen skall växa, konstiga cravings skall komma och allt vad en graviditet innebär, sitter just nu och mår lite illa och försöker påminna mig själv om att det är det jag har väntat på hehe

Hoppas det finns fler som vill vara med i den här tråden!

Gravid BF-Lista Baby

Quirall BF 5/3 -11

• Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011
  • Tjejen74

Sensa: I alla fall här i Stockholm så kan man välja bb och förlossning som är så "naturlig" som möjligt. Om man väljer detta alternativ och allt går finfint får man åka hem efter 8 timmar.
    Tussebus: ska ni föda på Danderyd? Skönt att få testa på drogerna i förväg.. Hehe

• Sensa
    Tjejen74 skrev 2010-12-18 15:25:25 följande:
    Sensa: I alla fall här i Stockholm så kan man välja bb och förlossning som är så "naturlig" som möjligt. Om man väljer detta alternativ och allt går finfint får man åka hem efter 8 timmar.
    Tussebus: ska ni föda på Danderyd? Skönt att få testa på drogerna i förväg.. Hehe
    Får hoppas det är likadant i Göteborg då :)

Tror vi kommer få möjlighet till studiebesök men jag kommer aldrig ihåg att fråga något.

• Tussebus

Tjejen74: ja vi ska föda på Dryd. Vill även jag ha så naturlig förlossning som möjligt. Tänkte stela kvaddlar, tens o akupunktur.

• Quirall

Varit hos BM idag, glömde ta upp det med temperaturen, är så mycket man skall hinna med att prata om på en timma, men förutom det så gick allt bra, hon skrev en remiss till aurora och där tänker jag vara stenhård! så hoppas på att jag får igenom snitt sen! Alla världen var bra och jag har från start lagt på mig 8,3kg

• Tjejen74

Quirall: Beror det på att du har förlossningsrädsla som du fick remiss till Aurora?
    Tussebus: Jag har så svårt att tänka mig hur jag reagerar när de där enorma krafterna drar igång i min kropp. Vill gärna ha en naturlig förlossning, och ska försöka med detta så länge det går. Epidural verkar ju vara dumt att ta i alla fall, försenar värkarbetet så förlossningen blir ännu längre :(

• Quirall

Jag vill ha planerat snitt för jag har en hudsjukdom som gör att jag har mycket och smärtsamma problem i underlivet, varken jag eller min BM tror att jag kommer klara en vaginal förlossning, fick träffa en läkare för ett tag sedan för att prata om det men hon var helt oförstående och lyssnade inte alls på vad jag sa, så efter det har jag fått ångest och klarar knappt tänka på förlossningen, jag har satt skygglappar på mig själv kan man säga, så nu skall jag få träffa aurora, främst för att försöka få igenom snitt där, men om det absolut inte går kanske de iaf kan hjälpa mig igenom detta.

• Sensa
    Quirall skrev 2010-12-20 19:18:33 följande:

Jag vill ha planerat snitt för jag har en hudsjukdom som gör att jag har mycket och smärtsamma problem i underlivet, varken jag eller min BM tror att jag kommer klara en vaginal förlossning, fick träffa en läkare för ett tag sedan för att prata om det men hon var helt oförstående och lyssnade inte alls på vad jag sa, så efter det har jag fått ångest och klarar knappt tänka på förlossningen, jag har satt skygglappar på mig själv kan man säga, så nu skall jag få träffa aurora, främst för att försöka få igenom snitt där, men om det absolut inte går kanske de iaf kan hjälpa mig igenom detta.

Hoppas det går vägen för dig då med snitt!
    Det är ju inget lätt beslut, ett stort ingrepp, men jag är övertygad om att var människa mår bäst av att själva kunna välja utifrån sin egen situation.

Jag har själv funderat i de banorna då jag är oerhört rädd för att spricka helt sönder och samman, men jag har ännu inte vågat ta upp det till diskussion.

• Tjejen74

Quirall: hoppas att det går vägen och att du får ditt snitt. Verkar jobbigt annars. Tyvärr verkar det som om det gått lite prestige i att föda vaginalt.
    En väninna till mig fick slåss för att få ett planerat snitt. Hennes första barn hade fastnat och förlöstes med akut snitt, eftersom hon var för trång. Med andra barnet så ville hon inte uppleva samma sak, men alla bm hon träffade sa att alla kvinnor kan föda vaginalt. Det har vi gjort i alla tider. :(

• Sensa
    Tjejen74 skrev 2010-12-20 21:48:13 följande:
    Quirall: hoppas att det går vägen och att du får ditt snitt. Verkar jobbigt annars. Tyvärr verkar det som om det gått lite prestige i att föda vaginalt.
    En väninna till mig fick slåss för att få ett planerat snitt. Hennes första barn hade fastnat och förlöstes med akut snitt, eftersom hon var för trång. Med andra barnet så ville hon inte uppleva samma sak, men alla bm hon träffade sa att alla kvinnor kan föda vaginalt. Det har vi gjort i alla tider. :(
    Förstår inte att det ens skall upp till diskussion i ett sådant fall. Din väninna hade ju uppenbarligen redan haft besvär pga för trångt bäcken, varför då ens ifrågasätta en sådan önskan?

Jag tycker det är beklämmande att inte var enskild individs önskan ligger till grund för beslut, istället för en uppfattning som grundar sig på "hur det alltid har varit". 

Din kommentar om prestige håller jag med om, inte bara vad det gäller att föda vaginalt utan även när det gäller amning/ersättning.

• Quirall

Håller med er fullständigt om prestigen.

Min mamma hade en mardrömsförlossning med min äldsta bror, han fastnade och hade kommit för långt ner för att förlösas med ks, de fick kämpa läänge för att få ut honom! det gick snabbare och bättre med min andra bror och med mig, men vi var båda två stora, över 4kg men på den tiden gjorde de ju inga tul, och jag jag vet att i det länet jag bor får man gå över tre veckor istället för två om allt ser bra ut och tänk om jag får lika stora barn som min mamma, då kommer jag spricka från nacke till haka typ.... min sjukdom gör ju att jag ibland får sprickor bara av att jag reser mig upp på fel sätt... så för mig finns ingen prestige i att föda vaginalt, jag sätter istället prestige i att klara ta hand om mitt barn efteråt, hur det än kom till världen! Och kan jag amma så vill jag göra det, men går det inte så går det inte och då tänker jag inte tänka mer över det.

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011