• SretnaJa

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Efter att ha läst många minst märkliga trådar så skulle jag vilja veta hur det ser ut för er!
    Ni som har barn - vilka har ert barn bäst relation med? Farmor/Farfar eller Mormor/Morfar? Varför osv?

Varför jag frågar är för att jag blir galen på folks tankar om att döttrar får bättre relation till sina föräldrar som vuxna och att barnbarnen då per automatik får bättre relation till sina morföräldrar medan farföräldrar nästan aldrig har något att säga till om, och har de otur får de inte ens ha något med barnen att göra!

Detta låter alldeles hemskt! Och jag får rysningar bara jag läser sådant. 

Så vem har era barn bäst relation med? Vem träffar de oftast? Vem får passa dem och ta hand om dem? Vem litar ni mest på med barnen? Vem finns oftast där? Osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-01 22:08
    Kul att folk röstar!

Ni får gärna berätta lite :) Vad är det som skiljer och varför? Om likadant, hur ser relationerna ut som är gemensamt för båda sidor?

Vad brukar mormor/morfar och farfar/farmor göra, få göra osv? Passa? Hämta? Umgås ofta? Stör ni er på det eller tycker ni det är härligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar
  • SretnaJa
    Alexi skrev 2010-07-01 22:41:32 följande:
    De är jätteengagerade på telefon, dvs pratar med maken regelbundet och vill veta allt som händer osv. Men de hälsar extremt sällan på och vi orkar ju inte åka 60 mil med småbarn hur ofta som helst. Så ja, jag tycker ett ökat engagemang borde ligga hos dem.
    Exakt samma är det för oss! :)
  • Therese H
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:27:00 följande:
    Flyttade din man till dig?
    Hahaha nej då
    Jag är uppvuxen i ett radhusområde. När vi började tänka i barntankar så flyttade vi till samma område (samma gård) som mina föräldrar). Så dottern behöver bara gå tvärs över gräsmattan om hon vill hälsa på mormor och morfar
  • SretnaJa
    Mimmi P skrev 2010-07-01 22:42:19 följande:
    Morfar/bonusmormor, mormor/bonusmorfar och farmor/farfar bor alla i samma stad ung 3 timmar från oss så det är inget som påverkar i vårt fall.

Vår son har lika bra relation (är knappt 16 månader) till morfar/bonusmormor som till farmor/farfar. Jag har ingen bra relation till min mamma och hon är inte lika intresserad så henne känner han sämst.

I vårt fall är det farmor/farfar som passar honom om det handlar om mer än korta stunder. Inte för att jag inte litar på min pappa och hans fru uran för att de dels är mer "på" om det plus att de inte har så mycket annat. Farmor är pensionerad dagisfröken och längtar typ konstant efter att få träffa sitt enda barnbarn och farfar tar gärna ledigt för att vara barnvakt om det skulle behövas.

Min pappa och hans fru jobbar visserligen hemma så jag och sonen är en hel del hos drm men de har ganska fullt upp så hittills har jag inte velat belasta dem med barnvakteri.

Om inte jag ställde upp så mycket utan vi bara skulle träffa farmor/farfar när min man var med skulle sonen ha betydligt sämre kontakt men nu tycker jag att det är viktigt av flera anledningar så jag åker ofta till dem och antingen ligger på soffan medan de umgås med sonen alt lämnar sonen hos dem och passar på att få vara helt själv några timmar. Ibland har vi även sovit hos dem men det är jag inte riktigt bekväm med om inte maken är med.

Vet att många andra fruar inte skulle träffa sina svärföräldrar så mycket på egen hand som jag gör men jag tycker det är fel att de inte ska få umgås med sitt barnbarn bara för att deras son jobbar så mycket att han nästan aldrig kan komma med.

Om inte alla far- och morföräldrarna bott på samma ort hade sonen def träffat morfar/bonusmormor mest.
    Underbara du! Vad härligt det låter! Och jag är så glad att sonen har en så fin mamma som anstränger sig så mycket för att han ska få ha en fin och nära relation till sina farföräldrar som älskar honom så mycket och vill vill vill hela tiden :)

Tummen upp för dig och det borde finnas fler som dig!

Jag skulle göra samma sak om jag fick komma dit sådär för svärisarna. Det är väl där problemet ligger. Inte att de är min sambos föräldrar istället för mina, utan helt enkelt att de inte är "på" och jag tror att detta är den avgörande faktorn - att man ska vara på, oavsett om man är mormor eller farmor (eller morfar/farfar) 
  • SretnaJa
    Zs1985 skrev 2010-07-01 22:43:06 följande:
    farmor och farfar umgås mest med pojken, mest för att mina päron bor 70 mil bort. Farfar bor i samma by och farmor bor 7 min bort med bilen.
    Då är det du som flyttat till mannen gissar jag? :)

Hittills drar jag följande slutsatser för vad som avgör vem man står närmast:

* Vem man bor närmast
    * Vem som är mest på - den som är på och vill vill vill, frågar efter att passa, vill hämta, leker och är allmänt på får en bättre relation :) 
  • SretnaJa
    Henning06 skrev 2010-07-01 22:44:17 följande:
    Farmor och farfar är hemma på dagarna och brukar ofta "låna" våra barn. Mormor och morfar jobbar, men ställer gärna upp som barnvakt om det behövs. Eftersom farmor och farfar har mer tid så har det mer kontakt med våra barn. Sen är farmor en som älskar att hitta på saker och vill gärna ha med barnen så hon har blivit den som är mest med barnen.
    Härligt :)

Vad kul att få höra från de där farmor/farfar är de som står närmast. 
  • LillaFlingan

här är det farmor som gäller!!!
    skulle ALDRIG låta min mamma ta hand om mina barn...... inte ensam iaf..

min äldsta son som är 14mån har jättebra kontakt med sin farmor (yngsta är bara 11v)
    medans han är reserverad inför min mamma..
    han träffar sin farmor ganska ofta och blir inte ledsen när vi lämnar honom där om vi måste iväg ensamma osv.. :)))
    vi bor inte mer än max 3-4km från farmor medans det är dryga 11mil enkel resa till mormor..

min man har jättefin och bra kontakt med sina föräldrar!!!
    jag o min mamma har inte sån bra kontakt.. hade nog haft det om hon hade varit som hon var när jag var liten....
    men vissa förändras ju..eller så är det jag som växt upp .. jag vet inte ;)))

• Alexi
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:54:22 följande:
    Då är det du som flyttat till mannen gissar jag? :)

Hittills drar jag följande slutsatser för vad som avgör vem man står närmast:

* Vem man bor närmast
    * Vem som är mest på - den som är på och vill vill vill, frågar efter att passa, vill hämta, leker och är allmänt på får en bättre relation :) 
    Så är det ju med vänner också. Man får en nära relation till de som antingen bor nära eller åtminstone är engagerade nog att se till att man har tät kontakt trots avståndet. Det är väl så man bygger relationer helt enkelt.
  • SretnaJa
    Therese H skrev 2010-07-01 22:51:37 följande:
    Hahaha nej då
    Jag är uppvuxen i ett radhusområde. När vi började tänka i barntankar så flyttade vi till samma område (samma gård) som mina föräldrar). Så dottern behöver bara gå tvärs över gräsmattan om hon vill hälsa på mormor och morfar
    Okej Skrattande

Hur kommer det sig att det blev så självklart att flytta till dina föräldrar och inte hans? :)

Och missförstå mig inte, jag hoppar inte på dig nu, vill bara höra hur andra tänker. Vi gjorde ju precis som er så vi skiljer oss inte så jag kan inget säga ;) 
  • Therese H

Vi bor i samma lilla stad, men älskar verkligen detta områda båda 2. Hans syster med familj bor också i detta område. Tycker att området är det ultimata för barnen! Bara öppna dörren och låta dom springa ut och leka med kompisar. Inte trafikerat, utan som ett riktigt barnområde.  Det är så jag är uppvuxen Nu letar vi större i samma område

• SretnaJa
    LillaFlingan skrev 2010-07-01 22:58:36 följande:

här är det farmor som gäller!!!
    skulle ALDRIG låta min mamma ta hand om mina barn...... inte ensam iaf..

min äldsta son som är 14mån har jättebra kontakt med sin farmor (yngsta är bara 11v)
    medans han är reserverad inför min mamma..
    han träffar sin farmor ganska ofta och blir inte ledsen när vi lämnar honom där om vi måste iväg ensamma osv.. :)))
    vi bor inte mer än max 3-4km från farmor medans det är dryga 11mil enkel resa till mormor..

min man har jättefin och bra kontakt med sina föräldrar!!!
    jag o min mamma har inte sån bra kontakt.. hade nog haft det om hon hade varit som hon var när jag var liten....
    men vissa förändras ju..eller så är det jag som växt upp .. jag vet inte ;)))

Underbart att höra om en man som har en jättefin och bra kontakt med sina föräldrar och inte alla hemska historier som florerar här på FL - åtminstone en uppfattning om att vuxna söner inte har en bra kontakt med föräldrarna och att hans föräldrar alltid klipps bort.

Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar