• SretnaJa

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Efter att ha läst många minst märkliga trådar så skulle jag vilja veta hur det ser ut för er!
    Ni som har barn - vilka har ert barn bäst relation med? Farmor/Farfar eller Mormor/Morfar? Varför osv?

Varför jag frågar är för att jag blir galen på folks tankar om att döttrar får bättre relation till sina föräldrar som vuxna och att barnbarnen då per automatik får bättre relation till sina morföräldrar medan farföräldrar nästan aldrig har något att säga till om, och har de otur får de inte ens ha något med barnen att göra!

Detta låter alldeles hemskt! Och jag får rysningar bara jag läser sådant. 

Så vem har era barn bäst relation med? Vem träffar de oftast? Vem får passa dem och ta hand om dem? Vem litar ni mest på med barnen? Vem finns oftast där? Osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-01 22:08
    Kul att folk röstar!

Ni får gärna berätta lite :) Vad är det som skiljer och varför? Om likadant, hur ser relationerna ut som är gemensamt för båda sidor?

Vad brukar mormor/morfar och farfar/farmor göra, få göra osv? Passa? Hämta? Umgås ofta? Stör ni er på det eller tycker ni det är härligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar
  • Lena

Dottern har relation till sina i följande ordning: farmor, morfar, mormor och farfar. Mormor och morfar är skilda men farmor och farfar bor fortfarande ihop.

• annan81

min dotter är 9 månader har har nästan bara passats av mina föräldrar, alltså mormor och morfar. Varför det blivit så är nog för att de haft ett större intresse än vad farmor haft och farfars nya fru blivit sjuk, även om de nog gärna hade velat vara med och passa. Ska jag ha barnvakt idag är det mina föräldrar jag frågar först, dels för att det är mer naturligt för mig, men även för att de känner min dotter. Farmor känner henne inte. Och eftersom intresset inte finns för att lära känna henne (förutom när vi åker till dem då..) så kommer jag inte att fråga heller. Det är helt enkelt det som känns bäst för mig..

• SretnaJa

Får jag slänga ut en fråga..

Hur kommer det sig att vi mammor säger "Det känns naturligt för mig att fråga mina föräldrar", "Jag..." - Tänk om pappan skulle säga så och bestämma vart barnen ska vara?

Tänker, varför är det så självklart att vi mammor är den avgörande.. oftast :) 

• lillsnok

Vår lilla tjej (15 mån) har bra relation till både mormor/bonusmorfar och farmor/bonusfarfar, men pga längre avstånd till mormor så blir det mer att hon är hos farmor. Vi har utnyttjat både min och min sambos mamma väldigt mycket till barnvaktande, och vi tycker det är jättebra att lilltjejen inte har några problem att vara hos dem hela dagar eller sova över.

"Riktiga" morfar och farfar med respektive fruar har dock inte träffat lillan så mycket att hon skulle kunna lämnas hos dem, men så har inte jag och min sambo haft så tät kontakt med våra pappor sedan tidigare heller.

• Minxy
    SretnaJa skrev 2010-07-02 22:33:08 följande:
    Får jag slänga ut en fråga..

Hur kommer det sig att vi mammor säger "Det känns naturligt för mig att fråga mina föräldrar", "Jag..." - Tänk om pappan skulle säga så och bestämma vart barnen ska vara?

Tänker, varför är det så självklart att vi mammor är den avgörande.. oftast :) 
    I mitt fall är det helt enkelt för att jag har huvudansvaret för barnen. Nej, det är inte optimalt och till hösten hoppas jag på en jämnare fördelning då JAG ska tillbaka till jobbet och sambon istället ska vara hemma med småttningarna. Men jag tror ändå han kommer välja att åka till mina föräldrar med barnen eftersom min mamma redan nu börjar bearbeta honom för det...
  • hönamor

röstade mormor/morfar för dom bor en halvmil bort. Mormor brukar hämta på dagis ibland när jag har sena föreläsningar eller haft läkartider o sånt. dom brukar få följa med mormor ut o rida o idag var vi alla o spela minigolf så dom har en väldigt bra relation. Farmor/farfar bor 35 mil bort så dom träffar vi inte så ofta men vi skriver brev o skickar grejer o dom skickar ibland o så ses vi kanske 2 gånger per år iaf o när vi väl ses har dom jättekul o umgås men vi använder ju inte dom som barnvakt på samma sätt för när vi väl ses ses vi ju för att ses om man säger så =) Dom skulle lätt följa me farmor el farfar iväg på nåt så relationen e väl densamma men umgänget är betydligt mer med mormor/morfar

• flowerLowa

min 1,5 åriga son har bäst relation till sin farmor och farfar.
    Detta pga att mormor är död sen 17 år, och morfar bor ca 30 mil bort.
    Agaton träffar sin morfar och hans fru ungefär 2-4 ggr/år...
    endast när vi åker till dem, de åker aldrig hit. Har varit och hälsat på oss 2ggr sen Agaton föddes januari-09

Sorgligt!! men det är deras förlust!!!

(¯`°?.¸♥ ~Älskade AGATON 2009-01-20~♥¸.?°´¯)
  • pafnuta

morföräldrarna bor utomlands och vi försöker träffas så ofta vi kan, men det blir inte mer är 3 ggr/år. Därför är det famror och farfam min flicka har bäst relation med. Annars tror jag at t det hade varit morföräldrarna.

• silverhjärta

Mormor och morfar. Det är ungefär lika långt till dem som till farmor och farfar. Men morfor och morfar är ca 20 år yngre än farmor och farfar och bra mycket friskare. Farmor och farfar orkar inte vara barnvakter själva någon längre stund. Dessutom är de alldeles för överbeskyddande och har fördomar jag gärna inte vill att de för över på Ebba. De är inte otrevliga eller så men jag trivs inte så bra med dem. Nu är jag ju inte min mors största fan men de har överlag bra hand om Ebba.

Don´t drink and derive!
  • MrsMurphy

Har jättebra kontakt med alla. Farmor och farfar bor i samma stad och träffas ofta, morfar är dock död och mormor bosatt 55 mil bort. Men med mormor så blir det några veckor om året då det umgås mer intensivt och alla är strandsatta under samma tak i ett ex antal dagar och detta gagnar onekligen relationen oerhört för barnen. Farmor och farfar är helt enkelt världens mest underbara så de har en helt underbar relation.

Bara att ta ett exempel av denna semester, vi är precis hemkomna från Jämtland efter en vecka hos mormor då ungarna trivst som fisken i vattnet. Hemma nu och packar om för att dra ner till skåne med farmor och farfar och en veckas gemensam semester där.

Allt är såååååååå naturligt så...
Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar