Mimmi P skrev 2010-07-01 22:42:19 följande:
Morfar/bonusmormor, mormor/bonusmorfar och farmor/farfar bor alla i samma stad ung 3 timmar från oss så det är inget som påverkar i vårt fall.
Vår son har lika bra relation (är knappt 16 månader) till morfar/bonusmormor som till farmor/farfar. Jag har ingen bra relation till min mamma och hon är inte lika intresserad så henne känner han sämst.
I vårt fall är det farmor/farfar som passar honom om det handlar om mer än korta stunder. Inte för att jag inte litar på min pappa och hans fru uran för att de dels är mer "på" om det plus att de inte har så mycket annat. Farmor är pensionerad dagisfröken och längtar typ konstant efter att få träffa sitt enda barnbarn och farfar tar gärna ledigt för att vara barnvakt om det skulle behövas.
Min pappa och hans fru jobbar visserligen hemma så jag och sonen är en hel del hos drm men de har ganska fullt upp så hittills har jag inte velat belasta dem med barnvakteri.
Om inte jag ställde upp så mycket utan vi bara skulle träffa farmor/farfar när min man var med skulle sonen ha betydligt sämre kontakt men nu tycker jag att det är viktigt av flera anledningar så jag åker ofta till dem och antingen ligger på soffan medan de umgås med sonen alt lämnar sonen hos dem och passar på att få vara helt själv några timmar. Ibland har vi även sovit hos dem men det är jag inte riktigt bekväm med om inte maken är med.
Vet att många andra fruar inte skulle träffa sina svärföräldrar så mycket på egen hand som jag gör men jag tycker det är fel att de inte ska få umgås med sitt barnbarn bara för att deras son jobbar så mycket att han nästan aldrig kan komma med.
Om inte alla far- och morföräldrarna bott på samma ort hade sonen def träffat morfar/bonusmormor mest.
Underbara du! Vad härligt det låter! Och jag är så glad att sonen har en så fin mamma som anstränger sig så mycket för att han ska få ha en fin och nära relation till sina farföräldrar som älskar honom så mycket och vill vill vill hela tiden :)
Tummen upp för dig och det borde finnas fler som dig!
Jag skulle göra samma sak om jag fick komma dit sådär för svärisarna. Det är väl där problemet ligger. Inte att de är min sambos föräldrar istället för mina, utan helt enkelt att de inte är "på" och jag tror att detta är den avgörande faktorn - att man ska vara på, oavsett om man är mormor eller farmor (eller morfar/farfar)