• SretnaJa

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Efter att ha läst många minst märkliga trådar så skulle jag vilja veta hur det ser ut för er!
    Ni som har barn - vilka har ert barn bäst relation med? Farmor/Farfar eller Mormor/Morfar? Varför osv?

Varför jag frågar är för att jag blir galen på folks tankar om att döttrar får bättre relation till sina föräldrar som vuxna och att barnbarnen då per automatik får bättre relation till sina morföräldrar medan farföräldrar nästan aldrig har något att säga till om, och har de otur får de inte ens ha något med barnen att göra!

Detta låter alldeles hemskt! Och jag får rysningar bara jag läser sådant. 

Så vem har era barn bäst relation med? Vem träffar de oftast? Vem får passa dem och ta hand om dem? Vem litar ni mest på med barnen? Vem finns oftast där? Osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-01 22:08
    Kul att folk röstar!

Ni får gärna berätta lite :) Vad är det som skiljer och varför? Om likadant, hur ser relationerna ut som är gemensamt för båda sidor?

Vad brukar mormor/morfar och farfar/farmor göra, få göra osv? Passa? Hämta? Umgås ofta? Stör ni er på det eller tycker ni det är härligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar
  • Gunsan75

Mormor/morfar.

De har mer tid helt enkelt. Farmor är upptagen med sina andra barnbarn så henne kan vi inte räkna så mycket med.

• vinkelslip

Skulle säga att våra 2 pojkar har lika bra relation med mormor/morfar som med farmor/farfar. De är första barnbarnen på makens sida och mina svärföräldrar verkligen avgudar våra barn. De tycker att de får vara barnvakt för sällan och jag vet att vi kan ringa precis när vi vill. Ställer alltid upp och har bra hand med barnen. Mina föräldrar har 7 barnbarn sammanlagt varav mina är de yngsta, så de har fler att ställa upp för så att säga, men säger aldrig nej när man frågar om hjälp (om de inte har annat för sig).
    Barnens relation till sina mor- och farföräldrar är jättefin, min äldste pojke blir lika glad vare sig vi ska träffa de ena eller de andra. Yngste pojken är bara 11 månader än men verkar tycka om dem han också.

Kan iofs tillägga att i början, när förste pojken var liten, så kändes det mer naturligt för mig att ringa till mina föräldrar om det behövdes barnvakt. Anledningen var nog att jag känner dem bättre, kan vara ärligare och ställa mer krav osv om hur jag ville ha det med rutiner etc men efter hand har jag ju sett att svärföräldrarna är minst lika bra med barnen och minst lika måna om att träffas och höra hur vi vill ha det osv så nu är det lika.

• L0ved

Mormor och morfar har min dotter bäst kontakt med. Träffar farmor och farfar ganska mycket med. Varför det blir mer mormor/morfar är på grund av att sambons föräldrar är äldre och "sjuka" ¨så de orkar inte på samma sätt som mina. Plus att farmor/farfar har åtta barn och 6 barnbarn. Medans mina föräldrar har två mindre barn och är bara morföräldrar till mina barn.

♥ Angelina 080422 ♥ Liam 100422 ♥
  • snillis

Farmor och farfar av den enkla anledningen att vi bor 120 mil från mormor och morfar.
    Farmor och farfar bor 13 mil ifrån oss men är ofta här och hjälper oss med barnen.
    Barnen avgudar dem!

Fast eftersom vi träffar min sida av släkten så sällan är vi jätteduktiga på att prata i telefon, skypa etc så på så vis kan vi ändå upprätthålla en god kontakt. 

• bebbe2008

Helt klart mormor och morfar. Men det är inte så konstigt med tanke på att farmor är väldigt senil och farfar dog för 10 år sen... Hade önskat en nära relation med farmor och farfar oxå men nu går ju inte det.

• jeeri74

Mina barn har nog bäst relation med farmor och farfar. De bor närmast, 10 min bort med bil, och är de som varit barnvakt mest då mina föräldrar bort en timme bort. Farmor och farfar har dessutom varit de som har haft mest tid, då de varit pensionärer och mina föräldrar jobbat -mamma med barn så jag förstår om hon vill vara ledig på helger...
    Men det har väldigt bra kontakt med mina föräldrar också, de har också varit barnvakt men inte lika ofta och mycket.

Sen beror det mycket på hur de är som personer, far- och morföräldrar. Farmor lever mycket för sina barnbarn, hon är som sagt pensionär och har mycket tid över och har alltid tjatat sig till barnvakt och vill att man ska hälsa på ofta ofta.
    Min mamma älskar så klart sina barnbarn minst lika mycket, men då hon jobbar på förskola och har en sjuk mamma att ta hand om, så har hon inte lika mycket tid. Och jag tycker att hon även ska få ta det lugnt när hon är ledig. Nu har hon gått i pension och har hintat att hon gärna kommer och tar hand om barnen på planeringsdagarna när förskolan är stängd i höst.. ;)

• atypisk typfel

Sonen (två år) träffar mormor och morfar väldigt sällan tyvärr bara på grund av att de bor 35 mil bort. Farmor och farfar bor bara några minuter bort ifrån oss och vi har dessutom en lika bra kontakt med dem som med mina föräldrar så därför är han där ofta.

• Safireee

Min dotter har bäst kontakt med farmor eftersom hon är mest aktiv i dotterns liv. Hon hämtar ibland och åker till simhallen med dottern och hennes son som är 8 år och ibland är dottern hemma hos farmorn när vi ska göra något annat. 

Morfar bor 130 mil bort, men när de väl ses brukar de funka bra ihop.

Mormor bor också en liten bit bort och har ingen egen bil, så de träffas inte så ofta. Men hon har också varit med och passat ibland ändå.

Farfar träffar hon inte heller så ofta, han har en egen dotter som bara är två år äldre, så han känner nog att han har nog med sina egna barn och hinner inte så mycket.

Men allra bäst kontakt har dottern med faster och moster (några år yngre än oss). De passar ofta och har jättekul ihop.

För oss handlar det inte om huruvida det är farmor eller mormor utan mer om hur långt bort folk bor och hur mycket tid de har. Däremot så kan jag tänka mig att det ofta är så som TS skriver. Tyvärr... Vi försöker dock ha ett jämställt föräldraskap så att farmor inte ska behöva ringa mig för att få reda på om dottern behöver ditten och datten... 

Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar