• SretnaJa

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Efter att ha läst många minst märkliga trådar så skulle jag vilja veta hur det ser ut för er!
    Ni som har barn - vilka har ert barn bäst relation med? Farmor/Farfar eller Mormor/Morfar? Varför osv?

Varför jag frågar är för att jag blir galen på folks tankar om att döttrar får bättre relation till sina föräldrar som vuxna och att barnbarnen då per automatik får bättre relation till sina morföräldrar medan farföräldrar nästan aldrig har något att säga till om, och har de otur får de inte ens ha något med barnen att göra!

Detta låter alldeles hemskt! Och jag får rysningar bara jag läser sådant. 

Så vem har era barn bäst relation med? Vem träffar de oftast? Vem får passa dem och ta hand om dem? Vem litar ni mest på med barnen? Vem finns oftast där? Osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-01 22:08
    Kul att folk röstar!

Ni får gärna berätta lite :) Vad är det som skiljer och varför? Om likadant, hur ser relationerna ut som är gemensamt för båda sidor?

Vad brukar mormor/morfar och farfar/farmor göra, få göra osv? Passa? Hämta? Umgås ofta? Stör ni er på det eller tycker ni det är härligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar
  • Alexi
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:26:20 följande:
    Har du son eller dotter?

Jag förstår tankegången för jag vänder mig också till min mamma som jag för övrigt har en alldeles otroligt nära relation med.

Men jag hade nog lika väl kunnat vända mig till svärmor om hon hade visat intresse för mig, velat umgås med mig privat, bjudit över mig, föreslagit att vi ska fika, gå på bio eller vad som helst. Det hade kunnat bli en dotter-extramamma relation :) Men det som avgör är ju svärmoderns inställning. För MIN del.
    Jag har en dotter. Och precis som du står jag mycket nära min mamma. Och relationen till svärmor är ok men väldigt gles, vi pratar bara i telefon om jag råkar svara typ när maken inte är hemma och vi ses ett par gånger per år. Vi är totalt olika. Plus att min svärmor har en väldigt annan typ av inställning än vad min mamma har, om det mesta, och den går jag inte riktigt ihop med.
  • Sodaspring

Bor nära mormor och morfar, mormor hämtar hos dagmamma nästan varje dag.
    Farmor och farfar bor ca 10 mil bort, träffar dem väldigt sällan. Bodde närmare dem förrut men träffade dem inte så ofta för det...

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • SretnaJa

Jag tycker det vore kul om även de som svarat "farmor/farfar" ville berätta :)

• SretnaJa
    Alexi skrev 2010-07-01 22:34:24 följande:
    Jag har en dotter. Och precis som du står jag mycket nära min mamma. Och relationen till svärmor är ok men väldigt gles, vi pratar bara i telefon om jag råkar svara typ när maken inte är hemma och vi ses ett par gånger per år. Vi är totalt olika. Plus att min svärmor har en väldigt annan typ av inställning än vad min mamma har, om det mesta, och den går jag inte riktigt ihop med.
    Är det farmor och farfar som inte anstränger sig för att ha kontakt?
  • arkeologitjejen
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:16:39 följande:
    Det här gör mig så glad! Inte att mormor träffar din dotter mest utan att det finns en sådan självklar anledning till att de har en bättre relation. En bra anledning och inte "Jag hatar min svärmor och vägrar henne någonting som har med mitt barn att göra! Så det så!".

Och jag hoppas att Linnea fortsätter tycka om sin farmor lika mycket som mormor :) Härligt. Jag hoppas min sons farmor ska ändra sig snart och engagera sig. 

Kul att höra! Ja, ska jag vara ärlig så gillar jag verkligen min svärmor. Klart att jag inte alltid förstår henne, men så är det ju med alla människor och hon är verkligen superbra. Är så himla glad att ha henne, men det har varit några tuffa år när hon mått dåligt.

Hoppas att det löser sig med din svärmor också. Vi har gjort rätt mycket så att vi pratat om farmor och visat bilder emellan gångerna vi setts för att hålla minnet vid liv så att säga när Linnea var mindre och till slut släppte det som sagt.

Din fråga om varför man bor närmare mormor än farmor. Vi bor i lägenhet i ett nybyggt område i Stockholm där vi lyckades få lägenhet. Innan flyttade maken in i min etta på 27 kvadratmeter. Inte idealiskt att få barn i så att säga. Jag vill helst bo i den här delen av stan som jag är uppväxt i. Han är uppvuxen i ett villaområde som vi verkligen inte har råd med, och de omkringliggande områdena med lägenheter är inte så himla kul. Vi blev helt enkelt kära i detta bostadsområde och sedan att min mamma bor fem minuter bort med bil skadar ju inte när hon hjälper till och vi har så mycket kul ihop.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Alcarinque

Farmor och farfar då de bor närmst (ca 3-4 mil). Morfar träffar hon ett par gånger om året men båda uppskattar det mycket när det sker Mormor finns ingen kontakt med. Dock får min mormor även vara hennes mormor. Fast det blir ju ints så ofta de ses i och för sig.

♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • Alexi
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:36:07 följande:
    Är det farmor och farfar som inte anstränger sig för att ha kontakt?
    De är jätteengagerade på telefon, dvs pratar med maken regelbundet och vill veta allt som händer osv. Men de hälsar extremt sällan på och vi orkar ju inte åka 60 mil med småbarn hur ofta som helst. Så ja, jag tycker ett ökat engagemang borde ligga hos dem.
  • Mimmi P

Morfar/bonusmormor, mormor/bonusmorfar och farmor/farfar bor alla i samma stad ung 3 timmar från oss så det är inget som påverkar i vårt fall.

Vår son har lika bra relation (är knappt 16 månader) till morfar/bonusmormor som till farmor/farfar. Jag har ingen bra relation till min mamma och hon är inte lika intresserad så henne känner han sämst.

I vårt fall är det farmor/farfar som passar honom om det handlar om mer än korta stunder. Inte för att jag inte litar på min pappa och hans fru uran för att de dels är mer "på" om det plus att de inte har så mycket annat. Farmor är pensionerad dagisfröken och längtar typ konstant efter att få träffa sitt enda barnbarn och farfar tar gärna ledigt för att vara barnvakt om det skulle behövas.

Min pappa och hans fru jobbar visserligen hemma så jag och sonen är en hel del hos drm men de har ganska fullt upp så hittills har jag inte velat belasta dem med barnvakteri.

Om inte jag ställde upp så mycket utan vi bara skulle träffa farmor/farfar när min man var med skulle sonen ha betydligt sämre kontakt men nu tycker jag att det är viktigt av flera anledningar så jag åker ofta till dem och antingen ligger på soffan medan de umgås med sonen alt lämnar sonen hos dem och passar på att få vara helt själv några timmar. Ibland har vi även sovit hos dem men det är jag inte riktigt bekväm med om inte maken är med.

Vet att många andra fruar inte skulle träffa sina svärföräldrar så mycket på egen hand som jag gör men jag tycker det är fel att de inte ska få umgås med sitt barnbarn bara för att deras son jobbar så mycket att han nästan aldrig kan komma med.

Om inte alla far- och morföräldrarna bott på samma ort hade sonen def träffat morfar/bonusmormor mest.

• Zs1985

farmor och farfar umgås mest med pojken, mest för att mina päron bor 70 mil bort. Farfar bor i samma by och farmor bor 7 min bort med bilen.

• Henning06

Farmor och farfar är hemma på dagarna och brukar ofta "låna" våra barn. Mormor och morfar jobbar, men ställer gärna upp som barnvakt om det behövs. Eftersom farmor och farfar har mer tid så har det mer kontakt med våra barn. Sen är farmor en som älskar att hitta på saker och vill gärna ha med barnen så hon har blivit den som är mest med barnen.

Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar